Praha chce prolomit tramvajovou dobu temna. Nová trať v metropoli nevznikla už 16 let

Jakub Heller Jakub Heller
23. 10. 2019 5:30
Poslední skutečně novou tramvajovou tratí, která v Praze vznikla, je ta z Hlubočep na Barrandov. Tři a půl kilometru dlouhá trať, které dal podobu architekt Patrik Kotas, byla však na dlouho poslední. Už 16 let se s výjimkou několika kratších prodloužení nové tratě v Praze nestaví. To chce však nyní metropole změnit. Do čtyř let mají vzniknout hned čtyři nové tratě o celkové délce 6,9 kilometru.
Foto: IPR

Trať skrz Václavské náměstí

Délka: 0,5 kilometru. Náklady: zatím neznámé. Dokončení: 2023.

Poslední tramvaj projela horní částí Václavského náměstí 13. prosince 1980 v pět hodin ráno poté, co si tehdejší vedení města usmyslelo, že zdejší trať plně nahradí nově otevřené metro A.

Zpět by se tramvaje na Václavské náměstí měly vrátit v roce 2023 s tím, že koleje se začnou pokládat už o rok dříve společně s celkovou obnovou náměstí. Původně se počítalo s tím, že tramvaje budou po náměstí jezdit stejně jako za minulého režimu - tedy obousměrně přesně ve středu náměstí s nástupními ostrůvky po stranách.

Nově si však Institut plánování a rozvoje u architektů Jakub Cigler Architekti nechal zpracovat jiné řešení. Podle něj mají tramvaje v obou směrech jezdit společně s auty v jediném jízdním pruhu, který na náměstí po rekonstrukci zbude. Nová tramvajová trať na Václavském náměstí tak bude připomínat spíše tu, která zde vedla ještě před rokem 1928.

Uprostřed náměstí tak vznikne patnáct metrů široký pás pro setkávání a pořádání nejrůznějších akcí. Ropid má v plánu na náměstí posílat asi třiadvacet spojů za hodinu v každém směru. To odpovídá méně než polovičnímu provozu oproti vytížené Vodičkově či Ječné ulici.

V okolí Národního muzea budou tramvaje křížit magistrálu - jednu z nejvytíženějších ulic v Praze i Česku. Podle architektů to však nebude problém a přejezdy tramvají se bez větších obtíží vejdou do třicetivteřinového intervalu, který zde mají každých sto vteřin chodci na přechod magistrály. Za tu dobu podle něj křižovatkou stihnou projet až čtyři tramvaje.

Nová trať má zkrátit řadě Pražanů cestování z jednoho místa do druhého až o více než deset minut. Zejména však odlehčí dnes přeplněným ulicím, jako je Ječná či Vodičkova, a pomůže při výlukách a nehodách. Tratě v centru města jsou totiž dnes už natolik vytížené, že každá neočekávaná událost síť paralyzuje. 

Na základě upravené studie město nyní nechá vypracovat dokumentaci nutnou pro získání územního rozhodnutí a stavebního povolení.

 

Právě se děje

Další zprávy