Studenti a senioři získají slevu 75 procent na vlaky a autobusy, schválila vláda

čtk pk čtk, pk
Aktualizováno 27. 3. 2018 13:00
Zlevněné jízdné začne platit od 10. června, stát vyjde na 5,83 miliardy korun ročně. Sleva ale nemusí platit ve všech spojích.
Ilustrační foto.
Ilustrační foto. | Foto: Libor Fojtík

Praha - Studenti a senioři ušetří za vlaky a autobusy, rozhodla dnes vláda. Na Twitteru to uvedl premiér v demisi Andrej Babiš (ANO). Zlevněné jízdné vyjde stát od příštího roku na 5,83 miliardy korun ročně. Letos kvůli tomu dostane ministerstvo dopravy 3,26 miliardy z vládní rozpočtové rezervy.

Sleva 75 procent z jízdného v železniční i autobusové dopravě pro studenty do 26 let a seniory od 65 let bude platit od chystané změny jízdního řádu 10. června. "Děti do šesti let budou dál jezdit zdarma, zdravotně postiženým zůstává stávající sleva," dodal Babiš.

Dopravci se ale budou moci rozhodnout, na kterých spojích slevy umožní, což souvisí s omezenými možnostmi zvyšování kapacity u vytížených linek.

Ministr dopravy v demisi Dan Ťok (za ANO) předpokládá, že bez slev budou jezdit řádově jednotky procent spojů. V této souvislosti zmínil například linku Praha-Vídeň nebo regionální spoje kolem Prahy.

"Neočekávám, že by dopravci chtěli mít mnoho spojů bez slevy. Umožní jim totiž lepší výtěžnost a lepší využití. Myslím, že to budou jen malé výjimky," dodal. Ministerstvo předpokládá, že rozhodnutí budou dopravci přijímat po dohodě s objednateli.

"Možnost omezení poskytnutí slevy by byla limitována určitým procentem ze všech spojů dopravce," uvedlo ministerstvo. Konkrétní procento ještě není dané.

"Podporu zejména seniorům si stát ne že dovolit může, ale musí," uvedl Ťok (za ANO). "Druhá věc je podpora studentů, tam to je nová generace. Evropa přistupuje k tomu, že pro mládež a studenty dělá zajímavé zlevněné jízdné, je namístě, aby se ČR přidala," dodal.

ČSSD, která uplynulé čtyři roky stála v čele koaliční vlády s ANO a KDU-ČSL, považuje dnes schválený návrh za další ukradený nápad. Sociální demokraté by dali přednost 100% slevě, tedy jízdnému zdarma. Před takovým zvýhodněním ale mimo jiné varoval i generální ředitel Českých drah Pavel Krtek, podle něhož by to mohlo odradit střední třídu - tedy platící cestující, které se v posledních letech daří do vlaků přilákat.

Podle předsedy poslaneckého klubu ODS Zbyňka Stanjury je návrh nekoncepční a premiér v demisi si jím pouze kupuje voliče. "Vláda bez důvěry se evidentně inspirovala na Slovensku, kde ale toto opatření nepřineslo avizované pozitivní dopady, protože lidé nechtějí jezdit přeplněnými vlaky, a tak se vrací k dopravě vlastním autem," uvedl.

Schválené slevy kritizuje také Svaz cestujících ve veřejné dopravě. "Cestujícím vůbec nevyřeší to, co by chtěli - tedy zrychlení přepravy, garantované přípoje, kratší čekací doby, vyšší komfort ve vlacích, autobusech i na nádražích nebo jednodušší cestování s jednou jízdenkou na celou veřejnou dopravu," říká předseda svazu Miroslav Vyka.

"Naopak lze očekávat zdražení nejlevnějších akčních jízdenek až na dvojnásobek pro cestující, na které se slevy nebudou vztahovat," dodává Vyka. Nevyužitá je podle něj příležitost ke skokovému zlepšení kvality veřejné dopravy, které by v během několika let poznal opravu každý cestující.

Svaz cestujících uvádí, co všechno by se mohlo ve veřejné dopravě financovat za 5,8 miliardy korun ročně: objednat více dálkových i regionálních vlaků, přispět na nákup nových vozů, postavit záchytná parkoviště či dopravní terminály nebo vytvořit centrum pro zavedení jedné jízdenky na veškerou veřejnou dopravu.

Vládou schválené opatření má podle ministerstva dopravy zlepšit dostupnost veřejné dopravy pro vymezené skupiny cestujících, ve kterých se obecně vyskytuje větší podíl lidí s nízkými příjmy. Současně chce ministerstvo dopravy stimulovat využívání veřejné hromadné dopravy mladými lidmi.

Babiš minulý týden po jednání kabinetu řekl, že vláda v letošním státním rozpočtu našla úspory 8,4 miliardy korun. Z těchto peněz chce kabinet dát čtyři miliardy krajům na opravy silnic 2. a 3. třídy, uvedl. Zbytek peněz využije podle něj například právě na slevy jízdného.

Kompenzace slev dopravcům bude provádět ministerstvo dopravy obdobným způsobem, kterým nyní zajišťuje úhradu současných slev na komerčních spojích v železniční a autobusové dopravě. Zatímco nyní hradí kompenzace asi 240 milionů korun, nově to bude 3,02 miliardy korun pro železniční osobní dopravu a 2,81 miliardy pro autobusovou dopravu. V souvislosti se slevou musí ministerstvo financí upravit svůj výměr pro seznam zboží s regulovanými cenami.

Přidejte si nás na Facebook a dozvíte se včas další aktuality či praktické tipy! Osobní finance Aktuálně.cz.

 

Právě se děje

Další zprávy