Bezplatné vlaky pro důchodce a studenty? Hrozí chaos, přeplněné vozy i návrat "socky"

Jan Prokeš Jan Prokeš
9. 1. 2018 18:30
Zkušenost s cestováním zdarma pro seniory a studenty mají od roku 2014 na sousedním Slovensku. Počet cestujících zde během tří let vzrostl o více než polovinu. Větší vytíženost vlaků se dá čekat i v Česku, kde už třeba v okolí Prahy nestačí kvůli rostoucímu zájmu ani současná kapacita.
Ilustrační foto.
Ilustrační foto. | Foto: Libor Fojtík

Praha - Plán vlády Andreje Babiše (ANO), aby důchodci a studenti mohli jezdit vlakem zdarma, by zřejmě vedl k výraznému nárůstu cestujících a mohl by na železnici způsobit zmatky.

"Je to laciné politické gesto, jak ukázat, že vláda něco pro veřejnou dopravu dělá," říká Miroslav Vyka, prezident Svazu cestujících ve veřejné dopravě. Toho zaráží zejména fakt, že vláda s návrhem přichází v době, kdy počet cestujících na železnici už osmým rokem trvale roste.

Vyka očekává, že by došlo k přetížení vlaků nejen v okolí Prahy, ale také u dálkových tras z hlavního města směrem na Moravu či do Českých Budějovic.

S výrazným nárůstem cestujících se potýkali také na Slovensku, kde bezplatnou železnici zavedl v roce 2014 premiér Robert Fico. "Byl okolo toho zpočátku velký chaos," vzpomíná Vladimír Šnídl, reportér Denníku N, který tehdy zavádění této novinky sledoval.

Do roka vzrostla obsazenost slovenských vlaků o pětinu. Na to ale státní dopravce Železničná spoločnosť Slovensko nebyl připraven a dokonce si od Českých drah musel vypůjčit 40 vagonů a několik lokomotiv.

"Rychlíky začaly jezdit s 13 vagony, což je maximum, na které jsou stavěna nástupiště," říká Šnídl. Některá nádraží je však měla kratší, a personál vlaku proto musel cestující upozorňovat, že tam z posledních vagonů nevystoupí.

Do loňského roku narostl počet cestujících na Slovensku dokonce o více než polovinu oproti původnímu stavu, což je na 70 milionů lidí ročně. Částečně i díky zavádění nových spojů.

Šnídl si však myslí, že České dráhy jsou na situaci připraveny lépe. Podle ministra dopravy Dana Ťoka (za ANO) je navíc ve hře možnost, že by železnice nebyla pro seniory a studenty zcela zdarma. "Předpokládáme, že bude nějaký seniorpas nebo průkaz pro studenty, který by byl zpoplatněný a na základě kterého by mohli jezdit důchodci nad 65 let a studenti do 26 let bezplatně," uvedl Ťok zatím bez bližších podrobností.

Na další rozdíl upozorňuje mluvčí soukromého dopravce RegioJet Aleš Ondrůj. Fico na Slovensku nabídl jízdné zdarma pouze v státem dotovaných vlacích. "Tím diskriminoval zákazníky ostatních dopravců a úplně pokřivil trh. Rozdělil je na chudé, kteří jezdí namačkaní v dotovaných rychlících zdarma, a na bohaté, kteří si musí kupovat jízdenky u jiných dopravců," tvrdí Ondrůj. RegioJet kvůli tomu opustil linku mezi Bratislavou a Košicemi. V Česku by se však jízdné zdarma mělo týkat všech vlaků.

Ondrůj snahu vlády zpřístupnit dopravu studentům a seniorům vítá, před jízdným zdarma by však dal přednost zvýšení současné slevy. "Pokud je cokoliv nabízeno zdarma, nese to s sebou riziko nadužívání služby," myslí si Ondrůj.

