Kunovice - Je tu další přelomový krok pro český letecký průmysl - z letiště v Kunovicích poprvé vzlétl prototyp nového letounu EV-55.
Letoun EV-55 Outback od společnosti Evektor je po čtyřiceti letech nových velkým dvoumotorovým strojem, který má naději, že se dostane až k zákazníkům.
Poslední takovým typem letadla, které se v Česku vyrábělo, je přitom legendární L-410 Turbolet. Ten se začal v Kunovicích vyrábět už v roce 1969. L 410 se vyrábí dodnes, ročně míří několik kusů k zákazníkům po celém světě.
Šest let vývoje
Vývoj letounu EV-55 Outback, který je určen pro přepravu devíti až 14 cestujících nebo 1800 kilogramů nákladu, trval šest let a stál přes miliardu korun. EV-55 Outback je určený především pro přepravu v málo obydlených oblastech.
Evektor na vývoji letadla spolupracoval s dalšími 19 firmami sdruženými v Asociaci leteckých výrobců, a to například s Aerem Vodochody, Technometrou Radotín či Jihlavanem.
Poslední pokus o vývoj tuzemského letadla přitom neskončil úspěchem, letoun Ae 270 (Ibis) se k zákazníkům nedostal.
Zkušební let nového letadla EV-55M, což je vojenská varianta letounu, trval půl hodiny. A páteční let byl bez problémů. „Letoun se choval přesně tak, jak jsme předpokládali - byl velmi dobře ovladatelný a ochotně reagoval na zásahy do řízení", uvedl zkušební pilot Josef Charvát.
Zájemců je dost
Podle firmy Evektor je letoun je určen především pro letecké společnosti ze zemí Jižní Ameriky, Afriky a Asie s málo rozvinutou dopravní infrastrukturou. Mezi další velmi perspektivní odběratele patří společnosti ze Spojených států, Brazílie, Ruska, Indie, Číny nebo Austrálie.
Zástupci Evektoru plánují, že první zákazník stroj převezme v roce 2014. Zájemců o letoun je už ale nyní dost.