Autobusy kolem Prahy jezdí s vypnutou klimatizaci. Řidiči šetří naftu kvůli prémiím

Michael Bouška Michael Bouška
26. 6. 2019 17:40
Dopravci na linky kolem Prahy nakoupili v uplynulých letech desítky nových autobusů s klimatizací. I v současných vedrech však zůstávají ochlazovače vzduchu ve velké části spojů vypnuté. Smlouvy s organizátorem dopravy Ropid to totiž dopravcům nepřikazují a ti tak raději šetří naftu. Cestující tak zažívají paradoxní situaci, kdy v klimatizovaném autobuse musí otevírat okna. Situace se má zlepšit až od ledna, kdy začnou platit nové smlouvy. Ropid teď dopravce k zapnutí klimatizace nemůže donutit.
Dopravci pořizují nové autobusy s klimatizací. Nechávají ji ale vypnutou (ilustrační foto).
Dopravci pořizují nové autobusy s klimatizací. Nechávají ji ale vypnutou (ilustrační foto). | Foto: Vojtěch Marek

Někteří šoféři zapínají klimatizaci jen na místě řidiče. Současné smlouvy totiž teplotu ve vozech neřeší.

Podle zkušeností redaktora Aktuálně.cz, který pravidelně cestuje linkami společnosti Arriva na východním okraji Prahy, zapíná klimatizaci (v autobusech, kde je instalovaná) jen velmi malá část řidičů. Ti argumentují, že klimatizaci zapínat nemusí, nebo že její zapnutí zvyšuje spotřebu paliva.

Sama Arriva potvrzuje, že řidiči povinnost zapnout klimatizaci nemají. "Vzhledem k tomu, že objednatel smluvně nestanovuje jasné podmínky pro provoz klimatizace, necháváme na uvážení řidiče, zda jsou nutné podmínky pro její provoz," uvedl mluvčí Arrivy Martin Farář.

Za nadměrnou spotřebu paliva pak mohou řidiči přijít o prémie. "Prémiová položka mzdy může být krácena řidičům, kteří dlouhodobě vykazují zásadní nadspotřebu oproti ostatním řidičům, tedy řídí nehospodárně. Rozhodně ale odmítáme, že bychom v těchto horkách krátili prémie kvůli spotřebě," dodal Farář.

Autobus s klimatizací pro cestující spotřebuje podle Faráře o zhruba desetinu více paliva, tedy o 2 až 3 litry nafty na 100 kilometrů.

Stížnosti na funkčnost klimatizace v autobusech potvrzuje i organizace Ropid, která dopravu v okolí Prahy objednává. "Povinnost používat klimatizaci se váže až na nové standardy kvality PID platné od příštího roku, nyní dopravci nemají povinnost pořizovat autobusy s klimatizací, takže nemůžeme ani vymáhat její používání," uvedl mluvčí Ropidu Filip Drápal. Zároveň ale dodal, že od ledna, po podpisu nových smluv, začne teplotu ve vozidlech kontrolovat.

Podle Drápala také nelze jednoznačně říci, kteří dopravci klimatizaci záměrně nepoužívají. "Informace o tom, že někteří řidiči nezapínají klimatizaci schválně, máme napříč dopravci," dodal.

Problémem jsou i okna v autobusech, která cestující otevírají. V tom případě je klimatizace neúčinná. Podle Drápala budou muset od příštího roku u nových vozidel informovat cestující o klimatizaci cedulkou.

Pražský dopravní podnik řidičům použití klimatizace nařizuje

Dopravní podnik, který patří městu, na rozdíl od soukromých dopravců, nařizuje svým řidičům, že musejí klimatizaci zapínat.

"Povinnost zapnutí klimatizace pro cestující v autobusech je v dopravním podniku stanovena nejpozději při dosažení vnější teploty 22 stupňů, řidič samozřejmě s ohledem na aktuální klimatické podmínky může klimatizaci zapnout i dříve," řekl Aktuálně.cz mluvčí pražského dopravního podniku. Klimatizaci nabízí zatím pouze v nejnověji nakoupených vozech, o její instalaci i do dalších vozů se navzdory ujištěním ze strany města v minulosti zatím stále jen jedná. 

