Privatizace bytů umožnila rozvoj trhu, teď se musí postavit nové, napsal Svoboda

Domácí Domácí
Aktualizováno 3. 10. 2018 16:00
Kandidát ODS na pražského primátora Bohuslav Svoboda odpovídal na dotazy čtenářů Aktuálně.cz.
Rozhovor s Bohuslavem Svobodou
Dotazovaný právě odpovídá
Bohuslav Svoboda bude odpovídat od 14 hodin.
Přejít k dotazům

Praha - O post pražského primátora usiluje i gynekolog Bohuslav Svoboda, který je lídrem kandidátky ODS.

Za svou hlavní přednost Svoboda označuje zkušenosti, které získal během svého funkčního období v čele města mezi lety 2010 a 2013. Mezi hlavní úspěchy tehdejší ODS počítá reorganizaci policie, snížení ceny tunelu Blanka nebo zlepšení situace v dopravním podniku, chyby zase vidí ve výběru koaličních partnerů.

"Za svoji největší chybu považuji přílišnou důvěru v tehdejšího koaličního partnera - TOP 09, který mne podrazil ve chvíli, kdy jsem začal řešit situaci v dopravním podniku," napsal Svoboda čtenářům s tím, že podobnou chybu již neudělá. V jiné odpovědi ale zmínil, že je ochoten o koalici jednat se všemi stranami s výjimkou extremistů a komunistů.

V primátorském křesle by se chtěl zaměřit například na zlepšení dopravy a zjednodušení systému parkování zavedením jednotné parkovací zóny na území celého města. "Pražané si tak nebudou muset lámat hlavu s tím, kde nechají auto, protože konečně budou mít možnost zaparkovat kdekoliv," uvedl Svoboda. Dodal ale, že výjimkou v systému bude historické centrum.

Co se týče špatné dostupnosti bydlení v Praze, je podle Svobody hlavní problém v tom, že se nestaví nové byty. "Řešení není nějaké nové městem podporované bydlení, ale odblokování ploch pro výstavbu, především brownfileds v širším centru města," uvedl.

Na dotaz, zda nevnímá privatizaci jako chybu a jednoho z původců problému, odpověděl, že šlo o správný krok, který umožnil nastartovat trh s bydlením. "A byty přece kvůli privatizaci nezmizely, stále v nich lidé bydlí," dodal.

Poměrně zdrženlivě se Svoboda vyjádřil k zavedení regulací služby Airb’n’b. Podle jeho slov jde o svobodný a moderní druh podnikání, který se ale vymkl ze svého prvotního záměru. "Nechceme nikomu zlomyslně házet klacky pod nohy různými regulacemi. Co nás ale samozřejmě velmi zajímá je, aby krátkodobé pronájmy řádně plnily všechny daňové a poplatkové povinnosti vůči státu městu a nebyly přítěží pro místní obyvatele," napsal Svoboda. 

Praha neudělala za poslední čtyři roky jediný zásadní krok, o ničem se nerozhoduje, říká kandidát ODS na primátora Bohuslav Svoboda. | Video: Martin Veselovský

Rozhovor s Bohuslavem Svobodou

Dotazovaný právě odpovídá
Bohuslav Svoboda bude odpovídat od 14 hodin.
Aktualizovat reportáž
3. 10. 2018
Ptá se: Petr

V čem KONKRÉTNĚ bylo vaše vladnuti lepší než vlada AK v případech open card, stavebních předpisů, a výstavby okruhu.

Odpovídá: Bohuslav Svoboda

Tuhle otázku beru jako výborný žert :-) Marně totiž přemýšlím, co se vlastně stávající koalici povedlo. Vás něco takového napadá?

3. 10. 2018
Ptá se: Lubomír

Dobrý den pane doktore,

Naše rodina je rozhodnuta ještě jednou zkusit volit ODS. Stále doufáme, že nepůjdete do koalice s ANO, SPD či komunisty. Pokud ano tak již nikdy naše hlasy ODS nikdy pro ztrátu důvěry nedostane. Také se chci zeptat, zda plánujete upravit modré zóny pro obyvatele Prahy..
Není dobré platit v každé části Prahy znovu. Děkuji za odpověď.

