Chcete se seznámit? Můžete přijít o tisíce, čtěte podmínky

Jiří Hovorka Jiří Hovorka
15. 9. 2014 7:41
Internetové seznamky využívají systém opakovaných plateb. Na začátku je jednoduchá, zato výpověď pak komplikovanější.
Ilustrační snímek.
Ilustrační snímek. | Foto: Thinkstock

Praha – Pozorně číst obchodní podmínky se vyplatí nejen u finančních produktů nebo nákupu zboží na internetu. Ušetřit peníze může taková četba i lidem, kteří se chtějí na internetu seznámit.

Čerstvým příkladem jsou dvě čtenářky online deníku Aktuálně.cz. Nejenže se přes takovou službu neseznámily, ale hlavně přišly o tisíce korun nebo přinejmenším o čas věnovaný složité reklamaci platby. Právě reklamace u banky vydávající kartu představuje u internetových plateb naštěstí určitou šanci na vrácení peněz - je ovšem nutné dodržet předepsaný postup.

Automatické prodloužení

Čtenářky vyzkoušely internetové seznamky Be2 a eDarling. Obě fungují na principu takzvaných opakovaných plateb. Kdo se u nich jednou zaregistruje a zaplatí za členství (které teprve umožňuje prohlížet kontakty – nabízené partnery) souhlasí s podmínkami. Provozovatelé v nich mimo jiné uvádějí, že členství se na konci původně sjednaného období automaticky prodlouží o stejnou dobu  a obchodník (seznamka) si za toto prodloužení může strhnout platbu.

Lidé, kteří nečtou podmínky pečlivě, tedy zdánlivě zaplatí jen za prvotní využívání služby. Po skončení původně sjednaného období jsou překvapeni, když na bankovním výpise vidí další platbu, kterou si seznamka za své služby strhla. Chování seznamky Be2 je přitom zákeřné. Na začátku láká na "zvýhodněné měsíční členství" za 150 korun, jenže po konci měsíce si už strhne 2247 korun, když členství na základě svých obchodních podmínek automaticky prodlouží o tři měsíce.

Pro detail na obrázek klikněte.
Pro detail na obrázek klikněte. | Foto: Jiří Hovorka

Na obrázku je přitom vidět, jak Be2 komunikuje v momentě, kdy si říká o první platbu. V rámečku pod nabídkou na měsíční členství ve výši 150 korun je sice zmínka o výše popsaném prodloužení, nepíše se však o automatickém prodlužování. O něm se sice lze dočíst na jejím webu, ale jen v poznámce pod čarou.

Pro detail na obrázek klikněte.
Pro detail na obrázek klikněte. | Foto: Jiří Hovorka

Druhá ze zmíněných seznamek - eDarling - postupuje mnohem transparentněji. Neláká na zvýhodněnou první platbu a o podmínkách automatického prodloužení (i o možném vypovězení služby v prvních 14 dnech po nákupu) zřetelně informuje v přehledném boxu.

Nejdřív výpověď, pak reklamace

Obě seznamky v obchodních podmínkách na svých stránkách jasně uvádějí, že fungují na principu opakovaných plateb a uvádějí i návod, jak postupovat, když klient nechce dál platit. Je potřeba poslat výpověď elektronicky nebo dopisem na uvedenou adresu. Be2 je lucemburská firma, provozovatelem eDarling je německá firma Affinitas. Na jejich sídla se výpověď v českém jazyce posílá. V případě Be2 je to minimálně 14 dnů předem.

eDarling je i v tomto případě ke klientům mnohem přátelštější - výpověď stačí doručit tři dny před koncem zaplaceného období. "Navíc minimálně tři týdny před předpokládaným prodloužením přijde všem členům e-mail, informující je, že mají aktivované automatické prodlužování a kdy k němu dojde," dodává Daniel Matoušek, manažer zodpovědný za fungování seznamky eDarling v Česku.

Automatické stržení platby za prodloužení členství lze sice reklamovat u banky jako vydavatele karty, podmínkou je ale právě výpověď služby podaná v souladu s obchodními podmínkami. "Pokud se klient zaregistruje a odsouhlasí pravidelné platby, je potřeba, aby smlouvu s obchodníkem zrušil podle jeho podmínek. Teprve když se tyto platby účtují i poté, co klient dal výpověď (zrušil registraci), může být na tyto transakce zahájena reklamace," říká za banky mluvčí ČSOB Pavla Hávová. "Důležité je, aby si klienti pro tyto případy uschovali kopie výpovědi a komunikace s obchodníkem, případně printscreeny stránek, přes které výpověď obchodníkovi odeslali," dodává.

Úspěšně reklamovat lze také platby, kdy si obchodník strhne větší částku, než kterou původně avizoval. "Pokud je účtovaná částka odlišná od ustanovení nasmlouvaných podmínek, musí klient takovou platbu vždy autorizovat a seznamka si ji nemůže účtovat automaticky. Pokud klient autorizaci neprovedl a s poplatky nesouhlasí, může následně podat reklamaci i u banky," říká Milada Franek, tisková mluvčí GE Money Bank.

Písemná výpověď je nepřiměřená ke kliku

Zvýšený počet stížností na fungování seznamek eviduje i poradenská linka časopisu dTest. "Desítky stížností směřují zejména na praktiky spojené s poskytováním služeb eDarling a Be2. Z tohoto důvodu není vyloučeno, že se na činnost obdobných subjektů nyní více zaměříme. Dozorovým orgánům jsme žádné podněty pro porušení zákona doposud nepodali," říká Vanda Jarošová, mluvčí časopisu dTest.

