Nejhorší práce v Česku? Volná místa, o která není zájem

Tereza Holanová Tereza Holanová
15. 7. 2014 5:30
Prošli jsme volná místa na úřadech práce. Překvapivě mezi nimi nevede horník, metař nebo kopáč, ale řidič. O jaké profese nemají lidé zájem a proč?
ilustrační foto
ilustrační foto | Foto: Vojtěch Marek

Praha - Možná byste čekali horníka, metaře nebo kopáče, ale skutečnost je jiná. Mezi nabídkami volných míst na úřadech práce jsou nejvíce zastoupeni řidiči nákladních automobilů a autobusů. Výrazně vyšší nabídka než poptávka je také u profesí jako hlídač, kovář nebo obchodní zástupce.

Místa přitom zůstávají volná nejen kvůli nezájmu uchazečů, ale i z objektivnějších důvodů. Lidé často nesplňují profesní nároky. To platí zvláště pro techniky, kováře či nástrojáře.

Noční práce a velká zodpovědnost

Nejvíce volných míst - 2793 - nabízeli v prvním červencovém týdnu zaměstnavatelé v oboru řidičů nákladních automobilů a autobusů. S jejich nedostatkem se podniky potýkají dlouhodobě - například loni v létě jich chybělo 1288.

"S oživením průmyslu roste zájem o přepravu vyrobeného zboží, a tudíž roste poptávka po pracovních silách v oblasti dopravy," vysvětluje Marek Mojžíšek z Úřadu práce České republiky.

Ačkoliv je v Česku přes půl milionu nezaměstnaných, lidé tuto práci nechtějí dělat hned z několika důvodů. Často by museli pracovat v noci nebo by je čekaly trhané směny, při nichž stráví v zaměstnání s přestávkami prakticky celý den.

"Dalšími problémy jsou třeba špatně udržované cesty, zácpy, kalamity, fronty na celnicích, různorodá legislativa, celní, policejní a finanční kontroly, chybějící odstavná parkoviště a jejich nízká vybavenost. A dále například technický stav vozidel, za něž odpovídá firma, ale prvotně si to odskáče řidič, nebo vykrádání nákladu, či dokonce krádeže celých vozidel," vyjmenovává prezident Asociace pracovních agentur Radovan Burkovič.

Podobně jsou na tom podle něj řidiči městské hromadné dopravy. "O psychické zátěži spojené s vozením desítek osob ani nemluvě, denním chlebem jsou i spory s cestujícími," říká Burkovič.

Zástupci dopravních podniků připouštějí, že zájemce o tuto práci může odradit rovněž velký počet vstupních podmínek. Vedle lékařské prohlídky musí zvládnout i dopravně psychologické testy, případně i státní zkoušky před Drážním správním úřadem.

Hlídač riskuje zranění

Druhé místo v žebříčku volných míst zaujímají práce v oblasti ochrany a ostrahy - v prvním červencovém týdnu evidovaly úřady práce 2520 nabídek. Do této skupiny patří kromě strážníků také pracovníci ochranky, strážci přírody či pláže nebo tělesní a osobní strážci.

Případné zájemce odrazuje především nízký výdělek v kombinaci s tím, že jde o odpovědnou práci, která je fyzicky i psychicky náročná, prakticky na úrovni policisty. "Za takových podmínek se málokomu vyplatí pracovat a riskovat zranění, doživotní zmrzačení nebo život," myslí si Burkovič.

