reklama
 
 

Účtenková loterie startuje i v Česku. Chudá, ne státní

30. 4. 2013 13:40
S jakoukoli účtenkou lze každý týden vyhrát maximálně 2000 Kč, slibují organizátoři

Praha - Také Česko už má svoji účtenkovou loterii. Nezavádí ji ale vláda, aby tím po vzoru Tchaj-wanu či Slovenska podpořila výběr daně z přidané hodnoty a omezila daňové úniky. V tuzemském případě jde o čistě komerční produkt, který chce vydělávat na zprostředkování přímého kontaktu mezi obchodníky a jejich zákazníky.

Společnost Colin Corporation v úterý oznámila ostrý start loterie, která na webové adrese Zlatá-účtenka.cz fungovala ve zkušebním provozu už od začátku roku 2012.

Organizátoři slibují, že s jakoukoli účtenkou lze nyní každý týden vyhrát maximálně 2000 korun.

„Peněžité odměny nejsou prozatím vysoké, ale lidé mají radost ze získání i té nejmenší výhry," říká Roman Světlý, jediný společník Colin Corporation a autor projektu.

Případné zvyšování výher bude v budoucnu závislé na tom, jak úspěšně Světlý a jeho společnost dokáže svůj projekt „prodat" obchodníkům. Nabízí jim "přímé spojení na jejich vlastní zákazníky" a slibuje si od toho, že obchodníkům prodá reklamní prostor na svém webu a případně získané kontakty.

Pro účast ve slosování, jehož výsledky jsou zveřejňovány každou neděli, je nutné vyplnit jednoduchý dvoukrokový formulář, do kterého se kromě údaje o účtence (IČO obchodníka, utracená částka, den a místo nákupu) zadává také mailový kontakt nakupujícího.

Kdo se do soutěže přihlásí, přihlašuje se zároveň také k odběru newsletteru jak od  organizátora účtenkové loterie, tak případně od obchodníků. Odběr newsletteru je možné vypnout v mailu, který následuje po první registraci mailové adresy, případně se dá vždy zastavit v jednotlivých newsletterech.

Deset tisíc účtenek týdně

Oznámení o případné výhře bude dostupné jednak na samotném webu, jednak jej vítěz obdrží do mailové schránky. K vyzvednutí výhry je nutné zadat číslo bankovního účtu (jiná forma výplaty není možná) a zároveň také nafotit, naskenovat či poštou poslat kopii soutěžní účtenky. To vše musí účastník udělat během jednoho týdne, jinak zaniká nárok na výhru.

První výhra je tedy ve výši 2000 korun, druhá v pořadí je tisícikoruna, kterou každý týden získají tři výherci, a dalších dvacet vybraných získá výhru ve výši 100 korun.

Provozovatel loterie si soutěž ošetřil tak, aby nepodléhala loterijnímu zákonu, když celý proces registrace účtenky je nutné stvrdit správnou odpovědí na položený dotaz.

V dosavadním průběhu pilotního projektu od počátku roku 2012 bylo zaregistrováno zhruba 600 tisíc účtenek, týdenní průměr se pohybuje kolem 10 tisíc účtenek. Vedle možnosti výhry nabízí web uživatelům i přehled o útratách, když údaje z jednotlivých účtenek schraňuje a nabízí statistiku výdajů.

Podle Světlého je využití jeho webu přínosné i pro obchodníky. „Jednak se jejich zákazníkům při zadávání účtenky u nás zobrazují webové stránky daného obchodníka. Dále mají přes Zlatou účtenku možnost komunikovat výlučně se svými zákazníky a posílat jim přes nás různé slevové kupóny, letáky či třeba pozvánky na akce," říká autor projektu.

Nejprve registrační pokladny

I když to podle Světlého není ambicí projektu, může prý státu pomoci k lepšímu výběru DPH. Ministerstvo financí každopádně zdůrazňuje, že se na této iniciativě nijak nepodílí a o zavedení státní účtenkové loterie neuvažuje.

„Státní účtenková loterie by musela být pravděpodobně vystavena na systému registračních pokladen s fiskální pamětí, což považujeme za zbytečnou plošnou administrativní zátěž. Účtenky by navíc mohly přinášet další administrativní náklady, např. někteří zákazníci by ve snaze zvětšit pravděpodobnost výhry mohli dělit velké nákupy (třeba potravin) na jednotlivé položky," vysvětluje online deníku Aktuálně.cz Jakub Haas z tiskového oddělení ministerstva.

Státní loterii účtenek zavádí naopak vláda na Slovensku, kde se nejspíš od října budou účtenky právě z registračních pokladen losovat každých 14 dnů, a nejvyšší výhra bude 18 tisíc eur. Slovenský premiér Robert Fico o tomto svém záměru informoval i na březnovém sjezdu ČSSD.

"Podobně jako jiné země i Slovensko má velký problém s výběrem daní a daňovými podvody. Chceme motivovat lidi, aby vyžadovali platné účtenky. Měli jsme daňové kontroly v různých zařízeních a byli jsme šokováni, jaký je rozsah neplacení daní a poskytování služeb načerno, přestože na Slovensku na rozdíl od České republiky máme registrační pokladny," vysvětlil Fico.

ČSSD ideu zavedení podobné loterie i v Česku nezavrhla. Podle předsedy Bohuslava Sobotky je losování účtenek inspirativní nápad, ale nejprve by podle něj musely být zavedeny registrační pokladny.

Přidejte si nás na Facebook a dozvíte se včas další aktuality a rady!

autor: Jiří Hovorka | 30. 4. 2013 13:40

Související

    Pokračujte dál

    Hlavní zprávy

    reklama
    reklama
    reklama
    reklama
    reklama
    reklama
    reklama