"Obecně se nám jeví požadavek písemné výpovědi jako nepřiměřený oproti jednoduchému sjednání služby několika klinknutími. Znamená nerovnováhu v právech a povinnostech stran v neprospěch spotřebitele," dodává Jarošová.

eDarling: Děláme to jako Amazon

Seznamka Be2 nemá na svém webu kontakt na české zastoupení a nabízí jen e-mailový kontakt s doménou .cz na zákaznický servis. Online deník Aktuálně.cz na něj poslal žádost o reakci, odpovědi se ale nedočkal.

eDarling v Česku zastoupení má, což také ukazuje na to, že se snaží podnikat seriózně. Daniel Matoušek, který eDarling v Česku zastupuje, říká, že „nějaké“ stížnosti od klientů jeho společnost eviduje. "Rád bych ale upozornil, že u online předplatných služeb je nastavené prodlužování členství globálním standardem. Používá ho například LinkedIn, Spotify, Netflix nebo Amazon. Jsme si vědomi, že v Česku toto není ještě zcela běžný systém, a snažíme se proto informovat uživatele co nejlépe," reaguje.

O změně systému ale eDarling nepřemýšlí. "Letos jsme si nechali vypracovat právní analýzu a udělali několik úprav, abychom splňovali veškeré podmínky nastavené novým občanským zákoníkem, novou judikaturou a novou směrnicí EU o elektronickém obchodu. Momentálně o žádné další změně nepřemýšlíme," odpovídá Matoušek.

Upozorňuje také na to, že seznamka eDarling sama neshromažďuje data o platebních kartách a účtech. "Platební data jako velmi citlivou informaci my sami neukládáme. Dělá to náš poskytovatel platebních služeb, který působí celosvětově, má pro to oprávnění a splňuje všechny bezpečnostní standardy," říká Matoušek.

"Také u opakované platby je číslo karty v zašifrované podobě uloženo vždy v systémech banky anebo certifikovaných procesorů, nikoliv však u samotných obchodníků," potvrzuje Hávová z ČSOB.

Be2 je podvod, říká Wikipedie

"Neradi bychom byli házeni do jedné škatulky s Be2. Mají velmi špatnou pověst a na kontě několik prohraných soudů kvůli svému podvodnému chování vůči zákazníkům. Právě takové firmy přiživují nedůvěru v online seznamování. My se snažíme jít jinou cestou," zdůrazňuje Matoušek z eDarling.cz.

Vedle výše uvedených rozdílů dávají Matouškovi za pravdu také zkušenosti lidí v diskuzních fórech. Zatímco u Be2 se pozitivní komentáře až na výjimky dohledat nedají, eDarling má své zastánce, kteří službu vyzkoušeli a jsou s ní spokojeni. Také autor tohoto textu zná dvě čtenářky, kteří jsou se službou eDarling spokojeny. Naopak špatné zkušenosti má čtenářka Pavla, která se na online deník Aktuálně.cz obrátila.

"Stále dokola mi eDarling nabízel několik stejných kontaktů. Profily těchto mužů se navíc neshodovaly s tím, co jsem po seznamce požadovala, a to i například v tak jednoduchém parametru, jakým je výška. Navíc si můžete prohlížet jen ty kontakty, které vám eDarling sám pošle," říká Pavla.

Mnohem horší pověst seznamky Be2 dokládá i popis její činnosti na anglické Wikipedii, kde se o ní hned na úvod mluví jako o podvodné společnosti. "Zaměřuje se na zranitelné lidi, kteří se zdráhají její služby oficiálně reklamovat," varuje internetová encyklopedie.

Na druhou stranu i zde platí, že kdo si pozorně přečte obchodní podmínky, dopředu ví, jak má postupovat, když bude se službou nespokojený a nechce posílat další platby. Obchodní podmínky jasně říkají, že kdo službu nevypoví předepsaným způsobem, zavazuje se k dalším úhradám.

Přidejte si nás na Facebook a dozvíte se včas další aktuality a rady! Osobní finance Aktuálně.cz.

 

Právě se děje

před 1 hodinou

V centru Bratislavy zemřel po střetu s útočníkem cizinec. Podezřelý z místa neštěstí utekl

V centru Bratislavy v neděli po střetu s neznámým útočníkem zemřel cizinec. Informovala o tom slovenská média. Policie incident potvrdila, bližší údaje o oběti neuvedla, útočník z místa činu uprchl. Nejde o první podobný případ v centru slovenské metropole, například loni na jaře tam po napadení útočníkem zemřel Filipínec.

Policisté a záchranáři byli časně ráno přivoláni k osobě v bezvědomí, která se nacházela na bratislavském náměstí SNP u historického centra města. Podle televize Joj se obětí útoku stal patrně dvaadvacetiletý muž původem zřejmě z některé z balkánských zemí.

Podle policejní mluvčí Lucie Mihalíkové neznámý muž po předchozím konfliktu poškozeného fyzicky napadl a následně utekl. Televize Markíza uvedla, že útočník kopl svou oběť do hlavy. Policie vybídla svědky, aby se přihlásili.

Zdroj: ČTK
Další zprávy