Nejvíce volných pracovních míst v červenci 2014

Práce Volná místa
1. Řidiči nákladních automobilů, autobusů a tramvají 2 793
2. Pracovníci v oblasti ochrany a ostrahy 2 520
3. Kováři, nástrojaři 2 463
4. Montážní dělníci výrobků a zařízení 2 195
5. Pomocní pracovníci ve výrobě 1 713
6. Odborní pracovníci v oblasti pojišťovnictví, obchodní zástupci a obchodní makléři 1 383
7. Slévači, svářeči a příbuzní pracovníci 1 333
8. Technici ve fyzikálních a průmyslových oborech 1 118
9. Řemeslníci a kvalifikovaní pracovníci hlavní stavební výroby 1 002
10. Číšníci, servírky a barmani 984

Hledají se i obchodní zástupci

Loňská jednička žebříčku - "odborníci v oblasti pojištění, obchodní zástupci a makléři" - je letos šestou nejčastěji nabízenou prací. Zatímco loni firmám v tomto oboru chybělo 2230 lidí, letos se jich nedostává "pouze" 1383.

Uchazeče o tuto pozici odrazuje - kromě etického aspektu - hlavně její náročnost. Kromě toho, že musejí oslovit klienty, prodat jim produkt a zvládnout to rychleji než konkurence, se lidé neobejdou bez odborných znalostí související legislativy, pojistného trhu a podobně.

Pod úrovní minimální mzdy

K dalším profesím s přebytkem nabídky patří například svářeči, slévači nebo montážní dělníci.

Podle Burkoviče lidi odrazuje hlavně nízká mzda, která v řadě míst republiky nepokryje ani běžné životní náklady. "Pak opravdu nemá cenu pracovat, vyplatí se být na dávkách," říká. Tahákem podle něj není ani jednotvárná práce či nepřetržitý směnný provoz.

Nově se v "top 10" objevili také pomocní pracovníci ve výrobě. "Je to pouze jiný, eufemistický název pro montážní dělníky. Pomocník má většinou jen manuální činnost bez nároků na znalosti práce se stroji a přístroji. S tím rovněž souvisí jeho ohodnocení," uvádí prezident Asociace pracovních agentur.

Do první desítky se dostali i číšníci, servírky a barmani. Firmy jich podle Burkoviče mají málo, protože se postupně zvyšují nároky na personál. "Hospoda plná brigádníků, kteří se vzájemně pletou, polévají hosty, nepamatují si objednávky, je sice i dnes poměrně častým jevem, ale také většinou rychle z trhu zmizí," vysvětluje.

Tato profese zároveň obnáší fyzickou dřinu, komunikaci s lidmi, směnný provoz, práci do pozdních nočních hodin a často odměnu pod úrovní minimální mzdy.

Mzda u nejčastěji nabízených pracovních míst

Práce Mzda, r. 2013 (medián)
1. Řidiči nákladních automobilů 18 453 Kč
    Řidiči autobusů a tramvají 24 209 Kč
2. Pracovníci v oblasti ochrany a ostrahy 11 127 Kč
3. Kováři, nástrojaři 25 113 Kč
4. Montážní dělníci výrobků a zařízení 18 108 Kč
5. Pomocní pracovníci ve výrobě 15 623 Kč
6. Odborní pracovníci v oblasti pojišťovnictví, obchodní zástupci a obchodní makléři 28 297 Kč
7. Slévači, svářeči a příbuzní pracovníci 22 608 Kč
8. Technici ve fyzikálních a průmyslových oborech 29 614 Kč
9. Řemeslníci a kvalifikovaní pracovníci hlavní stavební výroby 17 499 Kč
10. Číšníci, servírky a barmani 10 956 Kč

Chybí kvalifikace

O některá volná místa by lidé možná i měli zájem, ale jednoduše pro ně nejsou vybaveni. To platí zvláště pro techniky, kováře a nástrojáře.

"Všichni studují, ale začínají chybět řemeslníci, technici, obráběči, frézaři. Takže pozor na závěry typu: Češi nechtějí pracovat jako obráběči. Dost možná by chtěli, ale nemají na to kvalifikaci," říká Pavel Kaczor z Vysoké škole ekonomické.

Jakou práci byste nechtěli dlouhodobě dělat vy a z jakého důvodu? Vzali byste místa, která na českých úřadech práce přebývají? Podělte se s námi o svoji zkušenost!

 

Právě se děje

Další zprávy