Proč mi klesly zálohy a kolik budu platit. Lidé vytížili infolinky dodavatelů energií

Adéla Očenášková Adéla Očenášková
Aktualizováno 16. 10. 2022 11:35
Po zavedení úsporného tarifu a stropu na ceny energií se zákaznické linky dodavatelů nezastaví. Dotazy klientů, kterým nejsou jasné postupy kolem energetické pomoci od státu, se zvýšily i o stovky procent. Lidé se nejčastěji ptají, proč mají nulové zálohy nebo co udělat pro jejich zastropování. Operátoři často řeší také nejasnosti kolem způsobu platby, a to hlavně přes trvalé příkazy či SIPO.
Ilustrační foto
Ilustrační foto | Foto: Shutterstock

Kdy se do záloh promítne cenový strop?

  • Zastropování energií se týká cen v roce 2023, tedy od 1. ledna příštího roku. Do výše záloh by se však vzhledem k zúčtovacím obdobím mělo opatření promítnout už od listopadu. Dodavatelé musejí do 30 dnů po vyhlášení cenového stropu upravit zákazníkům zálohy a zaslat jim upravený rozpis. Také tato forma podpory začne platit automaticky, lidé nemusejí o nic žádat.

Dodavatelé nicméně na úpravách cen s ohledem na stanovený strop teprve pracují a ještě čekají na další pokyny od státu.

Gazdík za ČEZ upřesňuje, že pokud má zákazník fixovanou vyšší cenu, než je strop, firma mu bude fakturovat zastropovanou částku. Naopak v případě, že má klient uzavřenu fixaci za nižší než stropovanou cenu, nadále bude platit původní částku.

"Cenový strop se projeví v zálohách už od listopadu a zákazníkům, kterým cenový strop pomůže, budeme již právě v listopadu posílat nové rozpisy záloh. V další vlně budeme posílat nové rozpisy pro ty, kterým se ceny budou měnit na přelomu roku," dodává Gazdík.

Také E.ON začne během listopadu rozesílat nové rozpisy záloh zákazníkům, kteří jsou svými cenami nad limitem zastropování cen. Od ledna pak bude klientům účtovat cenu podle stanoveného stropu.

 

Právě se děje

Další zprávy