Praha, Brusel - Reklamní slogany na obalech potravinářských výrobků jako "Zvětšuje prsa", "Podporuje trávení", "Napomáhá růstu", "Redukuje vypadávání vlasů" či "Zlepšuje schopnost učit se" nejsou počínaje pátkem 14. prosince na území Evropské unie legální.
Přesněji - evropskému právu nebudou odporovat jen v tom případě, pokud výrobci mohou doložit pravdivost podobných výroků ověřenou příslušnými úřady EU.
Od pátku platí totiž nové nařízení Evropského úřadu pro bezpečnost potravin (EFSA), jehož cílem je chránit spotřebitele před zavádějící či vysloveně lživou reklamou, kterou používají výrobci řady produktů, jež se pravidelně ocitají na pultech obchodních řetězců.
Výrobci musí nechat svůj produkt přezkoumat Evropskou komisí a ta jim případně povolí daný reklamní slogan používat. Obecně totiž platí, že jen polovina údajů uvedených na obalech potravinářských výrobků odpovídá realitě.
Napříště tak budou muset producenti používat mnohem obecnější formulace jako například "Kalcium je potřebné pro normální vývin kostí" nebo "Vitamín C přispívá k normální funkci imunitního systému".
Zcela určitě ale již nebude možné tvrdit, že zmrzlina či čokoláda mají figurovat na každodenním jídelníčku, protože mléko, jež se používá k jejich výrobě, obsahuje vápník. Totéž platí pro iontové nápoje obsahující umělá barviva, nejsou totiž zdraví prospěšné jenom proto, že k nim byly přimíchány elektrolyty, jak stojí na obalu.
Z 2700 výrobků prošlo 222
Žádný velký užitek nepřinášejí ani umělé vitamíny obsažené v ovocných šťávách či gumových bonbonech, naopak při jejich nadměrném požívání hrozí dokonce hypervitaminóza.
"Spotřebitelé, kteří kladou zvláštní důraz na zdravou výživu, vydávají za tyto produkty zbytečně mnoho peněz a hrozí u nich dokonce nebezpečí, že budou přijímat příliš vysoké dávky vitamínů a minerálních látek," citoval deník Bild Juttu Jakscheovou z německé Centrály na ochranu spotřebitele.
Jednu z mála výjimek představuje obohacování soli o jód, kterého má podle Jakscheové populace všeobecně nedostatek. Málo železa v těle mají v řadě případů těhotné ženy, dodat by jim ho ale měl v podobě speciálních přípravků výhradně lékař.
Jak zavádějící reklamní slogany mohou být, potvrzuje fakt, že z celkem 2700 zdravotních tvrzení doposud předložených Komisi ke schválení, prošlo pouhých 222 doložených vědeckými expertizami.
V Česku mohou být potraviny, které nejsou v souladu s novou legislativou EU, na trhu až do úplného vyčerpání zásob. Výrobky, které sjely z linek po 14. 12. 2012, musí již odpovídat nové unijní směrnici. Nařízení se týká jak slovního, tak i obrazového či symbolického vyjádření.
Kontrolu na obalech výrobků již začala zkoumat Státní zemědělská a potravinářská inspekce ČR.