Praha chce nové metro bez strojvůdců. Zjišťuje, zda projde potřebná novela

ČTK Ekonomika ČTK, Ekonomika
21. 6. 2018 10:38
Automatizovaný provoz metra si podle náměstka primátorky vyžádá vyšší prvotní investici, výrazně nižší by ale byly provozní náklady.
Mezi kolejemi a nástupištěm má být bezpečnostní stěna, která se otevře až po zastavení soupravy.
Mezi kolejemi a nástupištěm má být bezpečnostní stěna, která se otevře až po zastavení soupravy. | Foto: Metroprojekt

Praha - Na chystané lince pražského metra D možná budou moci jezdit vlaky bez strojvůdců. Poslanec ČSSD a náměstek primátorky Petr Dolínek nyní předložil novelu drážního zákona, která by automatický provoz podzemní dráhy umožnila.

Podle nyní platného zákona musí dopravce zajistit, aby drážní vozidla řídily osoby, které mají platný průkaz způsobilosti. Návrh by pro metro s automatickým provozem stanovil výjimku.

"Novela je připravena z toho důvodu, že se očekává, že metro bez strojvedoucího by mělo jezdit na trase D," řekl Dolínek. Praha podle něho potřebuje mít zákonnou jistotu, že bude moci vypsat výběrové řízení na vlaky metra, bezpečnostní systém a dispečink pro automatický provoz na této lince. "Je klíčové vědět, zda to bude moci být touto formou, nebo ne," dodal.

Automatizovaný provoz speciální dráhy, tedy metra, si sice podle důvodové zprávy vyžádá vyšší prvotní investici, výrazně nižší by ale byly provozní náklady. Vyšší by byl podle zdůvodnění provozní standard dráhy.

"Minimalizací chyb při obsluze, způsobených v provozu lidským činitelem, nebo potlačením vlivů nekázně cestující veřejnosti (vstupy na trať) se výrazněji sníží počet mimořádných událostí, způsobujících pozdržení provozu nebo jeho výraznější přerušení," píše se v důvodové zprávě k novele.

Předlohu, která je podle Dolínka předběžně projednaná s ministerstvem dopravy, nejprve posoudí vláda. Rozhodnou o ní zákonodárci.

Linka D má vést v počáteční fázi z Pankráce do Písnice, letos by měl začít geologický průzkum pro první úsek. Trasa do budoucna spojí centrum s jižní částí města. V další fázi se předpokládá stavba zbylých dvou stanic na Náměstí Bratří Synků a Náměstí Míru. Celkem má stavba podzemní dráhy z Písnice až na náměstí Míru vyjít podle odhadů na 50 miliard korun.

 

Právě se děje

Další zprávy