Havlíček a generální ředitel energetické společnosti ČEZ Daniel Beneš v úterý podepsali memorandum o podpoře plánovaného projektu. Havlíček uvedl, že jednou ze zvažovaných lokalit pro stavbu továrny na baterie pro elektromobily je areál bývalé hnědouhelné elektrárny Prunéřov 1, kterou loni ČEZ odstavil.
Znění podepsaného memoranda v pondělí schválila česká vláda. Z materiálu, který má ČTK k dispozici, vyplývá, že investice má v první fázi činit minimálně 52 miliard korun a v souvislosti s ní se předpokládá vznik minimálně 2300 nových pracovních míst. Lokalita Prunéřova je favoritem také podle Beneše. "Zatím to tak vypadá," řekl.
Beneš v úterý dále uvedl, že plánovaná stavba gigafactory souvisí s plánovanou těžbou lithia v ČR. O závodě na jeho zpracování chce ČEZ rozhodnout příští rok a zahájit v něm výrobu v roce 2025. Továrna na baterie pro elektroautomobily by pak podle něj při optimistickém scénáři mohla v ČR stát mezi roky 2026 až 2028.
Dodal, že výše podpory státu pro plánovanou stavbu gigafactory v tuto chvíli není dojednaná, tvořit ji podle něj má přímá podpora i daňové úlevy.
"Skládala by se z přímé podpory v řádu jednotek procent a z nepřímé podpory ve formě daňových úlev. Také by to bylo o investicích státu do související infrastruktury. Opravdu to ale není dojednané, a to, co se dojedná, se musí stvrdit v Evropské komisi," řekl Beneš. Významně větší část by podle něj měli investovat investoři. "To jest, ne že to bude zaplacené ze strany státu," uvedl.
"Kolik bude podíl ČEZ, v tuto chvíli není jasné, protože se tam mohou potkat jak ČEZ jako developer a firma, která do toho dodá pozemky, dodávku energie, služeb okolo a lithium, tak by tam měl být i technologický partner a případně partner z oblasti automotive. Tito dva až tři partneři by dohromady dávali část té investice," dodal. Připustil, že jedním z těchto partnerů by mohla být Škoda Auto.
Lithium je považováno za kov budoucnosti, v Česku jsou podle odhadů asi tři procenta světových zdrojů lithia - naprostá většina na Cínovci a malé množství ve Slavkovském lese. Ložisko u Cínovce je největší v Evropě.
Lithium a jeho využití bylo jedním z hlavním témat sněmovních voleb v roce 2017 a vyvolalo spory v tehdejší vládě ČSSD, ANO a KDU-ČSL. Havlíček v úterý uvedl, že kvůli masovému přechodu k elektromobilitě mají v Evropě vzniknout desítky továren na baterie. "Není vyloučeno, že by do budoucna mohly být v Česku podobné projekty dva," dodal.
ČEZ a vláda společně chtějí podle memoranda rozvíjet celý bateriový hodnotový řetězec, zahrnující široké spektrum činností, od těžby surovin až po zpracování baterií k druhotnému použití a jejich recyklaci. Jeho značnou část je podle nich vhodné umístit do ČR.
Podle některých expertů je vznik továrny na baterie pro elektromobily v Česku pro tuzemský automobilový průmysl téměř nutností. Myslí si to například analytik společnosti ENA Jiří Gavor. "Vznik aspoň jedné továrny je nutnost, pokud si ČR chce uhájit své pozice v automobilovém průmyslu. Jako mírného favorita vnímám Volkswagen, vzhledem k jeho tradičním vazbám na tuzemskou ekonomiku. Pokud ovšem nepřepálí své požadavky," řekl Gavor.
Podle partnera poradenské firmy EY pro automobilový průmysl Petra Knapa je dnes podepsané memorandum pozitivním vyjádřením vládní podpory a zájmu, které si tak velká potenciální investice zaslouží. "Věřím, že ještě tento rok padne rozhodnutí," uvedl. "Velcí investoři se budou rozhodovat podle celkových podmínek a Česko musí představit komplexně konkurenceschopnou nabídku," dodal.
Ekonom portálu Capitalinked.com Radim Dohnal míní, že záměr dostat do ČR fabriku na baterie je celkově správný. "Nicméně já bych to nedělal, protože takto podporujeme v lidech pocit, že stát zase zařídí pracovní příležitosti a směřování země. Podstatné bude vědět, kolik bude investiční podpora ze státního rozpočtu," dodal.