Praha - Naprostá většina obyvatel České republiky (96 procent) ve věku od 18 do 69 let už používá internet denně. Devět z deseti Čechů na internetu alespoň občas také nakupuje.
Vyplývá to z průzkumu společnosti MasterCard, uskutečněném letos v červnu na reprezentativním vzorku téměř 1000 lidí, omezeném však na klienty tuzemských bank.
Jen 53 procent z nakupujících věří, že nákupy na internetu jsou bezpečné. Dalších 23 procent lidí neví nebo si nejsou jisti. Přesvědčení ohledně bezpečnosti roste úměrně tomu, jak často lidé na internetu nakupují.
Elektronika, aukce a oblečení
Nejčastěji se v České republice na internetu nakupuje elektronika (65 %). Dále se Češi rádi účastní internetových aukcí (40 %) nebo si pořizují oblečení (36 %).
Ženy na internetu nakupují nejčastěji elektroniku (52 %) či oblečení (45 %). Muži vedle elektroniky (77 %) a internetových aukcí (41 %) upřednostňují nákup vybavení do domácnosti (32 %).
Hlavními důvody, proč Češi využívají k on-line nákupům platební kartu, jsou především pohodlí (37 %) a rychlost (29 %). Nejčastěji kartou na internetu platí za lístky na dopravu (autobus, letenky a podobně) nebo za vstupenky na kulturní akce.
Zájem o nákup přes internet roste také podle srpnové studie společnosti Mediaresearch. Při placení lidé využívají nejčastěji dobírku či bankovní převod.
Počítače, notebooky a počítačové doplňky koupily na internetu v posledních 12 měsících přes dvě pětiny zákazníků. Dvojkou v sortimentu je, podobně jako v předchozím období, oblečení a obuv.
Podle průzkumu zajímavý růst letos zaznamenalo sportovní vybavení, kosmetika a drogerie a doplňky, šperky či hodinky, které v porovnání s loňským výzkumem pořídilo přes internet více lidí. Naopak nákup filmů a videa poklesl o čtvrtinu.
Stále vede dobírka
Při platbě zákazníci nejčastěji využívají dobírku. Letos tak platilo 41 procent respondentů, bankovním převodem platila čtvrtina zákazníků.
Ke slovu se ale dostávají i platby kartou. Jako nejvíce využívaný způsob platby jej letos uvedlo 14 procent uživatelů. Lidé rovněž oceňují možnost platit při převzetí na pobočce.
Nakupování na internetu je doménou mladších uživatelů internetu se středním nebo vysokoškolským vzděláním. Frekvence nakupování se citelně zmenšuje u věkové kategorie nad 55 let. Muži nakupují na internetu srovnatelně často jako ženy, ale celkově utratili přes internet více peněz než ženy.
Nová ochrana při placení kartou
Od letošního roku banky rozšiřují možnosti, jak uhradit nákupy na internetu platební kartou ještě bezpečněji.
Citibank, ČSOB a Poštovní spořitelna umožňují majitelům karet, aby při nákupu na internetu prostřednictvím technologie 3D Secure požadovali speciální bezpečnostní prvek nad rámec standardního zabezpečení.
Při využití technologie 3D Secure jsou veškeré údaje posílány přímo bance, sám obchodník k nim nemá přístup. Proto je už sama o sobě považována za nejvyšší úroveň zabezpečení.
Majitel karty dosud standardně zadává její číslo, datum expirace a trojmístný CVV/CVC kód ze zadní strany karty.
Díky novému bezpečnostnímu prvku si klienti těchto tří bank mohou volit, že chtějí transakci potvrdit ještě vložením speciálního kódu, který jim přijde na mobilní telefon. Za aktivaci nové služby i její využívání nebude banka účtovat žádné poplatky.
Tím se sníží možnost zneužití karty, protože podvodník by u sebe vedle zmíněných tří údajů musel současně mít i telefon majitele karty.
Podobné rozšíření zabezpečení chystají - alespoň podle neoficiálních informací - také další banky.
Čtěte více: Na internetu zaplatíte bezpečněji, banky vylepší karty Nákup zaplatíte rychleji, startují bezkontaktní karty Známe platební karty, které vám vrátí peníze. Tady jsou |