Smartwings ve čtvrtek vrátí Boeing 737 MAX do běžného provozu

Boeing 737 MAX se pět let po své premiéře vrací. Postupně je zprovozní i Smartwings
Boeing 737 MAX je nejnovější verzí letounu na krátké a střední tratě, který se do vzduchu poprvé vznesl už v dubnu 1967. První let se uskutečnil před pěti lety, 29. ledna 2016.
V květnu 2017 zavedla firma tyto letouny do komerčního provozu. Stal se z nich sice nejprodávanější model společnosti, přesto ale pět let ve vzdušném prostoru znamenalo pro tyto stroje spíše turbulentní období.
Letouny totiž přestaly po dvou nehodách 12. března 2019 létat.
K první nehodě došlo v říjnu 2018 v Indonésii (na snímku). Zobrazit 17 fotografií
Foto: ČTK
ČTK ČTK
Aktualizováno 24. 2. 2021 17:42
Letecký dopravce Smartwings ve čtvrtek odpoledne obnoví komerční lety s letadlem Boeing 737 MAX 8, první let zamíří do španělské Malagy. Ve středu dopravce s prvním letadlem úspěšně provedl ověřovací let. Dalších šest strojů plánuje společnost postupně zprovoznit do léta, uvedla mluvčí Smartwings Vladimíra Dufková. Letadla Boeing 737 MAX byla téměř dva roky odstavena kvůli nehodám.

Smartwings začal pracovat na obnovení provozu letadel po povolení jejich provozu v Evropě. Opětovné zprovoznění zahrnuje mimo jiné proškolení pilotů, aktualizaci softwaru a hardwaru a další činnosti, které požaduje EASA. Před uvedením do běžného provozu ještě dopravce provede s každým letounem ověřovací let.

Letadla chce společnost nasazovat postupně například na linky na Kanárské ostrovy, na Madeiru, do Spojených Arabských Emirátů, Ománu, na Kapverdy a další. Od dubna by měl mít jeden letoun základnu v Tel Avivu. Odtud budou následně Smartwings létat na Tenerife, do Lisabonu a Marakkéše.

Boeing byl předloni v březnu nucen provoz svých nejprodávanějších letadel 737 MAX v celém světě přerušit po nehodách v Indonésii a v Etiopii. Jako problém se ukázal systém řízení letu, výrobce ho pak musel upravit. Úřady v USA povolily lety tohoto typu letadel loni v listopadu.

Smartwings musí po celou dobu odstavení letadel nahrazovat problémové stroje jinými letouny. Společnost v závěru minulého roku vyčíslila ztráty kvůli odstavení na více než 1,5 miliardy korun. Náhradu škody aerolinky vymáhají po americkém výrobci. Odstavená letadla po celou dobu stála na odstavných plochách pražského letiště, dopravce na nich během té doby prováděl pravidelnou údržbu podle doporučení výrobce.

Smartwings patří k nejvýznamnějším hráčům charterové dopravy ve střední Evropě. Kromě České republiky létají také z letišť ve Francii, Polsku, Maďarsku, na Slovensku a Kanárských ostrovech. Vedle toho dopravce provozuje pravidelné linky. V současnosti se aerolinky potýkají s problémy kvůli koronavirové krizi a jsou pod ochranným moratoriem před věřiteli. To vyprší o víkendu. Společnost v minulých týdnech žádala o pomoc stát, zatím však bez výsledku.

 

Právě se děje

Další zprávy