Odpovídá: Bohuslav Svoboda

Dobré odpoledne, mockrát Vaší rodině děkuji za podporu, vážím si toho. Pro parkování v Praze máme jednoduché a jasné řešení. Zavedeme jednotnou parkovací zónu na území celého města. Pražané si tak nebudou muset lámat hlavu s tím, kde nechají auto, protože konečně budou mít možnost zaparkovat kdekoliv. Samozřejmě s výjimkou historického centra, které musíme chránit.

3. 10. 2018
Ptá se: Aleš

Dobrý den pane doktore Svobodo.

Chtěl bych se zeptat, zda máte plán, jak řešit problém s regulací dopravy vjezdu do tunelu Blanka. Je to problém, který značně komplikuje využívání této dopravní stavby a komplikuje dopravu napříč metropolí. Například v době dopravní regulace vjezdu téměř všechny online navigace směřují dopravu na objízdné trasy, řidiči se časem toto naučí předpovídat a inkriminovanému úseku se předem vyhýbají a tím zatěžují dopravu v jiných částech Prahy. Stejně tak se toto děje v okolí vjezdů do tunelu, které ucpávají kolony aut čekající na vjezd do tunelu. Celá tato situace je poměrně dosti komplikující, jelikož určité městské části snížili kapacitu komunikací právě s ohledem na tunel Blanka, který, ale tehdy když je ho nejvíce potřeba nahodí červenou a konec, přičemž není výjimka kdy kolona směrem od Barrandovského mostu je i na 40minut a směrem od Troji na 30 minut.
Ve vašem programu a ani v programu jiných stran jsem řešení problému nenalezl. A navíc se domnívám, že jelikož ke schválení stavby došlo za vlády ODS, jste jako ODS za tuto chybu v návrhu jež danou situaci způsobuje, tedy špatně navržena křižovatka na Letné, zodpovědní.

Předem děkuji za Vaši odpověď

Odpovídá: Bohuslav Svoboda

Dobrý den, pokud chceme, aby byla celá Praha průjezdná, musíme dokončit oba dva okruhy, jak Pražský, tak Městský. Tunel Blanka jednoznačně pražské dopravě ulevil a pomohl, o tom snad dnes nepochybuje vůbec nikdo.

3. 10. 2018
Ptá se: Maty

Dobrý den pane doktore,

chtěl bych se Vás zeptat, co považujete za svou největší chybu během svého posledního působení v pozici primátora a co byste dneska udělal jinak, popřípadě jak ?

Děkuji za odpověď

Odpovídá: Bohuslav Svoboda

Dobrý den, nebudu si hrát na pana bezchybného, každý ve svém v životě chyby udělá. Za svoji největší chybu považuji přílišnou důvěru v tehdejšího koaličního partnera – TOP09, který mne podrazil ve chvíli, kdy jsem začal řešit situaci v dopravním podniku. Po těch několika letech v politice si ale troufnu říct, že stejnou chybu znovu neudělám.

3. 10. 2018
Ptá se: Jan

Opravdu věříte, že Praha začne fungovat?

Odpovídá: Bohuslav Svoboda

Ano, věřím. A i kvůli tomu jsem se rozhodl znovu ucházet o pozici pražského primátora. Důležité ale je, aby nové zastupitelstvo i rada neztrácely čas a energii nesmyslnými spory jako v minulém volebním období. ODS je připravená vedení Prahy převzít a začít řešit ty nejpalčivější problémy v dopravě i v oblasti bydlení. Máme zkušenosti a víme jak na to.

