Na Marsu je voda a lidstvo míří ke Slunci. To nejdůležitější v roce 2018 ve vesmíru

Simona Fendrychová Simona Fendrychová
22. 12. 2018 16:53
Americký Národní úřad pro letectví a kosmonautiku (NASA) letos oslavil 60. narozeniny a představil několik ambiciózních programů. Odstartovala mise ke Slunci a na Marsu přistála sonda, která bude jako první zkoumat nitro rudé planety. Čína se zase vydala na odvrácenou stranu Měsíce. Podívejte se, jaké nejdůležitější události se letos týkaly vesmíru.
Na Marsu je kapalná voda. „Jezero" se slanou vodou objevila italská vesmírná agentura | Foto: ESA

Voda na Marsu

Objev kapalné vody na Marsu je jedním z těch nejsenzačnějších v letošním roce. Existenci podzemního jezera plného slané vody na rudé planetě oznámili v červenci vědci z Evropské vesmírné agentury (ESA).

O vodě na Marsu se mluvilo už dříve, ale americká NASA prokázala díky vozítku Curiosity jen to, že voda byla na jeho povrchu v minulosti. Kapalnou vodu objevil nedaleko jižního pólu Marsu radar Marsis z planetární sondy Mars Express, která obíhá kolem rudé planety na její oběžné dráze.

Průlomový objev ani nijak nesnižuje fakt, že vodu ve skutečnosti nikdo nespatřil. Radar jen narazil na povrch, který odráží jím vysílané vlny jiným způsobem než okolní horniny. Vědci si to vysvětlují tím, že jde o kapalnou vodu.

Trump nařídil stáhnout většinu amerických vojáků ze Somálska

Americký prezident Donald Trump nařídil stáhnout většinu amerických vojáků ze Somálska, oznámil Pentagon. Spojené státy mají v této africké zemi zhruba 700 vojáků. Jejich úkolem je pomáhat místní armádě porazit radikály ze skupiny Šabáb, která je napojená na mezinárodní teroristickou síť Al-Káida. Misi v Somálsku se ve Spojených státech velké pozornosti nedostává, přestože je klíčovým pilířem globálních snah Pentagonu porazit Al-Káidu.

Možné důsledky stažení amerických vojáků ze Somálska se Pentagon podle agentury Reuters v prohlášení snaží zlehčit. Experti však dlouhodobě varují, že stažení těchto sil může vést k vážnému zhoršení bezpečnostní situace v africké zemi. Pentagon uvedl, že snížení počtu vojáků nepředstavuje změnu americké pozice.

Rozhodnutí šéfa Bílého domu Reuters označil za součást širšího Trumpova záměru snížit počty amerických vojáků na zahraničních misích před tím, než v lednu 2021 opustí Bílý dům. Snížit se má také počet amerických vojáků v Iráku a Afghánistánu.