Drahota u pump: Vám utíkají tisíce, státu miliony

Pavel Baroch
30. 7. 2010 13:00
Až třetina paliva českých dopravců pochází z ciziny, odhaduje ČESMAD
Za kolik natankovat? To je, oč tu běží.
Za kolik natankovat? To je, oč tu běží. | Foto: Reuters

Praha - Profesionálních řidičů, kteří se vyhýbají tuzemských pumpám, protože je u nich příliš drahá nafta, přibývá.

Už zhruba třetina dopravních firem vydala různým způsobem pokyn, aby jejich zaměstnanci tankovali při cestách do ciziny mimo české území.

Stát tak přichází o stovky milionů korun. Ministerstvo dopravy odhaduje, že Státní fond dopravní infrastruktury, který platí i stavbu nových dálnic, oproti plánu nezíská letos z různých daní zhruba 2,4 miliardy. A podstatným důvodem je právě fakt, že kamiony jezdí méně na českou naftu.

  • Ceny benzinu a nafty klesly. Ale moc to nepoznáte
  • Ceny benzinu v Evropě: I Západ je někdy levnější
  • "Na nižších daňových příjmech se určitě podílí i to, že motoristé tankují v zahraničí," potvrdil Aktuálně.cz mluvčí ministerstva dopravy Karel Hanzelka.

    Prodej nafty klesá, říkají statistiky

    V prvním čtvrtletí klesla spotřeba benzinu a nafty podle údajů Českého statistického úřadu o více než jedenáct procent a přestože přesné údaje za druhé čtvrtletí teprve budou k dispozici, experti se přiklánějí k odhadu, že toto číslo stoupá.

    Potvrzují to také údaje společnosti DKV Euro Service, která provozuje karetní systém pro čerpání pohonných hmot. Podle ní objem pohonných hmot, které kupují dopravci, propadl o pětinu.

    Nafta, kterou výrazně zdražila zvýšená spotřební daň, se tak podílí na tom, že stát musí omezit a někde dokonce zastavit stavbu nových dálnic a silnic.

    Až třetina kamionů tankuje v cizině

    Mluvčí ČESMAD Bohemia Martin Felix uvedl, že podle odhadů sdružení už asi třetina spotřeby nafty českých dopravců pochází ze zahraničí.

    "Když se zvyšovala spotřební daň na palivo, upozorňovali jsme, že to takhle dopadne," řekl Aktuálně.cz Felix. Pro dopravce to jsou přitom jednoduché počty. Stačí si projít cenovou mapu Evropy a zjistí, že Česko už patří mezi země s nejdražším palivem na starém kontinentě.

  • Vláda přijala Kalouskovy úspory. Idyla to nebyla
  • Pětina firem padne, předvídají stavbaři. Není práce
  • "Dokonce i v Německu už je nafta levnější," poznamenal Martin Felix z ČESMADu. "Ten, kdo jezdí mezinárodní dopravu, čerpá za hranicemi," dodal.

    Na naftu jezdí víc i osobní auta

    Nafta je v porovnání s benzinem stále důležitějším palivem, a tak její zdražování přestává být problémem jen profesionálních dopravců.

    Motoristé v České republice od začátku loňského roku do konce letošního května spotřebovali téměř dvakrát více nafty proti benzinu, jak vyplývá ze statistik Generálního ředitelství cel. Před čtyřmi lety byl přitom podíl prodejů nafty a benzinu vyrovnaný.

    Podíl prodávaných nových osobních aut s dieselovým motorem se letos zvýšil na téměř 40 procent proti loňským 25 procentům.

    Nejdražší je na jihu Čech

    Vyšší spotřební daň pro pohonné hmoty platí od začátku letošního roku. "Pokud by bývala zůstala výše spotřební daně na úrovni loňského roku, zřejmě bychom nyní sledovali vyšší prodeje nafty a velmi pravděpodobně i vyšší výnos spotřební daně," citovala agentura ČTK šéfa představenstva Společenství čerpacích stanic Ivana Indráčka.

    Nafta podle posledních dostupných údajů z minulého týdne nyní v průměru stojí přes 31 korun za litr. Nejdražší je v Jihomoravském kraji (31,75 Kč/l), nejlevnější na Olomoucku, kde se kupuje za 30,56 Kč/l.

     

    Právě se děje

    Další zprávy