Jediné dvě země EU nemají železnici. Projděte si mapu vlaků a porovnejte trasy

Denis Chripák Jana Václavíková Kateřina Vítková Denis Chripák, Jana Václavíková, Kateřina Vítková
30. 4. 2021 18:38
Železnice představují ekologicky šetrný a bezpečný způsob dopravy. I proto se Evropská unie rozhodla jmenovat rok 2021 Evropským rokem železnice. Chce tak upozornit na pozitiva vlakové přepravy. Projděte si nejzajímavější čísla o evropských tratích.

Evropský rok železnice 2021

rok
0

postavena parní trať ve Velké Británii, spojovala města Stockton a Darlington

rok
0

začíná pravidelně fungovat první železniční trať v Evropě - koněspřežná dráha spojující České Budějovice a Linec

rok
0

otevřena první evropská vysokorychlostní trať mezi Paříží a Lyonem

Evropské státy s nejdelší železniční sítí

Vlakem po Evropě

Evropskou unii protíná celkem 216 878 kilometrů železnic (rok 2018). V interaktivní mapě můžete po přiblížení zjistit, kolik času vám zabere cesta vlakem mezi jednotlivými evropskými městy.

Kypr

Kypr

Malta

Malta

Země EU bez železnice

0

počet cestujících na železnicích v EU (rok 2019)

Frecciarossa 1000

Nejrychlejší vlak Evropy


0
km/h

Rychlost v běžném provozu: 360 km/h

Frecciarossa 1000

Cestující na železnicích podle zemí (rok 2019)

Emise z dopravy v EU (2017)

0
%

tolik procent emisí tvoří emise z dopravy v EU

0
%

tolik vlaků ještě není elektrizovaných (do roku 2035 dojde k výměně 4500 souprav za elektrické vlaky)

Jaký typ dopravy nejčastěji využívají cestující?

(data z let 2011-2016)

Jaký typ dopravy je nejčastěji využíván na přepravu zboží?

(data z let 2011-2016)

0
km

tolik měří švýcarský Gotthardský úpatní tunel, nejdelší železniční tunel světa, který protíná Alpy

0

tolik lidí ročně zvládne odbavit nejvytíženější stanice v EU, Gare du Nord v Paříži

Evropský rok železnice 2021

Iniciativa Evropský rok železnice 2021 má Evropské unii pomoci dosáhnout cíle, ke kterému se zavázala v Zelené dohodě pro Evropu, tedy snížit do roku 2050 své emise skleníkových plynů o 90 procent.

Evropská komise doufá, že do roku 2030 se železniční doprava zdvojnásobí a do roku 2050 dokonce ztrojnásobí oproti současným hodnotám.

Konkrétní krok k zaktraktivnění železniční dopravy udělali například dopravci z Německa, Rakouska, Švýcarska a Francie, kteří se rozhodli, že po letech obnoví noční spoje mezi velkými evropskými městy. Nahrazují tím krátké lety například mezi Berlínem a Paříží, Curychem a Barcelonou nebo Vídní a Bruselem.

Evropský rok železnice 2021 vznikl za podpory Evropské komise, Rady EU a Evropského parlamentu.

Adina Valeanováevropská komisařka pro dopravu
Adina Valeanováevropská komisařka pro dopravu
Anna Deparnayová-Grunenbergováeuroposlankyně (Zelení/EFA)
Jan Sechternáměstek českého ministra dopravy
Pedro Nuno Santosportugalský ministr pro infrastrukturu a bydlení
Andreas Matthäředitel rakouských drah

Zdroje dat: Eurail.com, Statista.com, Eurostat, ESCAP, Evropská komise, Evropský parlament

 

Právě se děje

před 1 hodinou

V Anglii a Walesu se konají místní volby, nového starostu vybírají i v Londýně

Na mnoha místech Anglie a Walesu se dnes konají místní volby. Nového starostu si zvolí i obyvatelé Londýna. Skotové a Velšané si vyberou i své zástupce v regionálních parlamentech. Velká pozornost je upřena hlavně na skotské volby, které by mohly napovědět, zda je reálné další referendum o nezávislosti Skotska. Volební místnosti se za přísných protiepidemických opatření otevřou v 07:00 místního času (08:00 SELČ) a uzavřou se ve 22:00 (23:00 SELČ).

Británii čeká skutečný supervolební čtvrtek. Místních voleb bude rekordní počet, protože ty které se měly konat před rokem, byly odloženy kvůli koronavirové pandemii. Nově obsazena po dnešku musí být zhruba 5000 křesel ve 145 místních radách jenom v Anglii, kde se bude rovněž volit přímo 14 starostů, včetně toho londýnského.

Zdroj: ČTK
před 1 hodinou

Jižní Karolína zavádí popravy zastřelením, nemá totiž dost smrtících injekcí

Sněmovna reprezentantů amerického státu Jižní Karolína ve středu schválila zastřelení coby jednu z metod popravy. Stalo se tak kvůli nedostatku látek používaných ve smrtících injekcích. Tento stát, který v minulosti patřil mezi části Spojených států s nejvyššími počty poprav, je chce znovu vykonávat ve větším měřítku, napsala agentura AP.

Podle nově schváleného zákona si zločinci odsouzení k smrti v případě, kdy nebude k dispozici smrtící injekce, budou muset vybrat mezi popravou na elektrickém křesle a zastřelením. AP připomíná, že kromě Jižní Karolíny popravuje vězně na elektrickém křesle osm dalších států, hrdelní trest zastřelením nyní umožňují vykonávat zákony tří států. Poprava se v Jižní Karolíně naposledy konala před deseti lety.

Zdroj: ČTK
Další zprávy