Praha - Stále více lidí cestuje ve vlacích s jízdním kolem. Letos v červnu přepravily České dráhy 62 tisíc kol, což je o 70 procent více než v loňském červnu. Postupně se rozšiřuje i nabídka speciálních cyklovlaků. Cestující se však přesto musí připravit na několik možných komplikací.
"Nedávno jsme se vraceli z nedělního cyklovýletu po Brdech. Ve Zdicích jsme chtěli se čtyřmi koly nastoupit do rychlíku do Prahy. Jenže neměli jsme místenku, tak jsme museli zaplatit pokutu. A cena byla tak vysoká, že nákladní taxi by nás možná vyšlo levněji," vzpomíná Jakub Turek, šéfredaktor webu HoryDoly.cz.
Za drahé a především komplikované považuje cestování s jízdním kolem ve vlacích i řada dalších čtenářů Aktuálně.cz. "Příště raději pojedeme autem. Pro tři lidi je to nejen levnější, ale hlavně jednodušší, než se hádat s průvodčími a studovat nesmírně složitý tarifní systém," napsal nám například pětadvacetiletý Jiří Liška z Českých Budějovic.
Komerční tip: Leťte na dovolenou do slunné Itálie! |
Upozorňuje také na absurdní povinnost zakoupit si místenku na kolo nejpozději dvě hodiny před odjezdem vlaku. "Při návratu z výletu většinou do poslední chvíle nevím, jestli stihneme třeba vlak v šest, nebo až v sedm," připomíná Liška.
Důležité symboly
Přeprava jízdních kol jako spoluzavazadlo je povolena ve vozech označených symbolem kola, vlaky jsou takto označeny také v jízdním řádu. Kolo v kroužku znamená rozšířenou přepravu jízdních kol (speciálně upravený vagón), kolo v rámečku označuje povinnou rezervaci (místenku). Naopak je-li v jízdním řádu symbol kola přeškrtnutý, nelze jej ve vlaku převážet. V ostatních osobních a spěšných vlacích i běžných rychlících je přeprava povolena se souhlasem průvodčího jen u prvních a posledních dveří celé soupravy.
Služba úschova během přepravy je možná ve vlacích, které jsou v jízdním řádu označeny symbolem kufru (stejně jsou označeny i vagóny). Nakládku a vykládku kola si zajišťuje cestující sám, včetně případné manipulace při přestupu. Během jízdy je kolo pod dozorem pracovníka Českých drah.
Místenky nemusíte mít všude
Ve většině vlaků Českých drah je nicméně možné cestovat s jízdním kolem bez místenky. Ta je v zásadě povinná jen pro vlaky SuperCity (Pendolino) a většinu spojů EuroCity, InterCity a EuroNight. V běžných rychlících a osobních vlacích většinou rezervaci nepotřebujete, existuje však několik výjimek.
Rychlíky s povinnou místenkou pro kolo jezdí hlavně na trase Praha - Plzeň - Cheb - Františkovy Lázně a na trase Praha - Tábor - České Budějovice. "Rezervace je nutné také v rychlících R 520 (Staré Město u Uherského Hradiště) a R 521 (Praha - Přerov)," říká Petr Pošta z tiskového oddělení Českých drah. A místenku pro jízdu s kolem musíte mít i v nočních rychlících Excelsior, Šírava a Vihorlat na Slovensko.
Uvedené vlaky jsou pro přepravu kol povinně místenkové jen v období od 1. dubna do 31. října, pouze SC Pendolino celoročně.
Proč zrovna na plzeňské a budějovické trati? "Povinné rezervace u těchto vlaků jsou zavedeny s cílem poskytnout maximální komfort cestujícím, kteří přepravují kolo. Přepravní kapacita není neomezená," zní oficiální odpověď Českých drah.
Doplňme, že v praxi jde o dva důvody: Zmíněné koridory procházejí rekonstrukcí s častými výlukami a náhradní autobusovou dopravou - cestovní podmínky jsou tedy stížené i bez jízdních kol. Druhým důvodem je, že na uvedených trasách až na výjimky jezdí stále klasické soupravy s koženkovými sedadly či jiné starší vagóny, kam lze kolo umístit jen do omezeného prostoru služebního vozu, případně do uličky u dveří.
U sebe, nebo u průvodčího
Kolo lze přepravovat dvěma způsoby. Ne vždy ale máte na výběr - záleží na tom, jaké vozy jsou v konkrétní soupravě zařazeny.
