Nový poplatek mobilním operátorům. Za papírovou fakturu

Petr Kučera Petr Kučera
20. 7. 2012 6:15
Společnosti O2 a Vodafone začnou ještě více než dosud preferovat elektronickou formu vyúčtování
Ilustrační foto.
Ilustrační foto. | Foto: Thinkstock

Praha - Desetikorunový poplatek zavede společnost Telefónica O2 od srpna pro všechny nové klienty, kteří chtějí dostávat vyúčtování v papírové podobě. Podobnou změnu chystá i konkurenční Vodafone.

Všichni noví zákazníci O2 - počítáno od 1. července - budou automaticky dostávat elektronickou podobu vyúčtování, která jim přijde bezplatně na zvolený e-mail. Jako bonus dostanou zdarma podrobný výpis hovorů, za který si jinak operátor běžně účtuje 90 korun.

„Pokud zákazníci, kterým je automaticky nabídnutá elektronická podoba vyúčtování, budou chtít dostávat i papírovou verzi, zaplatí za kombinaci obou vyúčtování od srpna deset korun," říká Jindřich Fremuth, ředitel online divize společnosti Telefónica.

„Novela zákona o elektronických komunikacích stanovuje elektronické vyúčtování jako základní podobu vyúčtování služeb telekomunikačních firem," dodává Fremuth. Ze zákona nicméně nevyplývá, že by jiné varianty musely být zpoplatněny.

U starších služeb se nic nemění

Stávající zákazníci O2 budou mít nadále tištěné vyúčtování zdarma, nicméně mohou kdykoliv dobrovolně přejít na elektronickou podobu.

Automaticky však bude elektronické vyúčtování nastaveno těm ze stávajících klientů, kteří si aktivují novou službu. Nepůjde však o jakoukoliv změnu stávajícího nastavení produktů, ale jen o aktivaci některé z takzvaných hlavních služeb.

„Hlavní službou je myšlena O2 Mobilní hlasová služba, O2 Mobilní internetové připojení, O2 Hlasová služba, O2 Internetové připojení nebo digitální televize O2 TV," upřesnila online deníku Aktuálně.cz Blanka Vokounová z tiskového oddělení společnosti.

Pokud tedy například zákazník jen přejde z původního Internetu na doma (ADSL) na rychlejší technologii VDSL, jde o změnu stávající služby, a tudíž mu nebude elektronické vyúčtování nastaveno automaticky, nehrozí mu tedy ani nový poplatek za papírovou fakturu.

Foto: Reuters
Čtěte také:
Čechům nevadí, že za volání platí víc, rozhodl úřad
Přijde čtvrtý operátor? Aukce nových kmitočtů začala
Devadesát korun za minutu hovoru? Dozvíte se to včas

Společnost zatím neplánuje, že by elektronické faktury automaticky zavedla pro všechny, tedy i starší zákazníky. Věří však, že výhody elektronického vyúčtování přesvědčí i dosavadní klienty.

Mezi bonusy má - vedle neplacení nového poplatku - patřit už zmíněný podrobný výpis hovorů, archivace faktur v internetové samoobsluze, přehled stavu úhrad, zasílání SMS upozornění o nové faktuře i jejím zaplacení.

Změnu chystá i Vodafone

Už před dvěma lety změnil papírové vyúčtování na elektronické svým zákazníkům také operátor Vodafone, jako bonus jim přidal podrobný výpis hovorů bez poplatku. Od letošního 25. července si klienti budou moci nově objednat také bezplatné zaslání vyúčtování i e-mailem.

Klienti, kteří trvali na papírové měsíční faktuře, se k této formě mohli až dosud kdykoliv bezplatně vrátit. Nově si ale také oni připlatí.

„V následujících dnech se chystáme zasílání tištěného vyúčtování mírně zpoplatnit," potvrzuje zástupkyně tiskového mluvčího Alžběta Houzarová.

Podrobnosti o zavedení poplatku sdělí firma ještě v červenci. Podle informací online deníku Aktuálně.cz půjde o zhruba stejnou částku jako u konkurenčního O2, tedy kolem deseti korun.

HTC One X
HTC One X | Foto: HTC
Čtěte také:
Volání ze zahraničí zlevní pod čtyři koruny za minutu
Telefonní budky pořád letí, končí v nich miliony mincí
Operátoři rozšiřují datové služby do mobilů

Třetí operátor, T-Mobile, nyní zájemcům umožňuje tištěné vyúčtování u většiny tarifů zdarma, nicméně u některých aktuálně nabízených tarifů (například Přátelé a S námi) jej zpoplatňuje částkou 19 korun. Také u T-Mobile ušetří klienti, kteří preferují elektronickou fakturu, za podrobný výpis hovorů.

Zavedení poplatku za tištěný výpis pro všechny klienty ale společnost podle své mluvčí Martiny Kemrové neplánuje.

Ušetříme peníze i stovky tun papíru

Podle průzkumu agentury STEM/MARK, který si Telefónica nechala zpracovat, využívá 70 procent jejích klientů internetové bankovnictví a obvykle dávají přednost elektronickému výpisu z účtu. Oproti tomu elektronické vyúčtování telekomunikačních služeb zatím využívá menší část klientů.

„I přes vysoké procento uživatelů internetového bankovnictví stále zhruba polovina klientů platí za telekomunikační služby složenkou. Výše poplatku za úhradu složenkou přitom například u platby jednoho tisíce korun činí 22 korun, tedy výrazně více než za odchozí platbu v internetovém bankovnictví," upřesňuje Jindřich Fremuth z O2.

Obě společnosti díky elektronické fakturaci ušetří na nákladech za tisk i na poštovném, shodně však vyzdvihují i ekologické důvody.

"Pokud by elektronické vyúčtování využívali všichni zákazníci O2, ušetřili bychom každý rok 623,6 tuny papíru," říká Fremuth.

Vodafone motivuje zákazníky tím, že za každého, který přestane používat papírové faktury, zasadí jeden strom. „Za papír spotřebovaný na vyúčtování jsme vysadili již 0,5 milionu stromů," upřesňuje Houzarová.

 

Právě se děje

Další zprávy