Praha - Taxikáři se v pondělí časně ráno chystají blokovat pražskou magistrálu, může jich být i několik stovek. Jednání Asociace koncesionářů v taxislužbě (AKT) s magistrátem ztroskotala loni v listopadu, chce proto použít nátlakovou cestu.
Řidiči požadují, aby Praha zrušila maximální povolenou cenu za kilometr jízdy taxi a ustoupila od přezkoušení řidičů z cizího jazyka a místopisu. Vadí jim také to, že jeho úředníci nekontrolují řidiče, které si zákazníci objednávají přes mobilní aplikace.
Řidiči taxi mají sraz na Strahově, odkud se kolem 5:00 přesunou na magistrálu. Podle primátorky Adriany Krnáčové (ANO) si tím berou Pražany jako rukojmí. Pořadatelé protestu oponují, že pojedou ještě před začátkem pondělní ranní dopravní špičky.
Taxikáři demonstrovali už loni v létě, vozidla tehdy omezila provoz v centru. Hrozbu demonstrace 1. září odvrátil slib primátorky, že do konce roku zvýší maximální cenu za kilometr jízdy v taxislužbě. To se ale nestalo. Podle úřadu nesou vinu sami taxikáři, kteří nedodali potřebné podklady. Magistrát požadoval, aby stanovili standardy, tedy například třídu a staří vozidla, a vyčíslili reálné náklady.
Podle předsedy AKT Daniela Tarljovského magistrát s asociací nekomunikuje. Primátorka nesouhlasí, jednání skončila podle ní kvůli tomu, že asociace k nim nedodala podklady. Úřad také vylučuje to, že by mohl zakročit proti nelegálním taxislužbám. Zakázat je může jen ministerstvo dopravy a úředníci nesmí neoznačená vozidla kontrolovat.
Praha má dlouhodobé problémy především s nepoctivými taxikáři. Podle informací magistrátu je v metropoli 2000 aktivních provozovatelů taxislužeb, přes 4600 evidovaných vozidel a téměř 5500 řidičů. Část řidičů jezdí pro konkrétní taxislužbu, většina získává zákazníky přes dispečink. Největší z nich, Taxi Praha, s protestem nesouhlasí. Podle jejího jednatele Patrika Altmana tlumočí asociace názor jen menšiny řidičů.