Na Marsu je voda a lidstvo míří ke Slunci. To nejdůležitější v roce 2018 ve vesmíru

Simona Fendrychová Simona Fendrychová
22. 12. 2018 16:53
Americký Národní úřad pro letectví a kosmonautiku (NASA) letos oslavil 60. narozeniny a představil několik ambiciózních programů. Odstartovala mise ke Slunci a na Marsu přistála sonda, která bude jako první zkoumat nitro rudé planety. Čína se zase vydala na odvrácenou stranu Měsíce. Podívejte se, jaké nejdůležitější události se letos týkaly vesmíru.
Foto: Aktuálně.cz

NASA oslavila 60. narozeniny

Americký Národní úřad pro letectví a kosmonautiku (NASA) byl založen 29. července 1958 jako reakce na tehdejší sovětské pokroky v dobývání vesmíru. Americký prezident Dwight Eisenhower podepsal zákon s názvem National Aeronautics and Space Act, čímž vznikla NASA a Spojené státy se pustily do závodů v objevování a zkoumání vesmíru.

Za 60 let své existence americká vládní agentura dospěla k mnoha významným objevům. V rámci programu Apolla například vyslala prvního člověka na Měsíc, v 70. letech pak vyslala sondy k Jupiteru a Saturnu a úplně první sondu, která úspěšně přistála na Marsu a na Zemi poslala první barevný snímek rudé planety. V roce 2005 zachytil Spitzerův vesmírný dalekohled sestrojený vědci z NASA záření exoplanet a před třemi lety sonda New Horizon jako první dorazila k Plutu.

Vaclík pomohl Seville k výhře nad Levante čistým kontem

Fotbalisté Sevilly zvítězili v utkání 9. kola španělské ligy nad Levante 1:0. Čistým kontem k tomu přispěl český brankář Tomáš Vaclík.

Jediný gól utkání, ve kterém měla domácí Sevilla navrch, vstřelil čtyři minuty před koncem Luuk de Jong. Vaclík, na kterého šly čtyři střelecké pokusy, si připsal už čtvrtou nulu z devíti ligových startů.

San Sebastian po dvou ligových prohrách zvítězil nad Betisem Sevilla 3:1 a posunul se na čtvrté místo. Utkání však nezačal ideálně, od 12. minuty prohrával. Ještě do přestávky skóre otočil, po vlastní brance Javiho Garcíi z 22. minuty se o čtrnáct minut později trefil Willian José. Zisk tří bodů pro domácí stvrdil v 58. minutě Portu.

Athletic Bilbao pouze remizoval s Valladolidem 1:1. Za domácí pálil v 33. minutě Iňaki Williams, Valladolid vyrovnal v 71. minutě díky vlastnímu gólu Iňiga Martíneze.