Soukromí dopravci chtějí od roku 2020 jezdit na tratích, kde skončí smlouva s Českými drahami

ČTK ČTK
17. 5. 2018 10:30
Podle dopravců jsou jejich nabídky mnohem výhodnější oproti cenám, za které v současnosti jezdí České dráhy.
Ilustrační foto.
Ilustrační foto. | Foto: RegioJet

Praha - Soukromí železniční dopravci Arriva, Leo Express a RegioJet podali nabídky na provoz dálkových linek, které stát dosud objednával výhradně u Českých drah. Stát by podle nich mohl ušetřit stovky milionů korun ze současných nákladů.

Ministerstvo dopravy poskytlo Českým drahám v roce 2016 na provoz dálkových tratí zhruba 4,5 miliardy korun. Další dotace na provoz vlaků poskytuje stát v rámci samostatných smluv a krajům.

Nabídky dopravců jsou zatím na přechodné období do doby, než stát vybere podle harmonogramu schváleného vládou dopravce na dálkové linky ve veřejných soutěžích. "I když se jedná o přechodnou smlouvu, neměl by stát objednávat provoz těchto linek ze setrvačnosti u stále stejného dopravce, pokud někdo jiný nabízí lepší podmínky," uvedl obchodní ředitel Arrivy Jiří Nálevka.

RegioJet, Leo Express a Arriva tak reagovaly na výzvu ministerstva dopravy zveřejněnou před rokem v evropském věstníku veřejných zakázek. Současná desetiletá smlouva mezi ministerstvem dopravy a Českými drahami na provozování dálkových a mezinárodních spojů skončí v prosinci 2019.

Ministerstvo dosud nepředstavilo harmonogram dalšího postupu při objednávce dálkových tratí. Podle dopravců je však nutné, aby ministerstvo zadalo nové linky dopravcům nejpozději do podzimu letošního roku, jinak podle nich hrozí zastavení otevírání železničního trhu, protože soukromí dopravci nebudou mít na rozdíl od Českých drah dostatek času připravit jednotlivé linky.

Podle dopravců jsou jejich nabídky mnohem výhodnější oproti cenám, za které v současnosti jezdí České dráhy. Vyzvali proto ministerstvo, aby urychleně jednalo a rozhodovalo hospodárně. "Nemá logiku, aby si stát kupoval dražší službu, když dostává nabídku ve stejné či lepší kvalitě za nižší cenu," řekl k tomu Nálevka.

Podle mluvčího Leo Expressu Emila Sedlaříka povede větší konkurence na železnici i k významnému zvýšení kvality poskytovaných služeb cestujícím. To podle něj potvrzuje i nepřetržitý růst cestujících na železnici po vstupu komerčních dopravců.

S tím souhlasí i provozní ředitel RegioJetu Jiří Schmidt. Ten poznamenal, že v rozmezí let 2010 až 2016 se zájem o cestování na železnici v Česku zvýšil o 34 procent. "To se nepodařilo žádné jiné zemi v EU za posledních 25 let," dodal Schmidt.

Stát bude vybírat dopravce na všechny tuzemské dálkové linky s výjimkou nejvytíženější trati Praha - Ostrava. Ta je jedinou plně otevřenou tratí bez státní regulace. Po vstupu soukromých dopravců na trať se prudce zvýšil počet cestujících. Zatímco v roce 2010 přepravily vlaky na této trati zhruba 452 tisíc cestujících v jednom směru, v současnosti je to o polovinu více.

Na trati působí všichni tři komerční dopravci. Zatímco RegioJet a Leo Express jezdí z Prahy do Ostravy a dále na východ, Arriva jezdí z Prahy do Olomouce a následně pokračuje na Slovensko. RegioJet působí také na trati Praha - Brno, Leo Express zase zajíždí z Prahy do Starého Města u Uherského Hradiště a Arriva nabízí spěšné vlaky mezi Prahou a Benešovem u Prahy.

 

Právě se děje

před 33 minutami

Při požáru ubytovny na Sibiři zemřelo 11 lidí, další dva jsou zranění

Jedenáct lidí zemřelo a další dva utrpěli zranění při požáru dřevěné ubytovny pro zahraniční pracovníky v Tomské oblasti na západní Sibiři. S odkazem na místní úřady o tom informovala agentura TASS. Podle uzbeckého ministra pro mimořádné situace pocházelo deset obětí z Uzbekistánu. Jedenáctý mrtvý byl Rus.

Podle ruského ministerstva pro mimořádné události požár vypukl v 04:00 místního času (23:00 SEČ) a zcela zničil objekt o rozloze kolem 200 metrů čtverečních. "Podle posledních informací tam žilo 14 lidí, dvěma se podařilo utéct a 11 dalších zemřelo. Osud zbývající osoby je neznámý," sdělil agentuře TASS místní představitel.

Všechny oběti pracovaly pro dřevařskou společnost Greenwood. Shořelá budova přitom podle ruských úřadů nebyla určena pro bydlení. Na místo neštěstí dorazil gubernátor Tomské oblasti Sergej Žvačkin a nařídil požární bezpečnostní kontrolu v celém regionu.

Zdroj: ČTK
před 38 minutami

Bývalé sídlo Tuzexu v centru Prahy koupila skupina Generali, plánuje rozsáhlou rekonstrukci objektu

Dům v centru Prahy, v němž v minulosti sídlil například Tuzex, získala skupina Generali. Budovu na rohu ulic Jeruzalémská a U Půjčovny čeká rozsáhlá rekonstrukce. Cenu transakce ani plánované využití domu Generali neuvedla. V roce 2017 změnil majitele za 355 milionů korun. Podle odborníků by vzhledem k lokalitě byla vhodná přestavba na hotel nebo rezidenční bydlení. Informuje o tom deník E15.

Objekt U Půjčovny 10 je v památkově chráněné lokalitě. Jde o rohový dům se dvěma nezávislými vchody a vjezdem. V budově je kromě komerční plochy 14 bytů. Celá budova má pět nadzemních podlaží. Objekt je z poloviny dřevěná vestavba se zděnými obvodovými zdmi. Součástí areálu je velký sál, který lze využívat na konference. K objektu patří sousední parcela, která byla využívána jako hřiště.

Zdroj: ČTK
před 1 hodinou

Zda bude mít Kubera státní pohřeb, rozhodne rodina, Senát jeho nástupce zvolí v únoru

Den po náhlém úmrtí předsedy Senátu Jaroslava Kubery (ODS) se v úterý sejde organizační výbor horní komory Parlamentu, složený z vedení Senátu a zástupců senátních klubů. Očekává se, že jeho členové se vyjádří mimo jiné ke způsobu, jakým Senát uctí Kuberovu památku, a také k výběru jeho nástupce. V novodobé historii země je to poprvé, kdy ve funkci zemřel jeden z nejvyšších ústavních činitelů.

Kubera stál v čele horní parlamentní komory od předloňského roku. Zda bude mít státní pohřeb či pohřeb se státními poctami, záleží na rozhodnutí rodiny.

První místopředseda Senátu Jiří Růžička (za STAN) předpokládá, že Senát by se k volbě nového předsedy mohl sejít na mimořádné schůzi v první polovině února. Kandidáty mohou podle zákona navrhnout senátorské kluby i jednotliví senátoři.

Zdroj: ČTK
Další zprávy