Mladí řidiči jsou hrozbou pro sebe i pro okolí

Domácí Domácí
15. 11. 2012 7:52
Nehody mladých řidičů bývají fatální a mívají více obětí
Devatenáctiletý řidič měl již druhou nehodu. Tentokrát tragickou: 18letý spolujezdec zahynul, dvě spolujezdkyně zraněné.
Devatenáctiletý řidič měl již druhou nehodu. Tentokrát tragickou: 18letý spolujezdec zahynul, dvě spolujezdkyně zraněné. | Foto: Policie Nový Jičín

Praha -  Devatenáctiletý mladík získal v září řidičské oprávnění, za 14 dní nedal přednost v jízdě a způsobil dopravní nehodu. V pondělí v noci nezvládl řízení, havaroval. Tři lidé byli zraněni a spolujezdec zahynul. Úterní zpráva novojičínské policie názorně ilustruje statistiky, které varují: mladí řidiči jsou hrozbou pro sebe i pro okolí.

Studie ministerstva dopravy "Mladí v (ne)bezpečí" z letošního září hovoří o tom, že zhruba 20 % všech nehod v Evropské unii a 30 % všech obětí tvoří mladí lidé ve věku od 15 do 30 let. K velkému množství těchto nehod dochází důsledkem neznalosti nebo vědomého hazardu. Zejména u mladých mužů, kteří v 81 % případů patří mezi jejich oběti.

Nehody mladých bývají často zcela fatální a mívají za následek více obětí. Ve 37 % fatálních dopravních nehod figurují mladí řidiči automobilů či jezdci na motocyklu a k nejohroženější skupině patří muži ve věku od 16 do 24 let.

Nezkušenost, nezralost, životní styl

Příčinami vysokého podílu mladých lidí na počtu usmrcených při dopravních nehodách jsou především nezkušenost, nezralost a životní styl. "Mladí lidé se dnes dlouho chovají jako bezstarostné děti a vedou intenzivní společenský život, častokrát ve spojení a alkoholem a 'rekreačními' drogami," vyjmenovává důvody šéf oddělení BESIP Roman Budský. 

Modelový je případ na Malé Straně z konce července: Devatenáctiletý řidič, který teprve před pěti dny složil řidičské zkoušky, porušil v centru Prahy hned několik dopravních předpisů. Před zraky policistů vjel do protisměru a navíc řídil pod vlivem alkoholu. Policisté mu ho naměřili téměř dvě promile.

"Na základě těchto skutečností si mladík pro svůj nově získaný řidičák ani chodit nemusí," uvedl tehdy mluvčí pražské policie a doplnil, že za ohrožení pod vlivem návykové látky hrozí mladíkovi nejen zákaz řízení, ale i vězení.

Mladí jezdci bývají nepoučitelní

Typickým znakem je právě nepoučitelnost těchto mladých jezdců. Krátce po získání řidičského průkazu způsobí lehkou dopravní nehodu, místo aby je varovala, ženou se do dalšího průšvihu.

Na začátku listopadu zemřel osmnáctiletý řidič poté, co jeho auto ve vysoké rychlosti havarovalo u Slavkova na Uherskohradišťsku. Ve vysoké rychlosti nezvládl průjezd zatáčkou a vjel do příkopu. Tím pokračoval 150 metrů, vrazil do betonového nájezdu na pole, při nárazu vypadl z auta a zůstal ležet mrtvý.

A co je důležité -  podobnou nehodu měl tento mladík již v únoru, kdy jel rychle na mokré vozovce, nezvládl průjezd zatáčkou a vyjel mimo vozovku, kde se auto převrátilo na střechu. Tehdy z havárie vyvázl jen s lehkým zraněním.

Fatální a tragické

Alarmující je také to, že při nehodách mladých řidičů podle statistik zahyne více účastníků silničního provozu. Mladí řidiči tak neohrožují pouze sebe, ale i své okolí. Sedm z deseti dívek ve věku od 17 do 24 let, které v Evropě zemřely jako cestující v automobilu, pak seděly v okamžiku fatální nehody ve vozidle řízeném vrstevníkem. A výzkum prokázal také to, že více než 50 % mladých žen vědomě usedne k řidiči, který je pod vlivem alkoholu.

Škoda Octavia, v níž cestovalo 5 mladých lidí, po nehodě u Krasejovky.
Škoda Octavia, v níž cestovalo 5 mladých lidí, po nehodě u Krasejovky. | Foto: ZZS Jihočeského kraje

Tyto statistiky potvrzuje i  v úvodu zmiňovaná nehoda z pondělní noci na Novojičínsku:  Devatenáctiletý řidič nezvládl průjezd mírné pravotočivé zatáčky na přehledném úseku, nepřizpůsobil rychlost jízdy svým schopnostem a dostal s vozidlem smyk. Narazil do sloupu elektrického vedení tak nešťastně, že 18letý spolujezdec na předním sedadle zahynul. Kromě řidiče utrpěly zranění i dvě spolujezdkyně.

Ještě tragičtější byla nehoda z poloviny října na Českobudějovicku u obce Krasejovka. Auto s pěti mladými lidmi předjíždělo v noci přes plnou čáru a střetlo se s dalším vozidlem. Osmnáctiletá spolujezdkyně zahynula, další dvě dívky byly středně těžce zraněny, z přední části vozu hasiči vyprostili dva těžce zraněné mladíky ve věku 19 a 28 let.

Příkladů je bohužel mnoho. Na konci července přišli o život tři mladíci, kteří v Táboře nepřežili náraz auta do stromu. Čtvrtý z auta byl zraněn. Všem pasažérům ve voze bylo kolem dvaceti let.

"Nezkušení řidiči jsou snadno přetíženi a nezvládají současně vykonávat několik řidičských úkonů. Výzkumy naznačují, že u teenagerů nejsou části mozku odpovědné za inhibici podnětů a zvažování možných následků konání plně vyvinuty," říká k tomu dopravní psycholožka Vlasta Rehnová.

Nepřekvapí proto, že účast mladých řidičů na smrtelných nehodách je nižší ve státech, kde je přístup k řidičskému oprávnění ve vyšším věku.

 

Právě se děje

Další zprávy