Praha - Advokát a bývalý vyšetřovatel Václav Láska loni analyzoval smlouvy pražského dopravního podniku.
Celou strukturu, jak docházelo k trestné činnosti a údajnému vyvádění peněz, popsal a dokumenty předal policii. Zřejmě i na základě jeho podkladů byl ve čtvrtek odpoledne zadržen a obviněn lobbista Ivo Rittig a s ním i další tři osoby.
"Ten systém byl velmi sofistikovaný a náročný," popsal Láska v rozhovoru pro Aktuálně.cz a zároveň řekl, že se tím ztratila z DPP ročně zhruba jedna miliarda korun.
Kdo vše vymyslel, ale říct nechtěl. Když loni ukázal na advokátní kancelář Šachta & Partners, dostal od České advokátní komory pokutu 200 tisíc korun.
Aktuálně.cz: Ivo Rittig a další tři osoby byli obviněni z praní špinavých peněz. Jak k tomu mohlo v DPP docházet?
Láska: Já jsem loni popsal strukturu, jak dochází k výnosům z trestné činnosti, kdy se na tom podílel jeden konkrétní advokát. Dostal jsem za to pokutu 200 tisíc korun od České advokátní komory. Je fakt, že byl ten advokát dnes zatčen. Asi jsem nebyl tak daleko od pravdy, ale advokátní komora mě poučila, že se nesmí říkat věci, ani když jsou pravdivé.
Kdo je Václav Láska?
- v roce 1992 nastoupil k policii, od pochůzkáře na obvodním oddělení se prokousal až na republikový úřad vyšetřování,
- po odchodu od policie, začal pracovat jako advokát,
- patří mezi čtyři zakladatele Transparency International ČR, kde také od roku 2002 působil,
- v podzimních volbách kandidoval za Stranu zelených do Poslanecké sněmovny, tam se ale nedostal,
- analyzoval smlouvy pražského dopravního podniku poté, co byl jeho ředitelem Vladimír Lich,
- dostal od České advokátní komory pokutu 200 tisíc korun za to, že dal ve svém veřejném vystoupení do souvislosti údajnou trestnou činnost v pražském dopravním podniku s advokátní společností Šachta & Partners.
Nicméně, ten systém legalizace výnosu trestné činnosti v dopravním podniku byl. Zkoumal jsem to, popsal, předal orgánům činným v trestním řízení. Považuji ho za velmi, velmi sofistikovaný.
A.cz: Dobře, jak tedy vše probíhalo?
Ten systém byl velmi sofistikovaný a náročný. Než se vypraly peníze z jedné akce, tak šly přes čtyři pět zahraničních společností v offshorových zónách a praly se přes zprostředkovatelské smlouvy, smlouvy na poradenství. Základ byl dostat peníze do zahraničí, do offshoru, a tam odsud je dostat ke konkrétní fyzické osobě.
A.cz: Tím myslíte pana Rittiga?
To už nechám na policii.
A.cz: Zažil jste během svého působení u policie či během své následné praxe podobně složitě vytvořený systém na vyvádění peněz?
Ne, ten v dopravním podniku byl nejsofistikovanější, s jakým jsem se kdy setkal.
A.cz: A kdo to vše vymyslel?
Jsem si naprosto jistý, kdo to byl, ale když to řeknu, tak budu zase potrestán advokátní komorou.
A.cz: Každopádně jde ale o jednu ze čtyř osob, která byla dnes zatčena?
Předpokládejte, já vám nemůžu říct ani ano. Právě za to ano jsem byl už jednou potrestán.
A.cz: A k té kauze údajného vyvádění peněz za tisk jízdenek. Kolik těch firem v tomto případě figuruje?
Ten způsob legalizace výnosů z trestné činnosti byl stejný pro všechny kauzy. Předpokládám, že než se peníze dostanou ke konečnému subjektu, tak projdou tak přes pět subjektů.
A.cz: Kolik těch peněz mohlo být tímto systémem z DPP vyvedeno?
Můj amatérský a laický odhad je, že se z dopravního podniku ztrácelo kolem miliardy ročně.