Češi šetří a chtějí slevy, hlásí restaurace a hotely

ČTK ČTK
16. 10. 2012 13:05
V letošní letní sezoně klesly v Česku tržby 59 procentům podnikatelů v pohostinství

Praha - V letošní letní sezoně klesly v Česku tržby 59 procentům podnikatelů v pohostinství a meziroční snížení tržeb vykázalo také 41 procent hoteliérů. Vyplývá to z ankety, kterou mezi svými členy provedla Asociace hotelů a restaurací České republiky.

Ceny ubytování podle ankety letos většinou nerostly, proti loňskému vrcholu turistické sezony je nezvýšilo přes 60 procent hoteliérů. Třetina hotelů je naopak dokonce snížila.

Zákazníci jsou v současnosti velice citliví na cenu a aktivně vyhledávají slevy, komentoval výsledky ankety prezident asociace Václav Stárek.

Jednoznačným trendem jsou rezervace ubytování na poslední chvíli a také nárůst množství lidí, kteří si ubytování zařizují sami a nevyužívají služeb cestovních kanceláří.

Pozitivním trendem je podle Stárka rostoucí počet příjezdů rodin s dětmi, naopak v některých regionech mizí celé skupiny návštěvníků. Jako příklad Stárek zmínil odliv turistů z Nizozemska nebo úbytek německých návštěvníků.

Jen na oběd a bez pití

Snaha o šetření je podle průzkumu znát i na menších útratách hostů za doprovodné služby. Lidé se v restauracích zastavují pouze na oběd, utrácejí málo a šetří na nápojích, shodli se provozovatelé stravovacích zařízení.

K tlaku na snižování cen v oboru podle hoteliérů přispívají i slevové portály. S těmi podle Stárka sice spolupracuje jen zhruba pětina zařízení, vliv cen nastavených těmito prodejci slev ale zasahuje celý sektor služeb.

Sucho v krku? Tady jsou hospody, kam nechoďte. Už to nemá smysl

Na druhou stranu ale prý roste skupina těch, kteří jsou ochotni si připlatit za kvalitu a lepší služby.

Uškodila i prohibice

"Kromě všudypřítomného šetření negativně české podnikatele postihuje také současná aféra s výskytem jedovatého metanolu v lihovinách," uvedl viceprezident Svazu obchodu a cestovního ruchu České republiky Pavel Hlinka.

Podle něj nejde jen o propad tržeb z prodeje alkoholu, ale hlavně o negativní publicitu v zahraničních sdělovacích prostředcích, která se podle něj projeví v budoucnu nižším zájmem cizinců o příjezdy do ČR.

Podle Hlinky pokles zájmu zahraničních turistů o Českou republiku už naznačují prodejní výsledky cestovních kanceláří." Cestu do Česka totiž nestornují jen turisté, kteří sem přijíždějí za laciným alkoholem, ale také celá řada cizinců, kteří jsou solventní a jsou za ubytování a stravování ochotni utratit vyšší částky," dodal.

---------------------------------------------------------------------------------------------------

Využíváte slevové servery?

 

Právě se děje

Další zprávy