Komfort v autobusech se výrazně zlepší příští rok

Cestující se dočkají lepšího komfortu v autobusech pražské integrované dopravy až od ledna příštího roku, kdy začnou platit nové smlouvy. Ty už myslí i na klimatizaci ve vozidlech, která bude muset být povinně zapnutá, pokud venkovní teplota přesáhne 22 stupňů. "Od příštího roku budeme teplotu ve vozidlech měřit a v případě nefunkční nebo nezapnuté klimatizace při venkovní teplotě nad 22 stupňů hrozí za každý zjištěný případ sankce tisíc korun," řekl Drápal.

Od příštího roku čekají cestující krom klimatizace i další novinky. Nové autobusy mají například přesně daný jednotný vzhled včetně detailů jako potah sedadel. Pro lepší informovanost cestujících mají sloužit dva LCD monitory, které budou nově informovat i o návazných spojích.

 

Právě se děje

před 58 minutami

Za ubytování v Praze zaplatí lidé od ledna 21 korun za den, městu poplatek vynese 370 milionů ročně

Ubytovací zařízení v hlavním městě budou od ledna vybírat poplatek za pobyt 21 korun za osobu a den. Podléhat mu budou i služby typu Airbnb. Jde o součet maximální sazby rekreačního a lázeňského poplatku. Vláda rozhodla o sloučení obou poplatků od nového roku v jediný. Praha díky tomu může počítat s výnosem téměř 370 milionů korun, tedy o zhruba 14 procent vyšším než dosud. Informace vyplývá z důvodové zprávy ke změně vyhlášky, kterou schválili pražští zastupitelé.

Podle novely zákona může být poplatek od ledna maximálně 21 korun za osobu a den, od roku 2021 budou moci obce podle svého rozhodnutí vybírat až 50 korun. Podle primátorova náměstka Petra Vyhnánka (Praha Sobě) bude návrh na zvýšení poplatku zastupitelům předkládat znovu za rok, protože současný poplatek je "směsně nízký", řekl. Dosud platil rekreační nebo lázeňský poplatek maximálně 15 korun za osobu a den a poplatek z ubytovací kapacity šest korun za lůžko a den.

Poplatek se týká každého krátkodobého pobytu bez ohledu na místo a účel. Neplatí se za první den pobytu a jen pokud ubytování nepřekročí 60 po sobě následujících dní. Osvobozeni od platby jsou lidé starší 70 let a lidé ubytovaní v souvislosti se sezonní prací. Nad rámec zákona Praha osvobodila od poplatku skupiny dětí a mládeže v ubytovnách sdružení dětí a mládeže, pokud cena za ubytování nepřesáhne trojnásobek poplatku za osobu a den.

před 1 hodinou

Praha vypíše nový tendr na dostavbu vyhořelého křídla Průmyslového paláce, bude stát 2 miliardy korun

Hlavní město vypíše tendr s odhadovanou hodnotou dvě miliardy korun na dostavbu vyhořelého křídla a rekonstrukci Průmyslového paláce na Výstavišti. V pátek to schválili zastupitelé. Začít stavět by se mohlo koncem příštího roku. Město už jednu zakázku vypsalo, ale současné vedení magistrátu ji zrušilo, podle něj byla neaktuální. Projekt počítá se stavbou repliky levého křídla, které vyhořelo v roce 2008, a vybudováním nového zázemí či technických prostor.

Po rekonstrukci by palác měl sloužit stejnému účelu jako dosud, tedy k pořádání výstav, veletrhů, kongresů a dalších akcí. Střední trakt by podle schváleného dokumentu měl pojmout 1250 osob, pravé křídlo 2500, dostavěné levé křídlo 3300 a foyer 400 lidí.

Projekt dostavby a rekonstrukce se snaží co nejvíce zachovat původní podobu stavby z roku 1891, kdy byl palác otevřen. Kromě toho počítá s dobudováním dalšího zázemí a technickými úpravami památkově chráněného objektu. Novinkou bude například podchod pod levým křídlem paláce, kterým se bude možné od vchodu nebo z foyer dostat ke Křižíkově fontáně. Původně bylo v plánu vybudovat podchod i pod pravým křídlem, kvůli námitkám památkářů z toho však sešlo, a podzemní pasáž bude pouze pod nově dostavěným křídlem. Vnikne pod ním také nový suterén s prostory pro zázemí či sociální zařízení. Interiéry paláce by měly z větší části zůstat ve stávající podobě.

Další zprávy