Plíseň z Patagonie vyrábí naftu. Nahradí těžbu ropy?

Jan Červenka
10. 11. 2008 7:00
Mohla by posloužit jako zdroj biopaliva

Montana - Ropa patří mezi omezené zdroje. To však může změnit objev Garyho Strobela z americké Státní univerzity v Montaně, který nalezl plíseň, jež produkuje naftové výpary. Podle Strobela je to jediný organismus na světě, který to dokáže. Svou studii vědec otiskl v odborném žurnálu Microbiology.

Hořlavá obrana proti plísním

Plíseň Gliocladium roseum se v Patagonii běžně vyskytuje mezi buňkami stromu ulmo (Eucryphia cordifolia) a žije s ním v symbióze, to znamená, že mu neškodí, ale naopak prospívá tím, že produkuje výpary, které zabíjejí ostatní houby.

Ukázalo se, že právě tyto výpary obsahují značné množství uhlovodíků, které se nacházejí také v naftě, jako je například oktan. Krom toho však vědci zachytili i množství lehkých alkoholů a esterů, díky čemuž směs hoří dokonce účinněji než nafta. Díky vysokému obsahu uhlovodíků je také hořlavější než biolíh. Dalším plus je, že plynné skupenství je pro získávání a zpracovávání paliva výhodnější než kapalné.

Výrobní vstupy za babku

Strobel odebral vzorky a plíseň vyzkoušel v laboratorních podmínkách. Podle zprávy v časopisu Microbiology byla plíseň schopná vyprodukovat energeticky velmi bohaté uhlovodíky i v laboratorních podmínkách. Aby bylo možné zjistit, zda bude plíseň použitelná jako eventuální zdroj bionafty, však bude podle Strobela potřeba ještě rozsáhlý výzkum.

Velkou výhodou je, že plíseň je schopná pro tvorbu "nafty" zpracovávat celulózu. Ta je základním stavebním kamenem rostlinných buněčných stěn, proto je jí v přírodě dostatek. Navíc ji většina živočichů nedokáže strávit, protože nemá enzymy na to, aby její molekulu rozštěpila. Plíseň by tak měla pro výrobu nafty dostatek potravy.

Ve hře je i genetika

Doposud se mělo za to, že ropa může vznikat pouze jako důsledek geologických procesů. Objevená plíseň však ukazuje, že by to bylo možné i čistě biologicky.

Strobelův objev může mít kromě využití samotné plísně i další přínos. Vědci by mohli izolovat geny, které jsou zodpovědné za schopnost tvořit podobné výpary. Ty by pak bylo možné vnést do dalších organismů, aby mohly naftu vyrábět také.