První možností je mít kolo u sebe jako spoluzavazadlo. Nezávisle na počtu ujetých kilometrů za něj v každém použitém vlaku zaplatíte 25 korun. Při více přestupech se vyplatí celodenní jízdenka za 50 korun. Jízdenku si stačí koupit až u průvodčího ve vlaku (bez přirážky).
Tato možnost je výhodná hlavně ve speciálně upravených vlacích s držáky na kola, případně v modernizovaných vagónech s větším prostorem. Do speciálních cyklovlaků, které v sezóně jezdí například na Šumavu, se vejde kolem padesáti kol.
Naopak v běžných vagónech musíte s kolem zůstat stát na stísněném prostoru na konci vagónu, tedy u toalet. Kola také většinou musíte vynést dost vysoko do schodů, přičemž se potýkáte s úzkými dveřmi.
Druhou možností je svěřit kolo pracovníkovi drah do speciálního (služebního) vagónu. Zaplatíte za to 30 korun za jednu jízdu nebo 60 korun na celý den. Spoj ale musí poskytovat službu zvanou úschova během přepravy.
Pokuta je levnější než místenka
Kromě jízdenky pro sebe i pro kolo zaplatíte ještě za případnou místenku pro kolo. Tu si můžete koupit dobrovolně (chcete-li mít jistotu volného místa), u výše zmíněných vlaků je však povinná a přijde na 70 korun (držitele karty Rail plus jen na 35 korun).
Místenku lze ale koupit jen s velkým předstihem - v zásadě nejpozději dvě hodiny před odjezdem vlaku z výchozí stanice. Za výchozí stanici vlaku jedoucího z Chebu do Prahy se tedy považuje Cheb. Pro cestujícího například z Hořovic do Prahy to tedy znamená, že si místenku může koupit nejpozději zhruba pět hodin před odjezdem vlaku z této, takzvané nástupní stanice!
Pro přesnost dodejme, že u vlaků Pendolino je místenka výrazně dražší, ale zase si ji můžete koupit až do odjezdu z "vaší" stanice.
Co se stane, když nemáte místenku do rychlíku, kde je uváděna jako povinná? Jestliže je ve vlaku dost místa, průvodčí vás tam pustí. Zaplatíte ale "pokutu" 50 korun, tedy méně než stojí řádná místenka. Dráhy přitom nedokáží vysvětlit, jaké jejich náklady vlastně tato přirážka (k jízdnému za kolo) pokrývá v situaci, kdy je ve vlaku dost místa.
"Vždyť je to přece cestující, kdo riskuje, že se do vlaku nevejde. A když už jsem se do něj vešel, tak jsem navrhoval, že vystoupím, když během další jízdy přistoupí někdo s místenkou," vzpomíná další cyklista, Petr Roubal z Tábora. Navíc v době nástupu už přece průvodčí musí vědět, kolik místenek (a zda vůbec) je na zbývající trasu objednáno - k tomu slouží právě dvouhodinová uzávěrka jejich prodeje před tím, než vlak vůbec vyjede.
Půjčoven přibývá, někde ale skončily
Chcete-li se cestování s kolem vyhnout, můžete využít některou z půjčoven Českých drah. Od loňského roku přibyly další tři, celkem je jich 25. "Vracení kol a půjčení kola na základě předchozí domluvy se zaměstnanci půjčoven je letos možné v další zhruba třicítce stanic," říká Petr Pošta z Českých drah.
Síť půjčoven se však postupně mění - někde kvůli nedostatečnému zájmu zanikly, jinde se otevřely. "Nové půjčovny jsou například v Českém Krumlově, Horní Plané, Novém Údolí, Lipně nad Vltavou nebo Písku. Na severní Moravě jsme letos přesunuli kola do stanic Frýdek-Místek, Studénka a Suchdol nad Odrou, přitom loni jsme půjčovny provozovali ve Frenštátu pod Radhoštěm a Ostravici. Z důvodu malého zájmu jsme letos neotevřeli půjčovnu v Jeseníku nebo Kyjově," upřesňuje Pošta.
Čtěte také: Náhrady za zpoždění vlaku? Nejdřív za pět let, prosí ČD Rychlíky Student Agency mají šanci, trh se otevře Letní cestování vlakem může být levnější |