Pozor při nákupu. Tyto e-shopy dostaly nejvyšší pokuty

Petr Kučera Jiří Hovorka Petr Kučera, Jiří Hovorka
21. 2. 2013 15:35
Podívejte se na přehled internetových obchodů, které vloni pokutovala ČOI
Foto: Thinkstock

Praha - Pokutu ve výši alespoň 20 tisíc korun vloni udělila Česká obchodní inspekce 44 provozovatelům internetových obchodů.

Nejvyšší - 130 tisíc korun - dostal Michal Adamiec, provozovatel dnes už nefungujícího obchodu se satelitní technikou skymont.cz.

Zákon přitom České obchodní inspekci umožňuje sankci až do výše pěti milionů korun.

V loňském roce zkontrolovala ČOI 1206 internetových obchodů, porušení povinností zjistila v 82 procentech z nich. Uložila jim 881 pokut v celkové výši přes 4,3 miliony korun. Další řízení nebyla dosud ukončena nebo rozhodnutí o pokutě nenabyla do konce roku právní moci.

"V přehledu pokut chybí největší podvodníci, kteří jen vybrali peníze, aniž by měli v úmyslu dodat zboží," řekla online deníku Aktuálně.cz mluvčí inspekce Miloslava Fléglová. Takové případy totiž ČOI rovnou předává policii, kvůli často vymyšleným kontaktním údajům ani inspekce nemůže zahájit standardní správní řízení.

Mluvčí ČOI nicméně zdůrazňuje, že vysoké procento zjištěných porušení zákona nelze považovat za zcela objektivní měřítko stavu elektronického obchodování v České republice. ČOI se totiž při výběru kontrolovaných provozovatelů cíleně orientuje na vytipované rizikové obchody, u nichž lze nedostatky předpokládat na základě podání spotřebitelů a dalších signálů.

Král pokut už nefunguje

Nejvyšší sankce je součtem tří pokut (50, 50 a 30 tisíc korun) udělených ve společném řízení formou takzvané sdružené pokuty. Michal Adamiec z Albrechtic je dostal za maření kontroly a neposkytnutí součinnosti - pod tím se obvykle skrývá nedoložení kupních smluv, nabývacích dokladů k prodávanému zboží a podobně.

Jím provozovaný obchod se satelitní technikou skymont.cz nyní nefunguje, nefunkční je i kontaktní e-mail a telefon.

Na respektovaném nákupním rádci Heureka.cz má skymont.cz jen dvě recenze, obě s nejnižším možným hodnocením.

„Zboží sice přišlo aspoň v mém případě v pořádku, ale když jsem ho následně reklamoval, katastrofa. Jedno mobilní číslo nedostupné, druhé zrušené a na e-mail mně také nejsou schopni odpovědět. Bude to pomalu druhý měsíc a už přestávám věřit, že zboží či své peníze ještě uvidím.  Takový přístup jsem ještě nezažil," uvedl jeden ze zákazníků skymont.cz už v roce 2010.

Nefungují už ani některé z dalších e-shopů. Například na začátku letošního roku vyhlásil soud úpadek společnosti KAZA, provozující obchod NašiMazlíčci.cz. Ta vloni dostala pokutu 30 tisíc korun.

Nejen formality, ale i nespokojení zákazníci

Druhou nejvyšší pokutu vloni dostal Zdeněk Myslík a jeho společnost AlfaSoft, provozující podle dostupných údajů e-shopy i-obchod.cz a mercato.cz.

Sdružená pokuta ve výši 80 tisíc korun je součtem dvou sankcí ve výši 50 a 30 tisíc. ČOI je udělila za nekalé praktiky, neposkytování informací o právu na odstoupení od smlouvy, odpovědnosti za vady a podobně.

Zkušenosti zákazníků přitom ukazují, že nejde jen o relativní formality spočívající hlavně v neplnění některých z mnoha informačních povinností (tak jako je tomu v případech některých nižších pokut).

