Praha - České dráhy podaly rozklad proti zákazu používat na mezinárodních spojích mezi Prahou, Vídní a Štýrským Hradcem lokomotivy Taurus rakouských drah. O zákazu a milionové pokutě pro státního dopravce rozhodl minulý týden Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) s tím, že dráhy při zajišťování lokomotiv pro soupravy railjet nevypsaly řádné výběrové řízení.
Podle Českých drah není možné při přeshraniční spolupráci dvou dopravců postupovat cestou zákona o veřejných zakázkách a odmítají tak, že by měly povinnost pronájem lokomotiv zajišťovat prostřednictvím veřejné soutěže. Dopravce prý při tvorbě jízdního řádu postupoval podle pravidel Úmluvy o mezinárodní železniční přepravě (COTIF).
"Kdybychom aplikovali to, co řekl ÚOHS v České republice, tak by museli Rakušané zakázat provoz našich lokomotiv 380 v Rakousku. Stejně tak by museli Němci zakázat provoz našich lokomotiv do Německa, Slováci na Slovensko a opačně by do Česka nesměly slovenské, polské a jiné lokomotivy," uvedl mluvčí Českých drah Radek Joklík.
V konečném důsledku by se tak systém evropské mezinárodní železniční dopravy zhroutil, dodal mluvčí s tím, že antimonopolní úřad svým výrokem dokázal, že fungování veřejné dopravy nerozumí.
Podnět od Škody
Rozhodnutí ÚOHS se týká dvou smluv uzavřených letos v únoru. První z nich měla zpětnou platnost od 15. prosince 2013 do 28. února 2014, druhá byla uzavřena na období od března do konce letošního roku. Zákaz plnění, který ÚOHS uložil, se vztahuje na dohodu platnou od března.
Úřad také v dalším správním řízení posuzuje smlouvy, které České dráhy uzavřely na základě téže dohody s Österreichische Bundesbahnen - Produktion v předchozích letech.
Podnět k antimonopolnímu úřadu podal tuzemský výrobce vlaků Škoda Transportation. Ten Českým drahám dodává například příměstské dvoupatrové jednotky City Elefant a vícesystémové lokomotivy řady 380 nazvané Emil Zátopek.
První souprava rychlovlaku railjet vyjela 6. května ve zkušebním provozu s cestujícími z Prahy do Břeclavi. Od poloviny června jezdí na lince do Rakouska. Původně přitom dráhy počítaly s prodloužením linky Praha - Brno - Břeclav přes česko-rakouskou hranici teprve od změny jízdního řádu v prosinci.