3. 10. 2018
Ptá se: Martin

Dobrý den pane kandidáte, chtěl bych se Vás zeptat, zda-li by bylo pro Vás přijatelné být v koalici s Piráty ? Pokud ano, za jakých podmínek

Děkuji za odpověď

Odpovídá: Bohuslav Svoboda

O koalicích se rozhoduje po volbách, ne před nimi. ODS od začátku kampaně říká stále to stejné. Jsme připraveni jednat o spolupráci se všemi stranami i hnutími, s výjimkou komunistů a extremistů. Na to se nic nemění.

3. 10. 2018
Ptá se: Majka

Co uděláte s airbnb v Praze?

Odpovídá: Bohuslav Svoboda

Služby jako Airbnb považujeme za svobodný a moderní druh podnikání, který ale dnes už nemá nic společného s prvotním záměrem sdíleného bydlení. Nechceme nikomu zlomyslně házet klacky pod nohy různými regulacemi. Co nás ale samozřejmě velmi zajímá je, aby krátkodobé pronájmy řádně plnily všechny daňové a poplatkové povinnosti vůči státu městu a nebyly přítěží pro místní obyvatele.

Děkuji Vám všem za položené otázky, ale už jsem překročil vymezený čas. Přeji vám hezký den a šťastnou ruku u voleb.

S pěkným pozdravem

Bohuslav Svoboda

3. 10. 2018
Ptá se: Petr Volný

Co dělat s aktivisty, kteří nesmyslně všechno blokují? Pak tu je Praze situace jaká tu je...

Odpovídá: Bohuslav Svoboda

Dobré odpoledne, ODS nikdy aktivistickou politiku nedělala a dělat nebude. Problém aktivismu v politice je ten, že je negativní a má potřebu se neustále proti něčemu vymezovat. To ale nikam nevede. Příkladů je v Praze, bohužel, celá řada – např. Libeňský most. Co s tím? Přesvědčit lidi, že mají volit zkušené politiky, ne křiklouny, za kterými nejsou vidět žádné výsledky. Recept vidím v tom, že se dokážeme v novém zastupitelstvu dohodnout na několika klíčových problémech našeho města a začneme je konečně řešit.

3. 10. 2018
Ptá se: Dagmar

V Praze jsou jedny z nejvyšších cen vody v EU. Důvodem je privatizace do soukromých rukou Veolie, která šponuje ceny, co to jde, neinvestuje do infrastruktury a jen vyplácí obrovské dividendy do zahraničí. Podpoří ODS zpětný výkup od Veolie, jak navrhují například Piráti či hnutí ANO? Byla chyba to zprivatizovat a kolik na tom Pražané již prodělali?

Odpovídá: Bohuslav Svoboda

Vzpomeňte si na rok 2012, kdy jsem byl primátorem, Praha tehdy udělala první krok k tomu, aby získala vodu, naprosto strategickou surovinu, zpátky pod svoje křídla. Tehdy šlo o prodloužení smluv na pronájem zdrojů Káraný a Želivka, o které měla zájem právě Veolia a město řeklo jasné ne a vznikly dvě společnosti, ve kterých má město většinu. Myslím si, že Praha má kontrolovat hospodaření s vodou, ale nebudu se na tom teď snažit získat laciné politické body.

3. 10. 2018
Ptá se: Šárka

Jedním z hlavních problémů v Praze jsou ceny bydlení. Příčinnou je, že ODS zprivatizovala bytový fond a zbavila se pozemků. Nyní tak v bytech místo bydlení probíhá Airbnb či tam jsou advokátní kanceláře. Praha tak nemůže svým občanům pomoci vyřešit situaci s bydlením. Jaký to rozdíl například oproti Vídni, kde 45 % bytů jsou obecní a družstevní a díky tomu jsou dostupné pro všechny. Hodnotíte zpětně privatizaci jako chybu? Změnila ODS názor na bytovou politiku nebo se opět jen drží ideologické hesla "trh vše vyřeší", když se v Praze ale i jinde ve světe ukazuje, že nevyřeší?