Na Slovensku podle něj takto jezdili i lidé, kteří by jinak cestovat vůbec nepotřebovali, což dopravcům zvýšilo náklady. "Vlaky musely posilovat spoje a zaměstnávat více lidí, třeba na úklid," dodává.

Proti bezplatnému cestování je také Vyka. "Výše jízdného by měla odpovídat kvalitě nabízené služby. Stanovení jízdného zdarma může z železniční dopravy - podobně jako na Slovensku - udělat 'socku'," varuje Vyka.

Se skokovým nárůstem cestujících počítají i České dráhy. "Dopady předpokládáme zejména v dálkové a v příměstské dopravě, která je tradičně vysoce vytížená a možnosti jejího posílení jsou limitované," uvádí Radek Joklík, vedoucí tiskového oddělení státního dopravce. Jako příklad uvádí Prahu, kde se již nyní nedaří zvýšit kapacitu pro posílení příměstské dopravy.

Zavedení bezplatného jízdného pro seniory a studenty do 26 let by se v Česku pravděpodobně muselo týkat všech obyvatel Evropské unie ve zmíněných kategoriích. Stejně je tomu i na Slovensku. Jinak by se to dalo považovat za diskriminaci a Česko by riskovalo žalobu kvůli porušení unijního práva.

Ministerstvo dopravy zatím ani orientačně neví, jak výrazně by vládní návrh zatížil státní a krajské rozpočty. Pokud by v Česku narostl během tří let počet cestujících zhruba o sto milionů ročně, z veřejných rozpočtů by jen na kompenzaci ušlého jízdného bylo potřeba odhadem asi 5,7 miliardy korun ročně.

Video: Pendolino v novém. Podívejte se, jak omládlo:

Pendolino v novém. Podívejte se, jak omládl tuzemský rychlovlak | Video: Ludvík Hradilek
 

Právě se děje

před 52 minutami

Schodek rozpočtu letos může stoupnout nad 400 miliard korun

Schodek státního rozpočtu letos vzroste podle předsedkyně Národní rozpočtové rady Evy Zamrazilové minimálně na 400 miliard korun ze schválených 320 miliard Kč. Uvedla to v pořadu České televize Otázky Václava Moravce. Ekonomka a členka iniciativy KoroNERV-20 Helena Horská s tím souhlasila, ministryně financí Alena Schillerová (za ANO) to nevyloučila. Nová výše rozpočtového schodku s ohledem na dopady daňového balíčku bude podle ní stanoven koncem února nebo počátkem března.

"Nevím, řeknu to na přelomu února a března. Nemohu to vyloučit," uvedla v pořadu ČT Schillerová k možnosti, že se schodek vyšplhá nad 400 miliard korun. Podle ministryně financí ale nelze do rozpočtu pouze prostě započítat dopady daňového balíčku. Podle prosincového odhadu ministerstva financí by měl balíček snížit příjmy veřejných rozpočtů o 98,7 miliardy korun, z toho příjmy státního rozpočtu o 87,5 miliardy korun. Ministryně dnes však mluvila o dopadu 65 miliard korun na státní rozpočet

Zdroj: ČTK
před 1 hodinou

U břehů Turecka se potopila ruská nákladní loď, záchranáři se snaží pomoci asi 15 členům posádky

U tureckého pobřeží Černého moře se potopila ruská nákladní loď. Uvedla to agentura Reuters s odvoláním na turecká státní média. Záchranáři se nyní snaží pomoci asi 15 členům posádky, kteří uvízli na moři v trojici záchranných člunů.

Loď určená pro přepravu sypkého nákladu se potopila u pobřeží regionu Inkumu. Oběti na životech zatím nejsou hlášené a příčina neštěstí není jasná.

Guvernér turecké provincie Bartin Sinan Güner uvedl, že na záchraně námořníků se pracuje, počasí je však velmi špatné. V oblasti silně prší a sněží a fouká silný vítr.

Zdroj: ČTK
Další zprávy