Praha - Značnou nervozitu z dění kolem Ukrajiny dnes pociťuje osm set zaměstnanců leteckých opraven LOM Praha. Největší podnik české armády s více než miliardovým obratem žije z poskytování servisu pro ruské dopravní vrtulníky. A to jak pro Česko, tak pro řadu dalších zemí.
Jeho byznys ovšem znamená také přímou závislost na dovozu náhradních dílů od ruských státních firem. Případnou ruskou verzi unijních sankcí by proto opravny podle státního tajemníka ministerstva obrany Daniela Koštovala pocítily již v dohledné době.
Jak moc jsou dnes letecké opravny ohroženy?
Velká část byznysu podniku LOM Praha se týká oprav ruských vrtulníků MI, pro které potřebuje mít zajištěn přísun autorizovaných náhradních dílů od ruských firem. Současné sankce Evropské unie by se jej neměly výrazně dotknout. To by se ovšem změnilo v situaci, kdy by Rusko zareagovalo svým vlastním embargem, což v tuto chvíli nelze vyloučit. Pro podnik by to znamenalo patrně existenční problém.
Za jak dlouho by problémy nastaly?
Zakázky jsou samozřejmě nasmlouvané na nějaké období dopředu, takže by to rozhodně nebylo za měsíc nebo za dva. Na druhé straně by to ale ani nebyla otázka řekněme dvou let. Kvalifikované odhady mluví o tom, že zhruba za rok by se LOM mohl ocitnout v červených číslech.
Co by následovalo pak?
Další vývoj by závisel na tom, zda by se podařilo zajistit náhradu za tento výpadek. Pokud se to nepodaří, vedení podniku bude stát před otázkou, co udělat s lidmi, pro které nemá práci, nebo zda situaci řešit nějakým překlenovacím úvěrem.