Odpovídá: Bohuslav Svoboda

Hezký den, problém je přeci v tom, že se nestaví nové byty a do Prahy se chce přistěhovat stále více nových obyvatel. Řešení není nějaké nové městem podporované bydlení, ale odblokování ploch pro výstavbu, především brownfileds v širším centru města. Privatizace byl podle mého názoru správný krok, který vůbec umožnil rozvoj trhu s bydlením. A byty přece kvůli privatizaci nezmizely, stále v nich lidé bydlí.

3. 10. 2018
Ptá se: Simona

V roce 2013, když jste se stal primátorem, tak v Praze působilo 2452 strážníků. V roce 2013, když jste skončil, tak jich bylo jen 2147. Čili pokles o nějakých 15 %. Od té doby se počet strážníků v Praze drží okolo hladiny 2100, ačkoliv jich Praha potřebuje více. Jak můžete tedy vy, který jste přímo zodpovědný za jejich nedostatek, nyní slibovat jejich zvýšení? Proč jste to tedy snižoval?

Odpovídá: Bohuslav Svoboda

Dobré odpoledne, ta situace je trochu jiná, než jak ji popisujete. V době, kdy jsem byl primátorem, jsem rozhodně úmyslně nesnižoval počet strážníků v Praze. To by přece nedávalo žádný smysl. Naopak, za mého vládnutí proběhla reorganizace městské policie, díky které se strážníci přesunuli z kanceláří do ulic, kde se navíc nevěnovali jenom pokutám za parkování, ale i pochůzkaření a hlídaní veřejného pořádku. I toto je jeden z důvodů, proč se v Praze daří snižovat kriminalitu. A co se týká současného stavu – již šest let primátorem nejsem, takže za situaci, která vládne nyní, mohu být jen těžko zodpovědný.

3. 10. 2018
Ptá se: Erik Tabery

Kampaň ODS se nese téměř v duchu normalizace - proti máničkám, příživníkům, feťákům a bezdomovcům - a vzbuzuje dojem, že je tu zase ta stará dobrá ODS, která nemá ráda nikoho, kdo nemá stranickou knížku či aspoň luxusní oblek.

Hrát s nenávistí si může dovolit malá strana, případně čistě populistický projekt, který nemá jiný program. ODS je ale tradiční strana, od které se očekává věcnější tón.

https://www.respekt.cz/politika/ods-a-strela-do-nohy
Otázka: Proč? Dělá kampaň ODS Václav Klaus junior?

Odpovídá: Bohuslav Svoboda

Dobrý den pane šéfredaktore, děkuji za Váš dotaz. V první řadě musím říct, že mne trochu mrzí, že mi Respekt nedal prostor v podobě rozhovoru. Myslím, že by to pro čtenáře bylo hodnotnější než jeden dotaz na online rozhovoru.

Chápu, že novinařina musí přinášet informace co nejrychleji. Mrzí mě ale, že už i v Respektu dojmologie převládá nad fakty. Naše kampaň je totiž postavena především na řešení tragické situace, která v Praze vládne oblasti dopravy, parkování a bydlení. Já i moji kolegové už od června prezentují konkrétní kroky pro zrychlení stavebního řízení, urychlení výstavby okruhů nebo řešení situace s parkováním.

Označovat kampaň za nenávistnou jen na základě jednoho videa nebo grafiky na facebooku mi nepřijde od novináře Vašich kvalit férové a adekvátní. Mimochodem – naši starostové na Praze 9 nebo na Praze 2 jsou ukázkou skvělé práce s bezdomovci, ať už jde o jejich zaměstnávání nebo bydlení.

3. 10. 2018
Ptá se: Libor Schiller

Dobrý den.Podle předvolebních klipu ODS Prahy 8,jsou napadány pražské cyklostezky,cyklodoprava i další alternativní možnosti dopravy a upřednostnuje se hlavně automobilsmus,jako by různé jiné možnosti dopravy byly špatně.Myslíte si to taky?

