Praha - Majitelé aut si v příštím roce připlatí za povinné ručení, někteří z nich výrazně. Pojišťovny totiž plošně zdraží - a tentokrát už nejde jenom o varování bez konkrétních činů.
V souvislosti s legislativními změnami stoupnou - alespoň podle propočtů České asociace pojišťoven a České kanceláře pojistitelů - v příštím roce pojišťovnám náklady na povinném ručení o zhruba tři miliardy korun, což představuje přibližně pětinu navíc oproti nynějšku.
„Jakým způsobem pojišťovny tento růst nákladů promítnou do cen, je na rozhodnutí konkrétních pojišťoven," říká výkonný ředitel České asociace pojišťoven Tomáš Síkora.
Samotné pojišťovny pak v anketě online deníku Aktuálně.cz tvrdí, že od příštího roku zvednou průměrné ceny povinného ručení o deset až patnáct procent. Na druhou stranu se snaží uklidnit „slušné" řidiče, kterým slibují jen mírné zdražení.
„Určité navýšení - kolem tří až pěti procent - se dotkne plošně všech. Zdražení nad tento rámec se pak bude segmentačně lišit. Nejtvrdší dopad čeká na nejrizikovější kategorie řidičů, kde jsou především mladí lidé," říká mluvčí ČSOB Pojišťovny Petr Milata.
„Notoričtí bourači, kterých je zhruba pět procent, budou mít i nadále povinné ručení dražší třeba o 40 procent. Pokud by kvůli tomu naši pojišťovnu piráti silnic opustili a odešli ke konkurenci, neměli bychom jim to za zlé," dodává Václav Bálek za Allianz.
Online deník Aktuálně.cz se podrobněji podíval na čtyři hlavní důvody, proč si lidé od příštího roku připlatí.
1. Potřeba zdražit
Pojišťovny již minimálně rok říkají, že potřebují zvýšit cenu povinného ručení. Silný konkurenční boj totiž postupně srazil jeho průměrnou cenu o více jak čtvrtinu. Zatímco ještě na začátku roku 2008 pojišťovny průměrně za jednu pojistku inkasovaly zhruba 3900 korun, v květnu 2013 už to bylo jen necelých 2800 korun.
Ke zlevňování přitom docházelo v situaci, kdy roste průměrná výše škod, což platí zejména u škod na zdraví, které za posledních deset let vyšplhaly na dvojnásobnou hodnotu.
Podle České asociace pojišťoven se tak „ekonomika produktu" dostala v posledních dvou letech do ztráty. V roce 2011 to bylo minus procento, v roce 2012 už tři procenta z celkového ročního pojistného. Na to pojišťovny přirozeně musejí reagovat. Vedle zdražení přitom mají ještě jednu cestu - omezí náklady, které nesouvisí s vyplácením pojistného plnění a vydávají je třeba na sjednávání smluv. Ty tvoří zhruba třetinu celkových výdajů pojišťoven na povinné ručení.
2. Nový občanský zákoník
Pojišťovny očekávají, že se jejich náklady na povinné ručení v souvislosti s novým občanským zákoníkem zvýší o více než dvě miliardy. Nová legislativa, která začne platit od roku 2014, přinese celou řadu změn - mimo jiné konec „tabulkových" odškodnění, které pojišťovny dosud vyplácely za oběti dopravních nehod. Nově bude výše vypláceného pojistného kalkulována vždy individuálně, což podle pojišťoven povede jednak k dalšímu nárůstu vyplaceného pojistného plnění a jednak se daleko více lidí bude obracet na soudy, což pojišťovnám opět zvýší náklady spojené s povinným ručením.
Zvýšení odškodného pojišťovny očekávají i na základě zkušeností ze zahraničí, kde platí obdobná právní úprava. „Například ve Slovinsku nedávno soud stanovil odškodnění pozůstalých po muži zemřelém při autonehodě ve výši 500 tisíc korun každému z rodičů a 400 tisíc korun každému ze sourozenců. Pozůstalí v ČR by podle stávající legislativy byli odškodněni zhruba poloviční částkou," říká Jiří Hradec, výkonný ředitel České kanceláře pojistitelů.
3. Hasičská daň
Další nové náklady pojišťovnám vzniknou kvůli zřízení Fondu zábrany škod. Jde o takzvanou hasičskou daň - pojišťovny začnou od roku 2014 posílat tři procenta z vybraného pojistného na povinném ručení záchranným složkám státu, především hasičům.
Fond bude spravovat Česká kancelář pojistitelů. Nový zákon jí ukládá, že minimálně 60 procent vybraných peněz musí poslat hasičům (z toho alespoň 20 procent dobrovolným hasičům), dalších minimálně 15 procent musí jít záchranářům a dalších minimálně 15 procent na prevenci škod. Takto vybrané peníze by na konci řetězce měly být použity převážně na nákup nové techniky.
Pojišťovny předpokládají, že jim tato nová povinnost zvýší náklady o 600 milionů korun ročně.
4. Náklady zásahů pro hasiče
Dalších 200 milionů korun ročně pak pojišťovny podle kalkulace jejich asociace zaplatí hasičům za výjezdy k dopravním nehodám.
Od 1. září 2013 totiž mají pojišťovny povinnost hradit hasičům náklady spojené se zásahem u dopravních nehod. Fixní hodinová sazba se počítá za každou započatou hodinu a je stanovena na 5600 korun.