Krize ověřuje, zda mají obchodní centra vůbec smysl. Čtyři nejhorší bojují o přežití

Magdalena Chorá Magdalena Chorá
6. 8. 2020 7:04
Nákupním centrům se v posledních letech nebývale dařilo. Pak ovšem přišla koronavirová krize, srazila je na kolena a jejich místo bleskově obsadily e-shopy. Nicméně tradiční "nákupáky" mají podle expertů stále šanci, jen se musí zkusit zaměřit novým směrem. Analýza Aktuálně.cz však ukazuje i čtyři odstrašující případy. Centra, která měla problémy už před krizí, totiž nyní bojují o existenci.
Obchodní centrum Nový Smíchov
Obchodní centrum Nový Smíchov | Foto: ČTK

Konec boomu obchodních center?

V posledních letech obchodní centra zažívala zlatý věk, rostla jim návštěvnost i obraty. Porovnáme-li data CBRE za roky 2014 až 2019, tak se tržby center zvýšily o celých 30 procent. V posledním roce byl ovšem růst už jen nepatrný.

Boom se významně lišil v závislosti na typu segmentu. Nejlépe se podle loňských dat dařilo prodejcům elektra (meziroční růst tržeb o 14,4 procenta), službám (11,1 procent) a gastronomii (10 procent).

Za zenitem jsou pravděpodobně prodejny módy, těm poprvé po pěti letech růstu klesl obrat o 1,5 procenta.

Celkem do obchodních center zastoupených v indexu CBRE loni zavítalo 93 milionů zákazníků, což je ve srovnání s předchozím rokem nárůst o tři procenta. 

 

Právě se děje

Další zprávy