Odpovídá: Bohuslav Svoboda

Dobrý den, klipy Prahy 8 jsem bohužel neviděl, takže se k nim nemůžu úplně kvalifikovaně vyjádřit. Moje vize je ale taková, že v Praze budou podporovány různé formy dopravy, ideálně tak, aby si vzájemně nepřekážely. V Praze musí být funkční MHD, hotová kostra klíčových komunikací, ale i cyklostezky. Odmítám ale tendence, které z cyklodopravy dělají náboženství a prosazují cyklostezky na úkor ostatních účastníků dopravního provozu.

3. 10. 2018
Ptá se: Zelková Dana

Dobrý deň pán Svoboda, s ohľadom na Váš výrok o súčasnom vedení Prahy sa chcem spýtať v čom vidíte svoj vlastný prínos - ako gynekológa - pre riadenie Prahy?
Nemyslíte si, že poukazovať na diletantstvo druhých a u seba sa nepokúsiť o základnú sebareflexiu je minimálne nekorektné ? Poukazovať na minulú účasť na riadení Prahy je nepochopenie svojho pôsobenia a škodlivosti non plus ultra !
Moja otázka - ako chcete prispieť na odstránenie diletantizmu vo vedení Prahy?

Odpovídá: Bohuslav Svoboda

Pěkné odpoledne, svůj přínos nevidím úplně tak ve svojí lékařské kariéře, ale především v tom, že už jsem Prahu řídil a spousta věcí se nám povedlo nastartovat. Ať už to byl projekt tolik potřebné čističky, snížení ceny tunelu Blanka o více než dvě miliardy nebo třeba nastartování fungování dopravního podniku. A to nemluvím o reorganizaci městské policie, která se za mého primátorování začala věnovat více pochůzkám po ulicích než pokutování špatně parkujících řidičů. A právě zkušenosti, které s vedením města mám, budou pro odstranění diletantismu na magistrátu to klíčové.

3. 10. 2018
Ptá se: Karel

Dobrý den, co si myslíte o středo-levicové straně Piráti a negativní kampani, kterou proti ODS vedou? Z debat a odpovědí pana Hřiba se zdá, že po čtyřech letech, kdy vládne v Praze ANO a ČSSD a trojkoalice mají přesto největší problém s ODS.

Odpovídá: Bohuslav Svoboda

Dobrý den, pan Hřib se tímto stylem prezentuje již od začátku kampaně. Já jsem se nikdy takto nevymezoval a ani to dělat nehodlám. Při každé příležitosti raději představuji náš silný program pro fungující Prahu. Ten totiž řeší skutečné problémy, které Pražané mají – kolabující dopravu, nedostatek bytů nebo třeba neexistující možnost zaparkovat. Navíc mám za sebou tým složený z odborníků a úspěšných komunálních politiků, kteří jsou zárukou toho, že jsme ho schopni realizovat.

3. 10. 2018
Ptá se: Jan

Dobrý den, pokud by na magistrátu vládla ODS s hnutím ANO, nebude to cesta před rok 2010? Tedy do doby, kdy se možná stavělo, ale na všech úrovních také značně loupilo z eráru? Pokud se například podívám na poslední roky a co se na magistrátu dělo, tak tu ANO znovu spustilo trafikaření a členové ČSSD kontinuálně pokračují v pobírání městských veřejných zakázek ještě od dob Pavla Béma. Nenahradila by jen ODS ČSSD?

Odpovídá: Bohuslav Svoboda

Dobrý den všem čtenářům, děkuji za Vaše dotazy, jejich tu opravdu hodně, ale budu se snažit odpovědět na co nejvíc z nich. Této otázce ale úplně nerozumím. Jasně jsme řekli, že půjdeme jen do takové koalice, ve které budeme schopni prosadit zásadní body našeho programu. Žádná jiná cesta neexistuje. Pokud jde o „loupení z eráru“, myslím, že už jsem svými činy v prvním primátorském období dokázal, že si s korupcí umím poradit. Ve svém věku a se svým životním příběhem si opravdu nebudu kazit pověst tím, že bych reprezentoval něco, co by bylo v rozporu s etickými a morálními principy, které celý život prosazuji.

 

Právě se děje

Další zprávy