Praha - V Česku za poslední tři roky vzrostl počet řidičů, kteří se dokážou vyhnout pokutě za dopravní přestupek. Jak zjistil online deník Aktuálně.cz na magistrátech největších tuzemských měst, bez trestu už dnes zejména v Praze a ve středních Čechách vyvázne zhruba každý druhý řidič, který jel třeba opilý, příliš rychle anebo zavinil nehodu.
Trik je jednoduchý a veřejně známý: nezaplatit pokutu na silnici policistům a v následném správním řízení na úřadě se nechat zastoupit advokátem nebo specializovanou firmou a jejími poradci.
Pak už jen stačí, když šikovný zmocněnec s doručovací adresou kdesi na Kanárských ostrovech jeden rok zdržuje. Nelze mu předat poštu, podává námitky na podjatost úředníků, odvolává se. Pokud úředníci do roka přestupek nevyřídí, řidiče nikdo nepotrestá. Služba stojí většinou několik tisícovek, přitlačit pak musí ten, komu hrozí ztráta řidičského průkazu.
"Stále máme vysoké číslo přestupků, které spadnou pod stůl kvůli tomu, že je úřady nestačí vyřídit," potvrzuje mluvčí ministerstva dopravy Tomáš Neřold.
O tom, že beztrestnost neukázněným řidičům hromadně zajišťují specializované firmy, hovoří otevřeně i na pražském magistrátu. "Zastupování různými specializovanými firmami anebo jednotlivci, kteří nejsou advokáty, ve správním řízení je stále častější," sdělil mluvčí Vít Hofman.
Praha a střední Čechy jsou nejhorší
Právě v Praze a ve Středočeském kraji je situace nejhorší, řeší se tady nejvíc přestupků v zemi. Například vloni dostali pražští úředníci na stůl 61 tisíc přestupků a téměř polovinu - 24 tisíc - jich nestihli vyřídit. Přitom ještě před třemi lety byl počet nevyřízených přestupků zhruba trojnásobně nižší - šlo o sedm tisíc případů, což byla tehdy zhruba jen šestina všech případů.
Promlčené přestupky v Praze
Počet promlčených přestupků vzrostl v Praze za poslední tři roky více než trojnásobně. Na odboru dopravněsprávních činností pražského magistrátu byl podle dostupných statistik zastaven nebo odložen z důvodu uplynutí takzvané prekluzivní lhůty následující počet přestupků:
v roce 2012 ........7.265
v roce 2013 ........18.501
v roce 2014 ........23.969
Úředníci přitom kromě obstrukcí přiznávají další problém: je jich málo. "Mezi nejčastější příčiny promlčení patří vysoký počet podaných odvolání, která není odvolací správní orgán z kapacitních důvodů schopen všechna vyřídit před uplynutím lhůty pro zánik odpovědnosti za přestupek," řekl mluvčí Hofman.
Praha je navíc unikátní v tom, že jako první projednává dopravní přestupky magistrát a případná odvolání řeší ministerstvo dopravy. Také jeho zaměstnanci narůstající agendu nestíhají.
Ministr dopravy Dan Ťok proto právě v těchto dnech jedná s vedením Prahy o novém řešení. Navrhuje, aby přestupky vyřizovaly napřed jednotlivé městské části a magistrát by pak řešil už jen odvolání, jako je to v jiných krajích.
"O tomto problému nyní jednáme s Prahou, abychom našli pružnější řešení pro vyřizování přestupků," řekl Ťok.
Bez pokuty vyvázl i hejtman
Přetížení pražští úředníci nedokázali včas vyřešit ani pokutu nynějšího středočeského hejtmana Miloše Petery z ČSSD. Jak popisují pondělní Hospodářské noviny, také on se trestu vyhnul ve spolupráci s najatou specializovanou společností NWD Legal, která za něj na úřadech vše podstatné zařídila.
Petera boural v červnu 2012, tehdy ještě ve funkci hejtmanova náměstka. V Praze 5 zezadu narazil se služebním vozem v nízké rychlosti do auta řidičky a lehce ji zranil.
Pozoruhodné přitom je, že Peterovým zmocněncem pro jednání s úředníky byl Kamil Choc, ještě nedávno člen středočeské ČSSD, který půjde před soud kvůli nedávné úplatkářské kauze kolem České pošty.
Výmluvy na nemoc
Podobné zkušenosti jako v Praze a ve středních Čechách mají s obstrukcemi i v dalších velkých městech - v Brně nebo v Ostravě.
"V posledních třech letech se tato praxe značně rozšířila. Společnosti vstupují do procesu správního řízení cíleně s tím, že budou postupně různými obstrukcemi a účelovými prostředky prodlužovat řízení," řekla Andrea Vojkovská z ostravského magistrátu.
Časté jsou podle ní i výmluvy na nemoc. "Velkou měrou se na promlčení přestupků podílejí potvrzení od známých lékařů, kteří vystavují opakovaně i potvrzení pracovní neschopnosti jen na dobu, kdy se má konat ústní jednání," podotkla Vojkovská.
Praxe firem je podle ministerstva dopravy neetická a nepřijatelná, ovšem nejde proti zákonu. A brání se i majitelé firem. "Vždyť my jen klientům radíme, co mají dělat. Nebo za ně sami jednáme a využíváme přitom všech možností daných zákonem," řekl Stanislav Šíp, jednatel jedné z takových společností.
Sám si prý klienty pečlivě vybírá. A odmítne případ, kde je jasné, že řidič pokutu má zaplatit a úřady spolu s policií při jeho potrestání nijak nechybovaly.
Nový zákon ztíží obstrukce
Přesto se státu zvýšený počet obstrukcí nelíbí a vymýšlí, jak zasáhnout a efektivněji pokuty vymáhat.
První krok, který ztíží zdržovací taktiku, přijde už příští měsíc. Od října začne platit novela zákona o přestupcích z dílny ministerstva vnitra, podle kterého se celková lhůta na projednání přestupku - od data jeho spáchání až k pravomocnému rozhodnutí - zdvojnásobí. Úředníci tak dostanou k dispozici místo jednoho roku dva.
Praktický příklad: pokud řidič spáchá přestupek v lednu, mají nyní úředníci čas jen do příštího ledna, aby pravomocně rozhodli včetně odvolání.
Nově pak v tomtéž případě dostanou napřed rok na to, aby dali pachateli vědět, že s ním zahájili řízení. Jakmile mu doručí dopis, lhůta se pomyslně vynuluje a začne běžet další jeden rok, během kterého mají čas na první rozhodnutí. Po něm se opět lhůta vynuluje a běží jeden rok na konečný verdikt. Celý tento proces se ovšem musí vejít do stanovených dvou let.
Mezitím ale vnitro poslalo do Sněmovny ještě další návrh, který zatím ještě poslanci neprojednávali. V něm se sice na většinu přestupků znovu vztahuje roční promlčecí lhůta, platí ale podobná pravidla pro její přerušení.
Celková doba pro vyřízení přestupku by se podle návrhu mohla prodloužit na tři roky. O tom, jak se pravidla definitivně nastaví, se dá ještě mezi poslanci čekat další debata a nejsou vyloučeny změny.