reklama
 
 

Nejvyšší pokuty pro dodavatele energií. Máme nový přehled

28. 1. 2015 13:14
Energetický regulační úřad loni uložil 262 pokut za 11,32 milionu korun. S náskokem nejvyšší sankce opět míří do společnosti Teplo Rumburk.

Praha – Energetický regulační úřad loni uložil firmám a lidem 262 pokut, což je dvojnásobek oproti předchozímu roku. Celková výše pokut stoupla o 2,52 milionu na 11,32 milionu, ale především zásluhou jediné obří pokuty přesahující 7,5 milionu. Vyplývá to z údajů, které získal online deník Aktuálně.cz.

"Náš kontrolní systém prošel zásadní změnou. Proto jsme loni mohli navýšit počet kontrol, provedli jsme jich přes 450," říká k hlavní příčině dvojnásobného nárůstu pokut mluvčí úřadu Jiří Chvojka. Konkrétně jde o vyšší kapacity i větší pravomoci kontrolorů. K růstu přispěla i některá hromadná porušení zákona, když pochybení u jedné firmy ukazovalo na možnost stejného pochybení u dalších.

Početně nejvíce pokut dostaly fyzické a právnické osoby za manipulaci s plynoměry, tedy „poškození plynárenského zařízení, kdy může dojít ke zkreslení spotřeby nebo ztrátám, které mají vliv na regulovanou cenu“. Šlo o částky v řádech tisíců až desetitisíců korun.

Přehled zahrnuje jen pokuty, které v loňském roce nabyly právní moci. K samotnému porušení zákona tedy mohlo dojít už dříve, teprve nyní ale regulátor definitivně zamítl odvolání. Naopak některé nedostatky z roku 2014 se ještě řeší, a budou tak zahrnuty až do statistik v příštím roce.

Teplo Rumburk opět první

S náskokem nejvyšší pokutu – 7,76 milionu korun – dostala teplárna Teplo Rumburk patřící do skupiny RWE. „Pokuta se týká roku 2009, kdy si společnost započítala neoprávněné náklady 7,76 milionu korun, které rozúčtovala koncovým zákazníkům,“ říká Chvojka s tím, že stejné částce odpovídá udělená pokuta. Společnost RWE se k této sankci zatím nevyjádřila.

Stejná teplárna má platit i druhou nejvyšší loňskou pokutu – 800 tisíc korun kvůli započtení neoprávněných nákladů, tentokrát v oblasti finančního leasingu.

"RWE Energo nesouhlasí s posouzením a udělením pokut ze strany ERÚ a z tohoto důvodu je aktuálně vedeno soudní řízení o přezkum rozhodnutí o obou pokutách," reaguje Markéta Schauhuberová z RWE Energo.

Teplo Rumburk dostalo nejvyšší pokutu už v roce 2013 – tehdy 700 tisíc korun za to, že jedné z městských částí předjednala takovou cenu tepla, jejíž výše nebyla v souladu se zákonem o cenách.

"Společnost Teplo Rumburk se bez ohledu na výsledky řízení již v minulosti vyrovnala s více než 97 procenty svých zákazníků. Vzhledem k tomu, že se jedná o problém bývalé společnosti Teplo Rumburk, která zanikla, nebude se RWE Energo k pokutám více vyjadřovat," dodává Schauhuberová k pokutě z roku 2013.

Nejvyšší pravomocné pokuty ERÚ za rok 2014:

Název subjektu Výše pokuty Odůvodnění
1. Teplo Rumburk 7 758 085 Kč neoprávněné položky v nákladech
2. Teplo Rumburk 800 000 Kč neoprávněné položky v nákladech
3. REN Power 300 000 Kč výroba elektřiny bez licence
4. Skanska 70 000 Kč poškození plynárenského zařízení
5. G-BERG 59 750 Kč chyby v kalkulaci cen tepla

Třetí nejvyšší pokutu za loňský rok – 300 tisíc korun – dostal provozovatel fotovoltaických a větrných elektráren, společnost REN Power. Od července do srpna roku 2012 vyráběla elektřinu ze solárních elektráren bez platné licence.

Čtvrtá nejvyšší pravomocná pokuta míří mimo oblast energetiky. Pokutu 70 tisíc korun dostala tavební firma Skanska za poškození plynárenského zařízení při stavebních pracích.

