Šíření reklamy na nepovolené loterie bude nově nezákonné

ČTK ČTK
17. 6. 2015 13:55
Předloha má mimo jiné postihovat anonymní volební reklamy a také převádí dozor nad reklamou na potraviny z krajských živnostenských úřadů na Státní zemědělskou a potravinářskou inspekci.
Ilustrační foto
Ilustrační foto | Foto: Sazka

Praha - Porušením zákona o regulaci reklamy pravděpodobně bude zadání, zpracování i šíření propagace na nepovolené loterie. Ve vládní novele to ve středu schválila Sněmovna.

Předloha má mimo jiné umožnit postih anonymní volební reklamy a také převádí dozor nad reklamou na potraviny z krajských živnostenských úřadů na Státní zemědělskou a potravinářskou inspekci. Norma míří k posouzení do Senátu.

Televizní stanice jsou proti

Proti možnosti postihu za šíření reklamy na nepovolené loterie vystupovali ve volebním výboru zástupci Sdružení pro internetovou reklamu, České televize a televize Nova, protestovala taky Asociace televizních organizací.

Poukazovali na to, že prakticky nemají šanci zjistit, že jde zrovna o nepovolenou loterii. Pozměňovací návrh Zbyňka Stanjury (ODS), jenž by zúžil odpovědnost jen na zadavatele, ale Sněmovna nepřijala.

Stanjura ve středu upozornil na to, že média můžou mít problém i s reklamou na některé spotřebitelské soutěže. "Není jednotný právní názor na to, co je spotřebitelská soutěž a co má charakter loterie," uvedl.

V případě volební reklamy přišlo ministerstvo průmyslu a obchodu se zákazem anonymního oznámení místo anonymní reklamy. Dosavadní ustanovení je podle ministerstva v praxi téměř nepoužitelné a nepostižitelné.

Co je to reklama?

Problém je v pojmu reklama, který se týká výhradně podnikatelské činnosti. Nově by tak mělo být zakázáno "šíření anonymního oznámení, týkajícího se voleb v době od vyhlášení voleb do ukončení hlasování". Porušení by mohlo být pokutováno až dvěma miliony korun.

Poslanci neschválili pozměňovací návrh Věry Kovářové (TOP 09 a Starostové), který by zakázal předvolební reklamu na billboardech větších než čtyři metry čtvereční.

Zástupci ministerstva už dřív tvrdili, že úprava by ze stejných důvodů jako nynější vymezení zákazu anonymní volební reklamy nebyla vymahatelná a postižitelná. Kovářová uvedla, že návrh předloží jako samostatnou novelu.

Neuspěl ani Daniel Korte (TOP 09 a Starostové) s návrhem ponechat v zákoně zákaz podprahové a skryté reklamy. Bude ji možné podle ministra průmyslu a obchodu Jana Mládka (ČSSD) trestat i nadále, a to jako nekalou obchodní praktiku.

Sněmovna neschválila ani požadavek Ludvíka Hovorky (KDU-ČSL) na zákaz propagace vakcín. Povolena měla být podle něj jen na vakcinační akce schválené ministerstvem zdravotnictví.

Na potravinářskou inspekci má být podle novely převeden dozor nad reklamou na potraviny, která obsahuje výživová nebo zdravotní tvrzení, a nad reklamou na potraviny uvádějící v omyl.

Předloha zpřesňuje taky omezení reklamy na provozování pohřební služby nebo krematoria. Zatímco nyní je zakázána v prostorách zdravotnických zařízení a ústavů sociální péče, nově nebude moci být v jejich areálech.

 

Právě se děje

Další zprávy