Obchodní centra se však i po uvolnění zákazů budou muset vyrovnávat se změnou, která se jim nakonec může stát i osudnou. Pandemie koronaviru totiž mohutně umocnila dlouhodobý trend růstu obliby nakupování on-line.
Podle červnového průzkumu agentury Ipsos pro společnost Essox v karanténě takto nakupovalo 71 procent Čechů. Pětina lidí pak on-line pořizovala i zboží, které na internetu pravidelně nekupuje. Uzavření prodejen přivedlo do on-line obchodů 14 procent nových zákazníků, kteří nikdy předtím tímto způsobem nenakupovali. Každý čtvrtý Čech navíc uvedl, že nákupy on-line se mu osvědčily a plánuje u nich zůstat i nadále.
Podle marketingové manažerky realitní společnosti BNP Paribas Kristýny Křemenové si majitelé obchodních center pokládají otázku, jak moc je e-shopy ohrožují, dlouhodobě. Přesto je však podíl nákupů on-line v Česku stále menší než u západních sousedů.
"Ačkoliv on-line nakupování v Česku roste, stále jsme ve srovnání se západní Evropou pozadu. V průběhu jarních měsíců, kdy pandemie zasáhla Česko, se sice aktivita spotřebitelů přesunula na internet, avšak ihned po uvolnění vládních opatření se spotřebitelé pozvolna vrátili k tradičnímu stylu nakupování, a to i v obchodních centrech. Krize nicméně ukázala, že maloobchodníci provozující kamenné prodejny se do budoucna bez vlastních e-shopů nejspíš neobejdou," míní Křemenová.