Dejte na manželku a zdoláte i krizi, radí firmám expert

Karel Toman
18. 2. 2010 10:00
Konzultanti, kteří radili Volkswagenu a IKEA, budou půl roku školit firmy v Brně

Brno - Druhý ročník Inovační akademie začne tento pátek v Brně. Odborníci, kteří zlepšili chod firem jako Volkswagen, Daimler Chrysler, Siemens nebo IKEA, budou manažerům z celé České republiky skoro půl roku radit, kde mají jejich firmy rezervy.

Z akademie tak firmy na konci odejdou s plánem na zlepšení svého provozu. V časech krize díky tomu budou mít šanci vyhnout se nejhoršímu scénáři nucených úspor - propouštění. A navíc získají náskok, který se bude hodit, až krize opadne. To vše za necelých pětašedesát tisíc (včetně DPH). Tedy za cenu, kolik si špičkoví poradci ve firemních inovacích účtují i za jediný den.

TON si z akademie odnesl novou židli

Inovační akademii pořádá ve svém Technologickém inkubátoru Jihomoravské inovační centrum JIC a jde o vůbec první počin tohoto druhu v Česku. "V době krize jsou inovace přesně to, co by firmy měly dělat," shrnuje manažer Regionální inovační strategie Jihomoravského kraje při JIC Petr Chládek.

Mimo jiné právě inovací se rozhodl na krizi odpovědět například největší evropský výrobce ohýbaného nábytku TON z Bystřice pod Hostýnem, který musel koncem roku 2008 kvůli snížené poptávce propustit 170 lidí.

"Vytvořili jsme tým, který se ve firmě inovacemi systematicky zabývá," ocenil přínos loňské akademie generální ředitel TON Petr Koutský. "Pomáhá nám měnit vnitropodnikové myšlení," dodal. S pomocí konzultantů TON na konci první akademie vyvinul nový model židle.

Dáma u pračky - nelítostný šéf aplikovaného výzkumu

S tím, že mu akademie "odkryla perspektivu" významu inovací, se na webu JIC svěřil například i Emil Vařeka, jednatel společnosti Icontio, zabývající se informačními a telekomunikačními technologiemi.

První ročník akademie podle jednoho z lektorů Jána Košturiaka ukázal, že české firmy většinou dobře neznají to hlavní - svého zákazníka.

Podívejte se, jak se Brno proměňuje v "moravské Silicon Valley".

"S jedním klientem teď inovujeme prášek na praní," uvádí Košturiak příklad "ze života". "V týmu jsme dlouze řešili vlastnosti tohoto prášku. Když jsem ho pak přinesl domů manželce a ona s ním začala prát, posuzovala ho často podle kritérií, která nás překvapila."

Žena totiž vůbec nedbala na přísné laboratorní podmínky a tabulky, podle kterých účinnost prášku měřil a garantoval výrobce. Místo toho prášek do pračky sypala "od oka" a stejně nastavovala i teplotu.

Inovace? Byznys spíš než věda

"Z toho vyplývá, že poznat chování zákazníka je velmi důležité, a firmy to bohužel často nedělají," tvrdí Košturiak, ředitel a spoluzakladatel renomované poradenské společnosti Fraunhofer IPA Slovakia. "Inovace nejsou převratná technická řešení nebo patenty. Je to zajímavý a vzrušující byznys pro lidi, kteří rádi dělají věci jinak," vysvětluje profesionální konzultant a profesor čtyř univerzit.

Akademie tvoří pět dvoudenních kurzů, každý měsíc jeden. Konzultanti spolu s firmou na začátku udělají analýzu jejího výchozího stavu a pak s ní postupně pilují plán, jak a v čem její chod zlepšit a kde by mohla růst. Firma musí na závěr svou práci obhájit, aby získala certifikát. Loňského prvního ročníku se zúčastnilo 20 manažerů.

Podle Košturiaka je vedlejším efektem akademie fakt, že se tu potkají firmy z různých oborů jako právě TON a Icontio. Jejich šéfové tak mají při řešení problémů z první ruky neformální a přitom expertní "recenzi" svých nápadů.

 

Právě se děje

Další zprávy