Na Marsu je voda a lidstvo míří ke Slunci. To nejdůležitější v roce 2018 ve vesmíru

Simona Fendrychová Simona Fendrychová
22. 12. 2018 16:53
Americký Národní úřad pro letectví a kosmonautiku (NASA) letos oslavil 60. narozeniny a představil několik ambiciózních programů. Odstartovala mise ke Slunci a na Marsu přistála sonda, která bude jako první zkoumat nitro rudé planety. Čína se zase vydala na odvrácenou stranu Měsíce. Podívejte se, jaké nejdůležitější události se letos týkaly vesmíru.
Foto: Aktuálně.cz

NASA oslavila 60. narozeniny

Americký Národní úřad pro letectví a kosmonautiku (NASA) byl založen 29. července 1958 jako reakce na tehdejší sovětské pokroky v dobývání vesmíru. Americký prezident Dwight Eisenhower podepsal zákon s názvem National Aeronautics and Space Act, čímž vznikla NASA a Spojené státy se pustily do závodů v objevování a zkoumání vesmíru.

Za 60 let své existence americká vládní agentura dospěla k mnoha významným objevům. V rámci programu Apolla například vyslala prvního člověka na Měsíc, v 70. letech pak vyslala sondy k Jupiteru a Saturnu a úplně první sondu, která úspěšně přistála na Marsu a na Zemi poslala první barevný snímek rudé planety. V roce 2005 zachytil Spitzerův vesmírný dalekohled sestrojený vědci z NASA záření exoplanet a před třemi lety sonda New Horizon jako první dorazila k Plutu.

Jeřábek v KHL mění dres, bude hrát za Spartak

Hokejový obránce Jakub Jeřábek mění v Kontinentální lize dres a nově bude hrát za Spartak Moskva. Třicetiletý český reprezentant podepsal s novým klubem roční smlouvu. Spartak o tom informoval na svém webu.

Jeřábek doposud oblékal v KHL pouze dres Viťazu Podolsk, za který odehrál s přestávkou tři sezony. Po ročníku 2016/17 zamířil na dva roky do NHL, poté se ale vrátil zpět do Evropy a hrál opět za Podolsk. V KHL včetně play off odehrál 166 zápasů a nasbíral 81 bodů za 22 branek a 59 asistencí.

"V osobě Jakuba Jeřábka získáváme obránce, který je schopný plnit úkoly v obraně i v útoku. Má zkušenosti z NHL i KHL, je to chytrý a pracovitý hráč, dobrý spoluhráč a vstřícný hokejista," uvedl sportovní ředitel Spartaku Roman Běljajev na adresu účastníka dvou světových šampionátů.

Na nové angažmá se těší i Jeřábek. "V Rusku hraji už několik let a dobře vím, že Spartak je klub s velkou historií a skvělými fanoušky, což je pro mě důležité. Bavil jsem se o Spartaku s kamarády z reprezentace a o klubu jsem slyšel jen dobré věci," řekl Jeřábek. Dodal, že moc dobře ví, že v moskevském klubu úspěšně působili trenér Miloš Říha a brankář Dominik Hašek. "Chtěl bych, aby si fanoušci pamatovali i mě," uvedl plzeňský odchovanec.