Pražský okruh lidi od kamionů neochrání. Nejsou peníze

Pavel Baroch
17. 8. 2011 20:00
Řešení je v nedohlednu kvůli financím, navíc Běchovice chtějí trasu posunout dál od města
Foto: Radek Pecák

Praha - Když v úterý pražští radní rozhodli, že na Jižní spojku a Barrandovský most vrátí aspoň částečně kamiony, tvrdili, že jde jen o dočasné řešení, než se postaví jihovýchodní část Pražského okruhu.

Jenže toto "dočasné řešení" může trvat dlouhé roky. V tuto chvíli není vůbec reálné, aby se autostráda mezi dálnicí D1 a Běchovicemi v dohledné době začala stavět.

Ministerstvo dopravy na ni nemá zatím peníze a ani Praha si nemůže dovolit stavbu zaplatit. Proti navržené trase protestují lidé v Běchovicích, kteří požadují, aby dálnice vedla dál od jejich domů, a zatím jsou v blokování stavby úspěšní.

Hlavní město tak problém s několika tisící kamiony, které každý den přivážejí lidem pod okna exhalace a nadmíru hluku, jen přesouvá z jedné obydlené části do druhé.

Momentálně si na návrat kamionů stěžují obyvatelé Braníku a dalších pražských čtvrtí na nové kamionové trase, stovky z nich už podepsaly petici proti rozhodnutí pražských radních.

V tuto chvíli to jinak nejde, tvrdí Březina

Pražská rada je přesvědčena o tom, že momentálně vybrala nejlepší řešení, když v noci pustí těžká nákladní auta jedním směrem od Spořilova přes Barrandovský most na Strakonickou silnici. Protože tím ulehčí obyvatelům okolo přecpané Spořilovské ulice, kterou zaplnily kamiony poté, co loni v září tehdejší vedení města zavřelo náklaďákům průjezd po Jižní spojce.

Podívejte se, jak kamiony ucpaly Spořilovskou ulici:

"V tuto chvíli je jednosměrné otevření Jižní spojky v době od desáté večer do šesté ranní nejvhodnějším dočasným řešením neúnosné situace na Spořilově. Finálním řešením ovšem bude až dokončení jihovýchodní části Pražského okruhu," řekl Aktuálně.cz první náměstek primátora Karel Březina.

Nemáme peníze, zní z ministerstva

Jenže ministerstvo dopravy není zatím schopné říct, kdy by stavba této části okruhu okolo hlavního města mohla začít. "Je to ještě běh na dlouhou trať," přiznal mluvčí resortu Jakub Ptačinský.

Z Pražského okruhu je zatím jen torzo. A dlouho ještě bude.
Z Pražského okruhu je zatím jen torzo. A dlouho ještě bude. | Foto: Ludvík Hradilek

Ministerstvo nemá dostatek peněz, na trase nejsou vykoupeny všechny potřebné pozemky a navíc je tu silný odpor Běchovic pustit si hlučnou dopravu blízko k obydleným domům.

Podle mluvčího Ptačinského v tuto chvíli existují dvě varianty toho, jak se vypořádat s problémem číslo jedna - nedostatkem peněz. První je zařadit tuto část Pražského okruhu do takzvaného projektu PPP, tedy propojení privátního kapitálu a státních peněz.

"Na této trase je velký provoz, což znamená velký výběr mýta a rychlé zaplacení stavby, kterou by případně vybudoval privátní sektor," konstatoval Ptačinský.

Druhou variantou je počkat na peníze z druhého evropského programu dopravy, který by měl být vyhlášen na roky 2014 až 2020.

Běchovice: Ať jezdí kamiony dál od nás

Jenže i kdyby se ministerstvu dopravy podařilo sehnat dost miliard, stejně by jihovýchodní část Pražského okruhu nemohlo začít stavět.

Alternativní trasa jihovýchodní části Pražského okruhu.
Alternativní trasa jihovýchodní části Pražského okruhu. | Foto: osbechovice.cz

Nevyřešen je zatím především spor s Běchovicemi na východním okraji Prahy, které chtějí posunout trasu okruhu dál od Prahy. "Ano, trváme na tom," řekla Aktuálně.cz Petra Šubrtová, vůdčí postava běchovického odporu proti autostrádě, která by výrazně zhoršila životní podmínky části tamních obyvatel.

Odpůrci současné trasy okruhu přes Běchovice přitom už jednou uspěli u soudu. Letos v lednu Nejvyšší správní soud zrušil příslušnou část zásad územního rozvoje.

"Uznal naši argumentaci a konstatoval, že magistrát postupoval při přijetí tohoto nadřazeného územního plánu v rozporu se zákonem. Zejména považoval za naprosto nedostatečné a nezákonné vyhodnocení vlivu okruhu na zdraví obyvatel dotčených městských částí a na životní prostředí," řekl Aktuálně.cz advokát Vítězslav Dohnal, který žalobce ve sporu s pražským magistrátem zastupoval.

Ministerstvo pro místní rozvoj nyní řeší, jestli začne platit územní rozhodnutí na stavbu této části Pražského okruhu, které vychází ze soudem zrušených zásad územního rozvoje. Pokud ministerstvo územní rozhodnutí potvrdí, případ se nejspíš znovu dostane k soudu.

 

Právě se děje

Další zprávy