"Na projektu sdílení dat pracujeme, spuštění předpokládáme během ledna příštího roku," uvedl pro on-line deník Aktuálně.cz mluvčí DPP Daniel Šabík. Zároveň dodal, že cestující díky tomuto projektu budou moci zjistit přesnou polohu všech autobusů městského dopravce.
Informaci potvrdila i společnosti Ropid, která v Praze a okolí veřejnou dopravu organizuje. "Dopravní podnik dal příslib, že data o aktuálních odjezdech autobusů budou, alespoň v základní podobě, dostupné po Novém roce," uvedl mluvčí Ropidu Filip Drápal.
Pražský dopravní podnik byl až dosud jediným dopravcem v hlavním městě a jeho okolí, který data o zpoždění nesdílel. Ostatní dopravci mají povinnost zakotvenou ve standardech kvality, které jsou součástí smlouvy s Prahou a Středočeským krajem.
Cestující si může aktuální odjezdy včetně zpoždění kdykoliv zjistit přes web PID.cz, aplikaci PID Lítačka či přes Google Mapy. Informace o zpožděních on-line jsou běžné v jiných městech, například v Brně.
Změna se zatím nedotkne tramvají, u nich budou cestující odkázáni jen na odjezdy podle jízdního řádu. "Tramvaje by se měly řešit ideálně v příštím roce. Termín ale ještě stanoven nebyl," řekl Drápal. Neoficiálně uvádí zpoždění pražských tramvají jen fanouškovský web Mobilnítabla.cz.
Dopravní podnik data dlouhou dobu zveřejnit nechtěl. Nejprve to odůvodňoval obavami o bezpečnost. Server iRozhlas následně přišel s informací, že sdílení dopravnímu podniku neumožňuje smlouva s dodavatelem řídicího softwaru, firmou Xanthus. Jakým způsobem dopravní podnik od ledna data zveřejní, není jasné, technické detaily firma neuvedla.
Sdílení dat ze strany dopravního podniku v minulosti kritizovali také politici. "Naší prioritou je co největší otevřenost dat o životě ve městě, proto chceme v tomto nastoleném trendu pokračovat, zejména v otázce co nejrychlejšího zpřístupnění aktuálních dat o polohách vozidel pražského dopravního podniku, což je pro cestující naprosto zásadní informace," uvedl dříve náměstek primátora a radní pro oblast dopravy Adam Scheinherr.
Pražský dopravní podnik je největší městskou firmou. Provozuje více než 1100 autobusů s průměrným stářím devět let. Náklady podniku na provoz autobusů pražské integrované dopravy činí ročně skoro čtyři miliardy korun.