Stát dnes zkouší děti. Ví, že chybně

Eliška Bártová Eliška Bártová
1. 2. 2007 0:00
Praha - Sedmdesát tisíc žáků devátých tříd se dnes zapotí nad přijímačkami "nanečisto". Bude to naposledy, slibuje ministerstvo. Uvnitř: TEST
Ministerstvo mu mohlo napařit zbytečné testy. Ale ono řeklo: ne.
Ministerstvo mu mohlo napařit zbytečné testy. Ale ono řeklo: ne. | Foto: Ludvík Hradilek

Testy, k nimž zasedne více než polovina všech dětí, které už za pět měsíců ukončí základní vzdělání, přitom připravila společnost Cermat, kterou ministerstvo školství řídí.

Testy jsou připraveny z matematiky, českého jazyka a studijních dovedností. Před čtyřmi lety ministerstvo začalo zkoušet, zda jimi lze srovnávat úroveň škol. Dnes je stejný úřad, vedený ovšem už jinými lidmi, chce zastavit. Jdou podle něj proti smyslu reformy, která v září začne platit.

Příklady testů a správných odpovědí z loňského roku:
(článek pokračuje pod kvízem)

Čelem vzad, a přece (prý) vpřed

Podle odborníků vycházejí testy, nad nimiž se dnes budou děti trápit, ze starých osnov. Česko se přitom s novým školským zákonem rozhodlo vyrazit opačným směrem. Politici slibují, že místo učení vzorců a letopočtů vzdělají děti k dovednostem a kompetencím potřebným pro život v moderní společnosti, ke schopnosti hledat informace a komunikovat.

"Vlastní instituce ministerstva ohrožuje reformu, kterou samo iniciovalo," upozorňuje Jana Straková z Institutu pro sociální a ekonomické analýzy. "Jsem z toho neklidná, nejen proto, že to jde proti smyslu reformy. Je to i amatérsky udělané, nezohledňují rozdílnost škol."

"Ano, je to krok, který není systémový," řekla Aktuálně.cz  i nová ministryně školství Dana Kuchtová. I když letos ještě testy žákům předloží, speciální tým ministerstva podle ní už pracuje na změnách. 

Přidaná hodnota

Úkol zahájit projekt Kvalita dostalo Centrum pro zjišťování výsledků vzdělávání - Cermat před čtyřemi lety od ministerstva. Kvalita měla sloužit k porovnávání výsledků vzdělávání žáků 9. tříd a stejně starých studentů víceletých gymnázií.

"Dosud se školy hodnotily podle toho, jak připravují děti na přijímačky. Teď by se hodnotilo, jak je připraví na Cermat, a to není cesta, kterou chceme jít," říká ministryně Dana Kuchtová. "Podle toho nelze hodnotit kvalitu škol."

S hodnocením výsledků škol se počítá i v novém školském zákoně. Ministryně se však rozhodla, že v příštích letech se ke zjišťování kvality a úrovně vzdělávání nebudou testy plošně používat.

Podle Kuchtové je na čase zaměřit se víc na školy než na žáky. "Tyto testy nikdy neukáží, jaká je úroveň škol, jak se chová k žákům, jaké má učitele," říká Kuchtová. "Měla by se měřit přidaná hodnota. Nikoli to, co žák umí, ale rozdíl mezi tím, co uměl, když do školy přišel a tím, co umí ve chvíli, kdy ji opouští."

Školy by si podle představ ministerstva měly samy vybrat, jaký způsob k hodnocení svých výsledků použijí. "Nyní o tom budeme diskutovat a promýšlet, jaké možnosti školám nabídneme," říká ministryně.

Zanedbaná reforma

Speciální tým, o němž Kuchtová hovoří, povede její nový náměstek Karel Rýdl z pardubické univezrity. "Testování, které nezohledňuje klíčové kompetence, nepotřebujeme," říká Rýdl. "Možná to může přinést zajímavé informace, ale jestli z toho vzejdou žebříčky škol, bude to to nejhorší, co se může stát."

Proč tedy děti ještě těmito testy zatěžovat? "V tuto chvíli to nemůžeme zastavit. Cermat to má zadané od předminulého vedení ministerstva, tak to musí udělat," odpovídá Karel Rýdl.
 
Dnešní testování je podle něj jen dokreslením toho, jak nekoncepčně se v posledních letech na ministerstvu pracovalo. "Příprava celé reformy je hodně zanedbaná," říká.

Jeho tým by měl do měsíce předložit své závěry. 

Vstupenka do zvláštní školy

Na rizika, která testování přináší, upozorňují také nezávislí odborníci i někteří ředitelé škol.

"Testy nezohledňují rozdílnost vstupních podmínek škol a jejich žáků," říká Jana Straková z Institutu pro sociální a ekonomické analýzy. "Některé školy budou znevýhodněné."

Toho se obává i Zdeněk Brož, ředitel chrudimské základní školy, která jako jedna z prvních šestnácti škol učí podle nové reformy a podle vlastního vzdělávacího programu.

"Testování se může stát bičem na školy, které integrovaly žáky a nedávaly je do zvláštních škol," říká ředitel Brož, v jehož škole je zhruba destina dětí, které by za jiných podmínek byly ve zvláštních školách. "Pro některé děti může být toto testování vstupenkou do zvláštní. Ředitel se jich radši zbaví, než aby jim kazil průměr školy."

I přes tyto obavy žáci chrudimské školy testy podstoupí. "Je to dobrovolné, už dříve se nás ale kraj neustále ptal, jestli jsme se už přihlásili a kdy se přihlásíme," popisuje ředitel. "Až jsme se přihlásili. Obával jsem se, že kdybychom to jako pilotní škola neudělali, řeknou si, že se bojíme, jak naši žáci dopadnou."

Kritika je nemístná

Organizace Cermat kritiku v tomto směru přijímá. "Neustále školy upozorňujeme, ať testy nepřeceňují a nesestavují žebříčky podle úspěšnosti," říká ředitel společnosti Martin Chvála. "Pokud je používají místo přijímaček, ať to není jen jediné kritérium."

Kritiku, že dnešní testy jdou proti reformě, však vedení Cermatu odmítá. "Je to nemístné," říká Chvála. "Naše testy jsou zaměřeny dovednostně, nikoliv jen na znalosti. Snažili jsme se soustředit nejen na znalosti, ale i na dovednosti. Ale je pravda, že kompetence testy hodnotit nelze."

 

Právě se děje

Další zprávy