reklama
 
 

Režijní jízdenky na železnici zdraží a přestanou platit tam, kde mají České dráhy konkurenci

AKTUALIZOVÁNO 4. 12. 2017
Cena „režijek“ pro zaměstnance ČD a SŽDC v příštím roce stoupne o desetinu, připlatí si také rodinní příslušníci. Nepůjde je už využít ve vlacích jezdících bez dotace a na trasách, které stát v příštích letech ve veřejných soutěžích otevře konkurenci. Toto omezení ale zaměstnanci v praxi neměli poznat.

Praha - Od příštího roku si zaměstnanci a rodinní příslušníci Českých drah i dalších drážních podniků připlatí za režijní jízdenky. Současně už nebudou použitelné v takzvaných komerčních vlacích nebo na lanové dráze na Ještěd.

Vyplývá to z memoranda, kterým ukončili své jednání ministerstvo dopravy, zástupci odborů a podniků. Režijní jízdenky využívá zhruba 110 tisíc lidí.

"Režijky" pro zaměstnance pro roky 2018 a 2019 zdraží o stokorunu na 1100 korun ročně. Více si připlatí dospělí rodinní příslušníci - cena stoupne o 250 korun na 1250 korun. Děti a důchodci zaplatí 600 korun, což je o sto korun více než dosud. Končí tak ceny, které byly dohodnuty v roce 2014 na tři roky.

V srpnu přitom ministerstvo dopravy navrhovalo ještě výraznější zdražení, po jednáních s odbory však muselo slevit.

Od roku 2018 současně skončí možnost uplatňovat režijní jízdenky v takzvaných komerčních vlacích - jde o výdělečnou trasu mezi Prahou a Ostravou, kde dopravci jezdí bez dotací. Přestanou také platit na lanové dráze na Ještěd, kterou provozují České dráhy.

Na "režijku" už také nepůjde jezdit na linkách, které stát formou veřejné soutěže otevře možné konkurenci. Tím bude vyřešen problém s veřejnými tendry, v nichž se České dráhy dlouhodobě cítí znevýhodněny, protože musí do nákladů započítávat právě cestující s režijním jízdným. Podle ministerstva dopravy se tak nyní odblokuje cesta k dalším veřejným soutěžím.

Zaměstnanci by však toto omezení neměli poznat. Na jízdy, které nově nebudou zahrnuty pod režijní jízdenky, by měli formou benefitů přispívat přímo zaměstnavatelé. České dráhy tím mohou ušetřit, protože dosud na všech tratích poskytují bezplatné jízdy i zaměstnancům Správy železniční dopravní cesty nebo Drážní inspekce.

"Vnímali jsme, že změněné organizační podmínky na železnici vyžadují, abychom tento benefit zajistili pozměněným způsobem a to takovým, který by nepoškozoval našeho národního dopravce," říká Martin Malý, předseda Odborového sdružení železničářů. "Výsledkem tohoto jednání je, že rozsah režijních výhod zůstává zachován, pouze způsoby zajištění se mění tak, aby odpovídaly novým podmínkám," dodává.

Diskuze nabrala na intenzitě poté, co letos České dráhy začaly požadovat od státu kompenzaci za uplatňování režijních jízdenek na komerčních trasách. Mezi ty v současnosti patří pouze úsek Praha - Ostrava, který není státem dotován a provozují zde spoje i konkurenční soukromí dopravci.

V návaznosti na memorandum v pondělí oznámil soukromý dopravce Leo Express, že zvažuje uznávání režijních jízdenek ve svých vlacích. Podmínkou je však proplacení jízdného zaměstnavateli či ministerstvem dopravy. "Uznávání režijního jízdného se nebráníme, musí nám být ale kompenzováno třetí stranou. Stejně, jako je tomu například již nyní u Českých drah, jimž jsou režijky kompenzovány v rámci uznatelné ztráty v rámci závazkové dopravy," sdělil generální ředitel Leo Expressu Peter Köhler.

autor: Sandro Elčić | 4. 12. 2017

Související

    Hlavní zprávy

    reklama
    reklama
    reklama
    reklama
    Komerční sdělení
    reklama

    Sponzorované odkazy

    reklama