Muž se pozná tak, že nesoupeří a nehraje dokonalého

Martin Dvořák
16. 3. 2011 14:11
Rozhovor s inicátorem kampaně na podporu aktivního otcovství Martinem Járou
Zakladatel Ligy otevřených mužů Martin Jára
Zakladatel Ligy otevřených mužů Martin Jára | Foto: CSR Fórum

Praha - Liga otevřených mužů (LOM), kterou Martin Jára s přáteli založil, se zaměřuje na kvalitu života dnešních českých mužů.

V jednom ze svých programů zviditelňuje a rozvíjí aktivní otcovství jako důležitou součást mužského života.

Poskytuje internetové poradenství, pořádá předporodní kurzy pro muže i přednášky pro veřejnost, organizuje akce pro otce na téma slaďování osobního a pracovního života, prosazuje zavedení Dne otců atd. 

Nyní se Liga otevřených mužů podílí na celostátní osvětové kampani na podporu aktivního otcovství. Kampaň pod názvem "Táto, jak na to" zaštítilo Ministerstvo práce a sociálních věcí.

Co to vůbec je aktivní otcovství?

Postupně jsme dospěli k definici, že je to pravidelná péče o děti. Zdůrazňuji pravidelná, protože nejde jen o to, vzít občas děti na výlet. Je to aktivní podíl na tom, že mám děti. Plus domácí práce s tím spojené.

Když si muž bere odpovědnost za část života svých dětí, za jejich životní prostor, mají z toho užitek jeho děti i on sám. Jeden novopečený táta mi řekl: "Začal jsem nový život. Objevil jsem svoji Ameriku.! Samozřejmě, aktivní otcovství prospívá i ženám -matkám: rodičovské role se rozdělují spravedlivěji a péče o rodinu už nezávisí jen na ženě. Je to společný projekt.

Dovedu si představit, že kampaň zasáhne v regionech mnoho rozličných sociálních skupin. Jakým způsobem je bude kampaň oslovovat?

Víte, my jsme nezisková organizace, která nechce muže napravovat, ale podporovat. Například někdo prostě pracuje od nevidím do nevidím. Můžu ho kritizovat, ale také mu můžu říct: ok, chodíš do práce od rána do večera, tak si najdi aspoň 5 minut, abys přečetl dítěti pohádku před spaním.

Co je důležité? Pravidelný kontakt. I ta kampaň, na které se obsahově podílíme, hlavně, je založena na maximální vstřícnosti. Je důležité, abychom různým tátům poskytli různé informace. 

Někoho zajímá, jak uspat mimino, jiného, kde koupit autosedačku a ještě jiného úskalí péče o děti po rozvodu. Vycházíme z toho, co muže-otce samotné zajímá. To je dobrý začátek a zdroj jejich aktivního přístupu.

Vzdělanější část populace se možná bude potýkat s tím, že jejich děti jsou stále na počítačích…

Součástí kampaně pro táty by měly být i tipy, jak trávit čas s dětmi nebo alespoň, co dětem nabídnout, když na ně čas nemám. Počítače nejsou zlé - hodně otců si jejich pomocí vydělává a hodně dětí se díky nim dozví užitečné informace - ale děti jim snadno podlehnou. To už zjistil i otec Bill Gates…

Vy na svém webu píšete, že člověk se stane pravým mužem v okamžiku, kdy přestane soutěžit. Jak to myslíte?

Mužská část Simpsonovic rodinky - otec Homer a nezbedný syn Bart
Mužská část Simpsonovic rodinky - otec Homer a nezbedný syn Bart | Foto: Bleskově

Nemyslím si, že by se muži měl zcela vzdát soutěžení. Je zdravé a je v pořádku, ale korigoval bych nutkavou rivalitu. To když muž usilovně soupeří v zaměstnání, v partnerských vztazích nebo i ve hře… prostě když si od té soutěže neodpočine. Je to vyčerpávající a hlavně - ochuzuje ho to.

Takže jako otec nesoutěžím s kamarády, co umí jeho a co moje děti a kde všude s nimi kdo z nás byl. Radši se s nimi bavím o tom, s čím si nevím rady nebo s čím prostě nemám zkušenost. Je fakt, že čeští muži nejsou zvyklí povídat si o rodinných věcech.A přitom by se mohli inspirovat. Počínaje tím, jaké to bylo u porodu, a konče tím, jaké dávají dětem kapesné.

Vyzdvihujete nutnost otevřenosti. Je to otevřenost vůči sobě samému, nebo vůči okolí?

Nejvíc to je otevřenost vůči novým věcem. Jinak řečeno, ochota nevytvářet si předsudky a to, co neznám, hned neodsuzovat. Není to otevřenost v tom smyslu, že na sebe musím všechno prásknout, ale že se na sebe umím z odstupu podívat. Přiznat si svoje limity a nehrát hru na dokonalého chlapa - ani na dokonalého tátu.

Na dokonalé chlapy si hrají pijáci piva v různých reklamách - nerozčiluje vás to? Nejde vytváření spojení mezi pivem a chlapstvím proti tomu, co chcete říct v kampani za aktivní otcovství? 

Mně ten stereotyp ani moc nerozčiluje, je dost průhledný a podle mne jej hodně mužů už ani nebere vážně. Z tohoto pohledu jsou důležité reklamy na nealko pivo. I jeho obliba v Čechách. Takže existuje možnost, že si táta to pivo dá, ale nebude pod vlivem.

Co pro vás bude znamenat úspěch, když se zamyslíte nad chystanou kampaní? 

Foto: www.czechtourism.cz

Potěší mne relativně vysoká návštěvnost webu tatojaknato.cz, který jsme pro účely projektu vytvořili. Taky bych si přál, aby na kampaň muži reagovali a třeba psali dotazy do právní poradny. Jako bonus bych bral, kdyby se k myšlence aktivního otcovství přihlásilo několik známých osobností - otců.

Kampaň by mohla změnit pohled na slaďování rodiny a práce, to se stereotypně považuje za ženskou záležitost a způsob, jak umožnit ženě chodit do práce. Ale muži přece také slaďují…a pracují.

A jistě by to byl úspěch, kdyby se v České republice našly několik firem, které by aktivní otcovství zapracovaly do své strategie společenské odpovědnosti - a třeba svým zaměstnancům -otcům nabízely benefity jako pružná pracovní doba nebo práce z domova. 

Vaše organizace - Liga otevřených mužů - vznikla v roce 2006. Stalo se tak z energie vnějšího světa, anebo se něco stalo uvnitř vás, že jste potřeboval skrze tuto mužskou organizaci cosi naplnit?

No, asi je to kombinace. Mám 4 děti a za svůj život jsem založil pár neziskových organizací  - LOM je nejspíš poslední. Takže asi mám sklon zakládat a zkoušet něco nového…

Vnějším vlivem pak bylo zjištění, že u nás chybí neziskovky, které se starají o mužské záležitosti. Ano, byly a jsou tu organizace sledující diskriminaci otců nebo mužů obecně. Naše pojetí je jiné: nehledáme problémy, ale řešení. Podobně je nastavena i kampaň Táto, jak na to?

Tento materiál vznikl v rámci společného projektu Aktuálně.cz a CSR fórum - webového magazínu Byznys a společnost.

Sekce chce informovat o světě firem, neziskových organizací, trendech v CSR a společenské odpovědnosti vůbec.

 

Právě se děje

Další zprávy