Pětici nejvyšších pokut uzavírá s částkou 59 750 korun teplárenská společnost G-Berg dodávající teplo pro Priessnitzovy léčebné lázně v Jeseníku. Firma podle Energetického regulačního úřadu spatně kalkulovala ceny za dodané teplo.

Podomní prodejci nevymřeli

Oproti předchozímu roku neuložil regulační úřad žádnou pokutu za agresivní postupy při získávání zákazníků z řad běžných spotřebitelů. Neznamená to ale, že by tyto praktiky vymizely. Situaci buď pomohl vyřešit energetický ombudsman, nebo správní řízení ještě neskončila.

Přestože mnoho měst a obcí už podomní prodej zakázalo, také loni si spotřebitelé u úřadu stěžovali na praktiky těchto prodejců energií. “Dá se bohužel říci, že metody, pomocí nichž si obchodníci chtějí své zákazníky udržet, ještě přitvrzují,“ říká Chvojka.

Energetický regulační úřad loni řešil celkem 8222 stížností zákazníků, což je o 14 více než v roce 2013. Nejvíce se jich týkalo společnosti Bohemia Energy Entity. Lidé si stěžovali na problémy při uzavírání nových či vypovídání starých smluv u předchozího dodavatele. Problémy měli také s deaktivačními poplatky nebo neočekávanými sankcemi za předčasné ukončení smlouvy (které za ně na základě plné moci Bohemia Energy provedla).

„Z vlastní iniciativy jsme proto loni provedli asi čtyři sta kontrol. Nyní vedeme s obchodníky s energiemi několik desítek správních řízení,“ informuje mluvčí ERÚ.

Další sankce se ještě řeší

Soud například stále řeší spor společností Bohemia Energy a Centropol, kvůli němuž mělo problém s dodávkami energií asi deset tisíc zákazníků. Spor se týká konce roku 2013, kdy Bohemia Energy přebrala na základě plné moci zákazníky konkurenčnímu alternativnímu dodavateli. Firma využila situace, kdy Centropol měnil cenu energií, což podle Bohemia Energy znamenalo možnost odstoupit okamžitě od stávajících smluv. Centropol ale kontroval tím, že tato možnost se vztahuje pouze na případy, kdy se ceny zvedají. Centropol ale tenkrát ceny snižoval. Odchozím zákazníkům tak vyhrožoval sankcemi za předčasné ukončení smlouvy.

„Správní řízení není u konce, obě společnosti využívají všech svých možností k prodloužení celé věci,“ reaguje Chvojka.

V řešení je také nepravomocně udělená pokuta 80 tisíc korun pro Centropol Energy. Nejvyšší správní soud totiž na konci loňského roku vrátil případ Krajskému soudu v Brně k novému projednání. Jde o pokutu z roku 2012, kdy jeden ze zákazníků přešel k Cenropolu, poté ale v zákonné lhůtě od smlouvy odstoupil, firma mu ale přesto po tři měsíce dodávala plyn a požadovala jeho uhrazení.

Chystá se databáze smluv

Energetický regulační úřad chce pro příště podobným situacím předejít. Chystá i zpřísnit pravidla pro přechod k jinému dodavateli energií.

„V letošním roce chceme revidovat Etický kodex obchodníků s energiemi a zkontrolovat jeho dodržování. Dále se chceme zaměřit na to, aby se některé body z kodexu promítly i v příslušných vyhláškách,“ říká Chvojka.

Úřad chce také zpřísnit možnost vydávání plné moci pro obchodníky. Firmám chce nařídit, aby povinně uváděly informace o smlouvách se zákazníky i o plných mocích.

„Chtěli bychom u operátora trhu OTE evidovat všechna odběrná místa a smlouvy, které se k nim vztahují. V systému by mělo být zaznamenáno i na jak dlouho je smlouva uzavřena. Chceme mít také přehled o všech plných mocích, které zákazníci novým dodavatelům poskytují,“ řekl Chvojka už dříve.

autor: Kateřina Vokurková | 28. 1. 2015 13:14

Související

    Pokračujte dál

    Hlavní zprávy

    reklama
    reklama
    reklama
    reklama
    reklama
    reklama
    reklama