Akčních hypoték je méně, banky si s nimi nehrají

Jiří Hovorka Jiří Hovorka
14. 8. 2012 14:00
Slevy na úrokové sazbě nebo na poplatku za zpracování úvěru stále dominují
Foto: Avestus Real Estate

Praha - Slevy na úrokové sazbě nebo na poplatku za zpracování úvěru stále dominují akcím, které mají nalákat bankám nové hypoteční klienty.

Podle hypotečního makléře Golem Finance, který trh dlouhodobě sleduje, došlo v porovnání s rokem 2011 v letošním roce k nepatrnému snížení četnosti akcí na podporu prodeje hypoték.

Od začátku letošního roku v oblasti hypoték eviduje firma 129 realizovaných akčních nabídek, vloni touto dobou to bylo již 145. Akce přitom počítá tak, že je vždy znovu přepočítává v daném měsíci, což znamená, že například tříměsíční akce je v celkové statistice započtena hned třikrát.

Změna oproti minulým rokům je také v tom, že nyní lze na trhu najít méně jednorázových akcí, naopak roste počet dlouhodobých kampaní často bez předem stanoveného termínu ukončení.

„V bezmála padesátce případů (36 %) se jednalo o akci spočívající ve slevě z původně nabízené úrokové sazby, přičemž tato sleva v řádu desetin procentního bodu je zpravidla navázána na sjednání dalšího produktu z nabídky banky nebo partnerské pojišťovny," říká Luboš Svačina za Golem Finance. Slevu ze sazby je nyní možné získat například v České spořitelně, ČSOB, Hypoteční bance či v UniCredit Bank.

Foto: Vojtěch Marek
Čtěte také:
Hypotéky nabídne další banka, garantuje úrok
Poděkujte krizi, vlastní bydlení je teď rekordně levné
Žádné zdražování. Úroky u hypoték už zase míří dolů

Druhou velkou skupinu zvýhodněných nabídek tvoří hypotéky nabízené po přechodné období za akční úrokovou sazbu. Tento typ akce se zpravidla vztahuje pouze k vybraným hypotečním produktům, nebo fixačním obdobím. „V tuto chvíli se banky nabídkou akčních sazeb snaží přilákat pozornost klientů zejména ke středně- a dlouhodobým fixacím," dodává Svačina.

Kreativitou banky v oblasti akčních nabídek v posledních letech příliš nehýří. Z předchozích odstavců je zřejmé, že v letošním roce prakticky dvě třetiny akčních nabídek cílily do oblasti úrokových sazeb a zbývající třetina spočívá v redukci, nebo úplném odpuštění poplatku za zpracování úvěru.

„Vzhledem k tomu, že tento poplatek ze sazebníků některých bank úplně vymizel, není divu, že i podíl takto zaměřených akcí klesá. Ještě v roce 2010 a 2011 se zpracovatelského poplatku týkalo více než 40 % akcí," říká Svačina.

Foto: Golem Finance

V úvodu zmíněný úbytek akcí může souviset i s tím, že hypotékám reklamu dělají už samy úrokové sazby, které se blíží rekordním minimům. Například červnový Hypoindex se dostal už na 3,61 procenta, tedy jen nepatrně od nejnižší sazby 3,56 procenta, zaznamenané v prosinci 2011.

---------------------------------------------------------------------------------------------------

Hypoteční kalkulačka.

 

Právě se děje

Další zprávy