Centropol neprodal plyn agresivně. Pokuta neplatí, řekl soud

Jiří Hovorka Kateřina Vokurková Jiří Hovorka, Kateřina Vokurková
11. 7. 2014 6:30
Jedna z nejvyšších loňských pokut Energetického regulačního úřadu neplatí. Centropol uspěl se žalobou u brněnského krajského soudu.
Plynový hořák
Plynový hořák | Foto: Aktuálně.cz

Praha - Krajský soud v Brně zrušil jednu z nejvyšších pokut, které Energetický regulační úřad loni udělil za agresivní obchodní praktiky dodavatelům energií. S odvoláním proti rozhodnutí úřadu u soudu uspěla společnost Centropol Energy.

Firma žádala, aby krajský soud zrušil rozhodnutí předsedkyně Energetického regulačního úřadu Aleny Vitáskové z března loňského roku. V něm regulační úřad udělil Centropolu pokutu ve výši 80 000 korun.

„Je to pro nás pochopitelně satisfakce, protože si zakládáme na propracovaném systému práce s obchodníky v terénu a na etickém kodexu, který dodržují. Mrzí nás jen, že muselo dojít až k soudnímu jednání, protože regulátor odmítal slyšet naše argumenty,“ řekl obchodní ředitel Centropolu Lukáš Pokrupa.

Mluvčí Energetického regulačního úřadu Jiří Chvojka online deníku Aktuálně.cz řekl jen, že úřad rozhodnutí respektuje a dále ho nebude komentovat.

Rozhodnutí úřadu bylo soudem zrušeno a vrací se k novému projednání. Energetický regulační úřad je povinen respektovat rozhodnutí soudu a zároveň zaplatit náklady řízení ve výši 21 tisíc korun.

Pochybili jsme, ale jen administrativně

Centropol si už při udělení pokuty stěžoval, že nešlo o agresivní obchodní praktiku, ale pouze o administrativní pochybení. „Vzniklo tak, že jsme uzavřeli s jedním ze zákazníků smlouvu na dodávky plynu skrze externího obchodního zástupce. Zákazník ale dva dny po podpisu od smlouvy odstoupil. Vzhledem k tomu, že byla smlouva uzavřena přes externistu, dostala se do systému Centropolu později než výpověď zákazníka. Z toho důvodu byly zákazníkovi zahájeny dodávky plynu," vysvětloval pochybení už v dubnu Pokrupa.

Krajský soud v Brně dal tedy nyní Centropolu za pravdu a došel k závěru, že v případu nedošlo k naplnění znaků agresivních obchodních praktik. „Aby naplněny byly, muselo by jít o jednání, které svým obtěžováním, donucováním, včetně použití síly, nebo nepatřičným ovlivňováním výrazně zhoršuje možnost svobodného rozhodnutí spotřebitele,“ uvedl předseda senátu David Raus.

 

Právě se děje

Další zprávy