Celá skupina Lufthansa provozuje flotilu zhruba 750 letadel. "Naše plány dynamicky upravujeme tak, aby odrážely mimořádné okolnosti," řekl mluvčí společnosti. Ještě minulý týden měla skupina odstaveno jen 23 strojů.
Letecké společnosti jsou šířením koronaviru zasaženy velmi silně. Šéfové evropských aerolinek v úterý varovali, že to nejhorší má sektor letecké dopravy teprve před sebou. Předpokládají ale, že poptávka po létání by se mohla v příštích týdnech stabilizovat.
Lufthansa už kvůli nákaze ohlásila minulý týden úsporný program. Uvedla, že mimo jiné přestane nabírat nové zaměstnance a těm stávajícím nabízí neplacené volno. V pondělí oznámila, že až do 24. dubna ruší veškeré lety do pevninské Číny a do 30. dubna lety do Teheránu. Výrazně také omezí spojení do Itálie, která je v Evropě koronavirem zasažena nejvíce.
Do skupiny Lufthansa patří i letecké společnosti Swiss, Brussels a Austrian. Ty už minulý týden oznámily, že v nadcházejících týdnech sníží počet letů na krátké a střední vzdálenosti až o 25 procent v závislosti na tom, jak se koronavirus bude šířit.
Vyčíslit očekávaný dopad na příjmy zatím Lufthansa nedokáže. Blíže se k tomu chce vyjádřit 19. března na tiskové konferenci, která bude věnována celoročním hospodářským výsledkům.
Příští měsíc výrazně seškrtá svůj letecký plán kvůli koronaviru a s ním související nižší poptávce také americká letecká společnost United Airlines. Mezinárodních letů ubude v dubnu o 20 procent a vnitrostátních letů bude o 10 procent méně, uvedla aerolinka, která létá i do Prahy. Dodala, že některé stroje budou odstaveny z provozu.
Opatření se podle dopisu zaměstnancům, z něhož cituje agentura Reuters, mohou protáhnout až do května. Firma stejně jako Lufthansa přerušila nábor nových zaměstnanců, zmrazila zvyšování mezd podle pracovního výkonu a nabídla zaměstnancům dobrovolné neplacené volno.
Úsporná opatření a zastavení náboru nových zaměstnanců či externích konzultantů oznámila už minulý týden také nizozemská letecká společnost KLM, která je součástí skupiny Air France-KLM. Dodala, že pozdrží nové projekty v informačních technologiích a plány na rekonstrukci kanceláří.
"Dopad na příjmy KLM bude velmi významný a jen částečně ho zmírní nižší náklady a nižší cena paliva," uvedl finanční ředitel firmy Erik Swelheim. Podle něj hrozí, že firma by letos na provozní úrovni nemusela být zisková.
Krach aerolinek i odložení nové linky
Vietnamský letecký dopravce Bamboo Airways zase musel kvůli poklesu poptávky v důsledku šíření koronaviru odložit o zhruba měsíc zahájení provozu linky mezi Hanojí a Prahou. Aerolinky měly začít létat mezi ČR a Vietnamem dvakrát týdně od konce března.
Koronavirus přispěl také ke krachu britské regionální letecké společnosti Flybe. Aerolinky se nedokázaly vyrovnat s prudkým poklesem poptávky po cestování kvůli koronaviru. Všechny lety byly s okamžitou platností ukončeny, oznámila společnost.
— Flybe ✈ (@flybe) March 5, 2020
Flybe je tak jednou z prvních leteckých společností, které od vypuknutí epidemie koronaviru končí. S finančními problémy se ale potýkala už delší dobu. Firmu se podařilo zachránit před kolapsem v polovině ledna, kdy pomoc aerolinkám slíbila vláda a akcionáři souhlasili, že do ní investují více peněz. Flybe se dostalo do finančních potíží kvůli řadě událostí, včetně poklesu libry po rozhodnutí Británie opustit Evropskou unii.
Krach aerolinek nyní ohrožuje plán premiéra Borise Johnsona posílit regionální dopravní spojení. Johnson v lednu uvedl, že Flybe je důležité pro přepravu v Británii a vláda udělá vše, co bude moci, aby aerolinkám pomohla. Aerolinky v únoru 2019 koupilo konsorcium Connect Airways, které tvoří firmy Virgin Atlantic, Stobart Group a Cyrus Capital. Skupina od té doby investovala do firmy 110 milionů liber (3,2 miliardy korun).
Cestující, kteří měli letět s Flybe, si podle prohlášení Britského úřadu pro civilní letectví musí najít jiný způsob přepravy. Flybe provozovalo více než polovinu vnitrostátních letů v Británii mimo Londýn. Mělo silné postavení na letištích jako Aberdeen, Belfast, Manchester a Southampton. Svými 68 letadly ročně přepravilo kolem osmi milionů cestujících, létalo na 71 letišť v Británii a Evropě.
IATA: Hrozí více než bilionová ztráta
Podle aktualizovaného odhadu Mezinárodního sdružení pro leteckou dopravu (IATA) by aerolinky provozující osobní leteckou přepravu mohly kvůli epidemii přijít o 63 miliard až 113 miliard dolarů (1,4 bilionu až 2,6 bilionu Kč). Dopady na leteckou přepravu nákladů zatím sdružení nevyčíslilo. Tak rozsáhlému propadu příjmů odvětví čelilo v době globální finanční krize v roce 2009, upozornil hlavní ekonom IATA Brian Pearce.
Se ztrátou 63 miliard dolarů počítá IATA v případě, že nevzroste počet zemí s více než 100 případy onemocnění a bude následovat zotavení ve tvaru písmene V. To znamená po prudkém poklesu relativně rychlý vzestup k původním hodnotám. Vyšší odhad pak počítá s dalším šířením nemoci.
Nový typ koronaviru se od loňského prosince šíří z Číny a způsobuje onemocnění, které dostalo název Covid-19. Nakažených je už více než 90 tisíc, přes 3000 lidí nákaze podlehlo. Naprostá většina připadá na Čínu. V Asii má mnoho nakažených zejména Jižní Korea, v Evropě Itálie. V Česku je dvanáct nakažených. Současně se ale více než 50 tisíc osob po celém světě uzdravilo.
Česko už na začátku února pozastavilo na neurčito přímé lety do Číny. Tento čtvrtek začal platit také zákaz letů z Jižní Koreje a severní Itálie do ČR.