Volat zdarma? Jistě. Ale za cenu odposlouchávání

dkl, NY Times
28. 9. 2007 0:00
Volání s reklamou. A Velkým bratrem u ucha
Foto: Ondřej Besperát

San Jose - Firmy jako Google již nyní "čtou" emaily a dle obsahu do něj vkládají reklamu. Společnost Pudding Media chce udělat to samé, ale v oblasti internetového telefonování.

Pudding Media z Kalifornie chce přijít se službou, která bude velmi podobná tomu, co nabízí Skype. Pomocí počítače a sluchátek bude možné telefonovat přes internet.

Zatímco volání přes Skype na telefonní linku je placené, technologický nováček chce volání poskytovat zdarma.

Reklama dle mluvení

A co za to? Jen bude telefonát odposlouchávat speciálním software na rozpoznání hlasu. A dle tématu hovoru pak volajícímu zobrazí reklamu na obrazovce.

Foto: Skype
Šéf českého Skypu: Chceme lidi odpoutat od počítačů
Známý internetový vyhledávač Google včera změnil podobu svého klasického barevného loga, aby připoměl narozeniny známého norského malíře Edvarda Muncha. Umělec se narodil 12. prosince 1863
Známý internetový vyhledávač Google včera změnil podobu svého klasického barevného loga, aby připoměl narozeniny známého norského malíře Edvarda Muncha. Umělec se narodil 12. prosince 1863 | Foto: Google
Akcie Google propadly, stáhly dolů trh
Foto: Telefónica
Internetová telefonie rozpíná křídla

Debata o filmech tak může například způsobit to, že telefonistovi na obrazovce vyskočí recenze na filmy či upoutávky na nejnovější hity v kinech.

Software by měl být schopen reklamu zobrazit i na display mobilu toho, komu je voláno.

"Všimli jsme si, že lidé během telefonátu dělají často spoustu dalších činností," říká pro New York Times šéf firmy Ariel Maislos.

"Dělají spoustu různých věcí od čtení emailu po brouzdání po internetu. Tak jsme si řekli, že jim nabídneme přístup k tomu, o čem právě hovoří," dodává.

Telefonování by mohlo být časem zdarma. Ale s reklamou
Telefonování by mohlo být časem zdarma. Ale s reklamou | Foto: Schenker

Hranice nejasná

Obchodní plán firmy samozřejmě vyvolává otázky o tom, kde je hranice mezi reklamou a ohrožením soukromí. Přesto trend poskytovat reklamu "šitou na míru" je ve světě v oblibě již delší dobu.

Zástupci Pudding Media navíc tvrdí, že se jejich systém v ničem neliší od toho, co provádí Google s emaily.

Šéf společnosti uvádí, že otázku soukromí zvažovali velmi pečlivě. Prý nebudou uchovávat žádné záznamy s obsahem telefonátů. Reklama tak přijde pouze během telefonátu, nikoli poté.

Navíc si Maislos myslí, že mladí lidé, na které je produkt Pudding Media zaměřen, se mnohem méně starají o obranu soukromí, než starší lidé.

"Ta výměna soukromí za reklamu šitou na míru je jako koncept ve světě akceptovatelná," říká Maislos.

Zpětná vazba

Maislos založil firmu se svým bratrem Rubenem. Oba dělali pro izraelskou výzvědnou službu. Ariel si před pár lety založil firmu Passave, kterou v květnu roku 2006 prodal za 300 milionů dolarů.

Plán na telefonování s reklamou by měl být spuštěn do několika měsíců.

Překvapením pro firmu byly testu systému. Nejprve telefonický rozhovor ovlivnil reklamu, která se objevila na monitoru.

"Ve skutečnosti se ale konverzace začala měnit s tím, co se objevilo na obrazovce," říká šéf firmy.

"Vliv toho, co se ukázalo na obrazovce byl obrovský. Bylo to neuvěřitelné," dodává.

 

Právě se děje

Další zprávy