Brno - V Česku se prodávala jízdní kola, u nichž se dovozci snažili utajit jejich čínský původ. Jeden z největších tuzemských dovozců kol, společnost Olpran, nyní musí doplatit zhruba 860 tisíc korun na clech.
Rozhodl o tom v precedenčním sporu Nejvyšší správní soud, který tak poprvé rozhodl na základě údajů Evropského úřadu pro boj s podvody (OLAF).
Případ se v Česku začal šetřit po zjištění OLAF, který prověřoval dovoz stovek kol z Malajsie do Česka. Podle evropského úřadu nebyla kola v Malajsii vyrobena, čeští dovozci chtěli falešnými dokumenty zatajit čínský původ kol a ušetřit miliony eur na clech.
Právě cla ve výši 48,5 procenta totiž výrazně navyšují ceny kol při dovozu z Číny - důvodem je ochrana evropských výrobců.
Porušení pravidel EU
Z Malajsie do Evropy putovaly desítky kontejnerů s koly. "Účelem bylo ale zakrýt čínský původ jízdních kol, a tím obejít vysoká antidumpingová cla," uvedl úřad OLAF ve své zprávě, podle níž byly na dovoz kol ve výši asi devět milionů eur vystaveny falešné formuláře.
Česká celní správa už proto vydala několik platebních výměrů, na jejichž základě měla společnost Olpran doplatit na clech statisíce korun.
Firma Olpran tvrdila, že žádné zákony ani jiná pravidla neporušila, a obrátila se na soud. U Městského soudu v Praze se žalobou neuspěla, proto pak ještě poslala stížnost na Nejvyšší správní soud.
Podle zástupců firmy není zpráva evropského úřadu nijak přesvědčivá. "Není zcela jednoznačná a neposkytuje jasný závěr o existenci skutečností, na jejichž základě mělo být na místě dodatečné vyměření dovozního cla," uvedli ve stížnosti.
Doplaťte cla
Tu ale Nejvyšší správní soud zamítl a potvrdil, že dodatečné clo musí firma doplatit. Zpráva evropského úřadu je podle soudců jednoznačná a poskytuje dostatek důkazu pro doměření cla.
"Pokud původ jízdních kol není v Malajsii, ale v Číně, tak nejenže takto dovezenému zboží nemůže být poskytnuta celní preference, poskytovaná malajskému zboží, ale zboží podléhá clům, jimiž jsou zatížena jízdní kola původem z Číny," rozhodli soudci.
Soud také rozhodl, že není chybou celníků, že na pokus obejít placení vyššího cla nepřišli hned.
"Celní úřady neměly povinnost takovouto kontrolu v takto stanoveném rozsahu realizovat a pochybení v podobě předložení nesprávných a nepravdivých („falešných") údajů je třeba přičítat právě stěžovateli (Olpran), respektive jeho obchodnímu partnerovi, tedy vývozci," rozhodli soudci.