Mapa: Kde vám brzy opraví nádraží? Do oživení půjdou miliardy, podívejte se

David Kohout Jiří Kropáček David Kohout, Jiří Kropáček
Aktualizováno 15. 5. 2018 9:50
Státní Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) zaktualizovala seznam nádražních budov, které čeká v nejbližších letech modernizace. SŽDC převzala naprostou většinu nádraží v předloňském roce od Českých drah. V naší mapě najdete také nejvýznamnější investice do tratí.

Opravy nádraží a tratí (2018–2020)

Státní správa železniční dopravní cesty (SŽDC) plánuje v letošním roce opravit desítky nádražních budov za celkem jednu miliardu korun. Nejvíce peněz zamíří do Olomouckého, Středočeského a Jihomoravského kraje. Ve střednědobém horizontu – během tří let – se mají začít opravovat i velká nádraží v Praze, Plzni, Českých Budějovicích, Pardubicích, Teplicích nebo Mostě. Dvě největší rekonstrukce jsou na příští rok naplánovány v Praze – dokončení opravy historické Fantovy secesní budovy hlavního nádraží a začátek opravy Smíchovského nádraží.

Kromě nádraží pokračuje SŽDC i v investicích do tratí. Nejvíce peněz směřuje do Prahy, kde se letos začne opravovat úsek Praha Hostivař – Praha hlavní nádraží za celkem 4,5 miliardy korun. Díky tomu by se mělo zlepšit spojení mezi Prahou a jižními Čechami, vzniknou nové zastávky Eden a Zahradní Město, rekonstrukcí projde nádraží Vršovice. Pokračuje rekonstrukce Negrelliho viaduktu. Mimo hlavní město se začne s opravou úseku Nemanice–Ševětín na jihočeském koridoru. Úprav by se měla dočkat i trať Lysá nad Labem – Praha-Vysočany nebo Český Těšín – Dětmarovice. V příštích letech by největší investice měly zamířit do oprav stávajících koridorů, které prošly rekonstrukcí v 90. letech a dnes již jsou ve špatném stavu. Jde především o úseky v Jihomoravském, Pardubickém a Olomouckém kraji.

Celkové investice v krajích (v roce 2018)

Poznámka:

Rekonstrukce znamená opravu při zachování stávajících parametrů. Výmění se opotřebované součásti jako například pražce, kolejnice, trakční vedení, nicméně bude zachovaná současná traťová rychlost, způsob zabezpečovacího zařízení atd.

Optimalizace znamená zlepšení provozních parametrů při zachování aktuálního vedení tratě. Napřed dojde k výměně komponentů tratě za modernější, čímž je možno například zvýšit traťovou rychlost v daném úseku.

Modernizace je podobná optimalizaci s tím rozdílem, že často se mění celé drážní těleso a pro trať se hledá nové trasování. S tím souvisí narovnávání oblouků, budování tunelů. Modernizace umožňuje výrazné zvýšení rychlosti, zkrácení délky a tím i zkrácení jízdní doby někdy i o několik desítek minut.

Fotografie: ČTK | Wikipedia

 

Právě se děje

před 30 minutami

Albert od ledna zvýší mzdy lidí v provozu v průměru o šest procent

Obchodní řetězec Albert od 1. ledna zvýší mzdy provozních pracovníků v průměru o šest procent, zaměstnanci dostanou přidány minimálně tři procenta. V posledním čtvrtletí pracovníkům v prodejnách Albert navíc vyplatí mimořádný bonus až 3000 korun. Na mzdy společnost vynaloží stovky milionů korun, sdělil v pátek ředitel komunikace obchodů Albert Jiří Mareček. Některé další řetězce zvyšovaly mzdy dříve.

Albert ve více než 300 prodejnách, třech distribučních centrech a centrále společnosti zaměstnává zhruba 17 000 lidí. "Navýšení minimálně o tři procenta zabrání propadu reálné mzdy, a to je pro odbory v této době velmi podstatné. Ke shodě s vedením společnosti došlo i v oblasti čtvrtletního bonusu. Pro zaměstnance bude tento bonus zpříjemněním předvánočního období," uvedla ke kolektivnímu jednání se společností Albert prezidentka Unie zaměstnanců obchodu, logistiky a služeb Renáta Burianová.

Mimořádný bonus Albert zaměstnancům vyplácel už na jaře. Zaměstnanci podle vyjádření společnosti dostali za nouzového stavu odměny v řádech tisíců korun, na které Albert vynaložil 70 milionů korun. Odměny vyplácely i další řetězce.

Zdroj: ČTK
Další zprávy