Praha - Majitelé firemních či soukromých kont, kteří se nyní při ztrátě platební karty strachovali, že přijdou o veškeré úspory či provozní kapitál, mohou být v klidu.
Zcizení a zneužití platební karty už nebude klienty bank od letošního listopadu ruinovat. Dokonce i zablokování karty je nebude stát ani korunu, natož tisíce jako dosud.
Finanční domy totiž přestanou účtovat poplatky, a navíc budou muset zákazníkům nahradit většinu peněz vybraných zlodějem předtím, než ztrátu nahlásili.
Novinka s předstihem
Zákon o platebním styku, který v tuzemsku zavádíme na popud Evropské unie, už schválil senát a čeká jen na podpis prezidenta.
Zatímco některé peněžní ústavy se tváří, že na zavedení novinky je času dost, protože zákon ještě neproběhl celým legislativním procesem, jiné nečekají na podzim a na nová pravidla již přistoupily. Například klienti Raiffeisenbank za blokaci karty neplatí poplatek už od 1. července, tedy o čtyři měsíce dříve, než nařizuje zákon. Také Citibank poskytuje tuto službu zdarma, a podle mluvčí Kristýny Zbrojkové dokonce už několik let.
Banky přijdou o desítky milionů
Přestože týdeník Profit oslovil většinu bank v Česku s otázkou, kolik korun loni vybraly od klientů za zablokování karty, ani jedna neodpověděla konkrétně. Pouze ředitel externí komunikace Československé obchodní banky Ivo Měšťánek uvedl, že poplatky za blokace se ročně pohybují v řádu desítek milionů korun.
Praktický přehled
Podle odhadů získají peněžní ústavy na poplatcích měsíčně až stovky milionů korun. V průměru dosud klienti platí za blokaci elektronické karty průměrně 200 korun. U embosované, což je karta vybavená reliéfním písmem, to mohou být až dva tisíce korun.
Banky budou muset nahradit zákazníkům i peníze vybrané zlodějem předtím, než ztrátu karty nahlásili. V takovém případě vyplatí způsobenou škodu nad 150 eur, v přepočtu nad čtyři tisíce korun. Přestane platit některými peněžními ústavy využívaný až osmačtyřicetihodinový čas pro faktické zablokování účtu od nahlášení.
Zodpovědnost bank se ale nebude vztahovat na škody, které vzniknou neopatrností majitele karty.
Týká se to například situací, kdy má majitel PIN napsaný na kartě nebo lístku v peněžence. V zákoně je formulace, že klient nesmí porušit povinnost ze zákona hrubým způsobem, tedy nesmí nechat peněženku s kartou třeba někde volně ležet. Pokud by ale jeho PIN získal někdo podvodně, třeba sledováním při placení, banka škodu samozřejmě uhradí.
Také výpisy budou zdarma
V listopadu končí i poplatky za zrušení účtu. Povinností bank bude také informovat klienty zdarma o stavu jejich účtu, a to minimálně jednou měsíčně. Lidé tedy budou mít nárok na bezplatný výpis z účtu.
V zákoně ovšem není psáno, že musí jít o papírový výpis zaslaný poštou, který je v Česku nejobvyklejší, ale pro banku nejdražší. Banky proto nyní řeší, jak zákonnou povinnost splnit, aby je to nestálo moc peněz. Některé možná zavedou standardní výpisy elektronické.
Zákon také stanoví, že poplatky za převody peněz musí být přiměřené a musí odpovídat skutečným nákladům poskytovatele. (Dodatečně jsme opravili původní text, že "skončí i poplatky za převody peněz" - některé banky o tom sice uvažují, ale zákon jim nepřikazuje je úplně zrušit - pozn. red.)
Přehled poplatků za blokaci karty a úplnou verzi článku najdete na Profit.cz
Čtěte také: Bankomaty má chránit před zloději pepřový sprej Pozor na novou fintu u bankomatů, varuje e-mail |