Na nákupním rádci Heureka.cz má Myslíkův web i-obchod.cz jen 0,8 hvězdičky z pěti možných, hodnotilo jej přitom 55 zákazníků. Drtivá většina si stěžuje, že jde o evidentní podvod, kdy se po zaplacení objednávky nikdo neozval.

Podobně je tomu i v případě mercato.cz. Ten má poměrně vysoké hodnocení 3,6 z pěti možných hvězdiček, recenzovalo jej 262 lidí. Jenže zatímco na začátku s ním byli lidé spokojeni, postupně přibývaly shodné výhrady jako u sesterského projektu.

Ze tří uváděných kontaktních telefonů vyzvání pouze jeden, ale nikdo jej nebere. E-mail z redakce Aktuálně.cz se vrátil kvůli přeplněné schránce.

Tři padesátitisícové pokuty

Třetí nejvyšší pokutu - 51 tisíc korun - vloni dostala společnost 3dVirtuálníObchody, provozující nyní e-shopy 3dLiving.cz, 3dZverimex.cz,  JdemeChytat.cz, 3dParfémy.cz, 3dŠperky.cz.

Její zákazníci si v recenzích na Heureka.cz stěžují zejména na velice pomalé vyřizování objednávek a špatnou komunikaci.

Na nedodržování obchodních podmínek, kvalitu zboží, nedodané objednávky i špatnou komunikaci si stěžují i zákazníci společnosti Nákupní ulice, provozující stejnojmenný obchod. Firma dostala od ČOI pokutu 50 tisíc korun.

Výjimkou mezi první pětkou je společnost 4home, provozující stejnojmenný web. ČOI jí sice udělila pokutu 50 tisíc korun, mezi zákazníky však v praxi převládají pozitivní zkušenosti, devět z deseti nákup doporučuje.

Stěžovalo si téměř 5000 lidí

V oblasti internetových obchodů vloni ČOI přijala 4889 podání spotřebitelů, velmi často se však jednalo o stížnosti na porušování spotřebitelských práv stanovených občanským zákoníkem. "V těchto případech jsou oprávněné nároky spotřebitelů (nejčastěji se týkaly nevrácení peněz při odstoupení od smlouvy) vymahatelné pouze soudní cestou, nikoliv prostřednictvím ČOI," říká mluvčí Fléglová.

Největším problémem internetového obchodování bylo v roce 2012 zakázané užívání nekalých obchodních, zejména klamavých praktik. Ve většině těchto případů se jednalo o neposkytnutí zákonem stanovených informací, případně byly spotřebitelům poskytnuty údaje neúplné či jinak zavádějící, a to jak o osobě prodávajícího, tak i o podmínkách uzavření smlouvy nebo o uplatnění práv z této smlouvy vyplývajících.

Druhým nejvíce porušovaným ustanovením zákona o ochraně spotřebitele bylo porušení povinnosti prodávajícího řádně informovat spotřebitele o podmínkách reklamací (tedy uplatnění práva z odpovědnosti za vady výrobků a služeb, včetně podmínek uplatnění rozporu s kupní smlouvou).

Třetím nejčastějším problémem bylo porušení povinností při přijímání a vyřizování reklamace, včetně nedodržování zákonem stanovené lhůty k jejímu vyřízení.

Chcete aktuální informace a praktické rady pro vaši peněženku? Přidejte si nás na Facebook a příště vám neuniknou!

 

Právě se děje

před 36 minutami

Sokolovská uhelná jde do útlumu, stovky lidí přijdou o práci

Těžební firma Sokolovská uhelná a.s. (SUAS) začne s postupným útlumem a v příštích dvou letech by z ní měla odejít až tisícovka zaměstnanců. Důvodem je tlak na omezení těžby a zpracování uhlí a související ceny emisních povolenek. Nyní firma zaměstnává asi 3000 lidí, dalších téměř 700 pracuje v dceřiných firmách. Potvrdil to předseda dozorčí rady společnosti a hlavní majitel Sokolovské uhelné František Štěpánek. Kraj chce s úřadem práce zajistit rekvalifikace nebo kontaktní místo pro zaměstnance, kteří u SUAS skončí.

Zdroj: ČTK
Další zprávy