Praha/Berlín - Většina potravin určených speciálně dětem škodí zdraví. Tato jídla jsou totiž příliš tučná a sladká.
Ukázal to průzkum vlivné německé spotřebitelské organizace Foodwatch, která zkontrolovala 1514 výrobků určených pro děti. Většina kontrolovaných potravin se prodává i v Česku.
Z 1514 testovaných výrobků, mezi které patřily například Coca Cola, Pepsi Cola, jídlo z McDonald´s nebo KFC, sladkosti od Hariba nebo žvýkačky od Wrigleys, se 1109 výrobků dostalo do nejhorší, červené zóny - tedy mezi potraviny, které jsou nezdravé a které by děti vůbec jíst neměly.
Průzkum sdružení, které výrobky testovalo devět měsíců, tak potvrzuje, že firmy provozující miliardový byznys s jídlem pro děti příliš nemyslí na zdraví mladých lidí. Přednost mají zisky. A to i přes deklarace potravinářských společností, které se chlubí tím, že jejich výrobky jsou stále zdravější.
Obrácená pyramida
Experti sdružení vytvořili pyramidu, do které jídlo pro děti zařazovali.
V zelené zóně, tedy mezi potravinami, které jsou pro lidi prospěšné a kde by mělo být zařazeno nejvíc jídla, se z potravin pro děti objevilo jenom velmi málo výrobků.
Šlo především o sušené ovoce, některé omáčky nebo těstoviny. "Jde pouze o dvanáct procent potravin, které by měly jíst děti," uvedli experti sdružení.
Malá část výrobků byla zařazena do žluté zóny - tedy mezi výrobky, které nejsou úplně v pořádku, ale dětem až tak neškodí.
Většina jídla pro děti skončila v nebezpečné červené zóně. "Tyto výrobky pro děti jsou ochucené, obsahují příliš mnoho tuku, nebo příliš mnoho nezdravých nasycených tuků, příliš mnoho kalorií a příliš mnoho soli," říká specialistka na výživu Silke Schwartau.
Reklama například vábí děti na to, aby si kupovaly ovocný nápoj Capri. Ten ale podle Foodwatch nemá s ovocnou šťávou společného nic - většinu obsahu nápoje tvoří voda, cukr a aromatické látky. „To jsou látky, které mají s ovocem společného tolik jako solárium s krásnými plážemi Pacifiku," uvádějí zástupci sdružení.
Celý seznam testovaných výrobků je k dispozici na webu organizace Foodwatch.
Na ovoci nevyděláte
Podle sdružení investují výrobci do reklamy na nezdravé výrobky stamiliony, protože jim přinášejí obří zisky.
„S ovocem a zeleninou vytvoříte jenom malý zisk, u nezdravých potravin a nealkoholických nápojů je to naopak. Výrobci prostě nestojí o to, aby byly potraviny zdravé," vysvětluje Anna Markwardt ze sdružení Foodwatch.
Její slova potvrzují i výdaje na reklamu. Do reklamy na ovoce nebo zeleninu investovaly většinou globální potravinářské firmy loni asi sedm milionů eur. Reklama na sladkosti a čokolády je ale přišla na sedm set milionů eur.
To, že jídlo pro děti a mladé lidi je nezdravé, prokazují i různé průzkumy v Česku.
Nejzdravěji tak jedí lidé po čtyřicítce, naopak nejméně zdravě jí mládež, zjistil například internetový průzkum, v němž odpovědělo přes 10 tisíc lidí.